Inkompetens i brf-styrelse

Vi informerar aktivt i föreningen genom dörr till dörr, brev i låda osv. Vi bjuder in till aktiv dialog men det finns inget intresse utöver att gnälla.

Jag kör på i styrelsen, jag och övriga ledamöter är noga med att ta beslut som gagnar föreningen så att vi med gott samvete kan be om ansvarsfrihet. Vi vet att det kommer gnällas på stämman och ber folk anmäla sitt intresse för styrelsearbete varje år. Vi gör det närapå pro bono (min ersättning för 2025 uppgår till 3000:- :wink: innan skatt) så det är väl därför ingen vill vara delaktig, det är ju ändå ganska otacksamt haha.

5 gillningar

Så det är 50 ggr dyrare att underhålla en fastighet i Stockholm än i Flen?

3 gillningar

Ni borde höja till ett PBB åtminstone. Ni får chocka de boende med 1 PBB och sen 2 PBB om ingen reagerar.

Jag vill att vi ska köra kpi. Höja 3-5% tills ekonomin är i balans.

Jag säger inte emot ts, och det finns säkert en massa brf:er som har anledning att höja avgifterna. Men ska också komma ihåg att SBC, HSB, Nabo m fl förvaltare lever på att hela tiden ha diverse projekt rullande i sina föreningar. Ju mer pengar som föreningen får in, desto mer kan förvaltaren mjölka ut.

1 gillning

Det är ingen ”rocker science” att få ekonomin i balans för en brf. Underhållsplanen är grunden och sen har du diverse utgifter som ska balanseras med intäkterna (månadsavgiften). Ju mer man gör själv, desto lägre blir utgifterna.

HSB-ledamoten är rådgivande och man kan alltid anlita fristående besiktningsmän om misstror på förvaltningsorganisationen.

Vi är en liten förening så att köra mer i ersättning är inte aktuellt haha. Vi har dock automatisk uppräkning varje år då våran ersättning beräknas utifrån PBB :slight_smile:

Det låter rätt mycket…
Huset jag bor i har 180~ lägenheter och kostade cirka 850 miljoner att bygga.

Dvs om 2% avsätts per år så är det 17 miljoner.

Det är alltså nästan 100.000 kronor per lägenhet och år som skall gå till underhåll?!?

Strax under 7900 kr/månad och lägenhet. Den genomsnittliga lägenheten i föreningen har troligtvis en avgift som ligger runt hälften av det.

1 gillning

ja det är inte 2%.

Man avsätter i relation till underhållsplanen.

Men avgifter bör ökas i takt med inflationen.

Ni måste ha en underhållsplan som tas fram av 3e part. Det är det första du vill få igenom.

Avgiftshöjning är alltid ett känsligt ämne, det är extremt korkat att det är känsligt, men det är extremt känsligt. Jag drev i flera år frågan om hur vi ska se på avgiftshöjning och fick til slut igenom en samsyn i styrelsen att vi lever i en värld med inflation, allting blir dyrare, vi måste därför höja avgiften med inflationen varje år.

Därav går alla höjningar från 0-KPI igenom utan problem. Större höjningar behöver motiveras men det har blivit markant enklare nu när detta tänket finns i styrelsen.

Jag ser även att vi har ganska mycket högre avgift än våra grannar, men jag har också varit på cvisning där och ser att deras hus nästintill förfallet.

4 gillningar

Viktigaste just nu låter som att du ser till att styrelsen tar fram eller anlitar 3e part för att göra en komplett underhållsplan. Utan den är det svårt att sia om vad som komma skall med kostnader etc. När den är klar man kan kika på om och hur mycket ni behöver höja kostanden för att klara underhållsplanen.

4 gillningar

Du skriver som att det är ett krav, det är absolut inget krav. Styrelsen kan själv arbeta fram en underhållsplan utan 3:e part.

Sen skulle jag säga att det är högst rekommenderat att ta hjälp av förvaltare om sådan finns eller annan 3:e part.

3 gillningar

Det var en artikel som jag minns svagt som påstod det. Tror att det var i DN för ett tag sen där de påstod att dagens BRF är byggda med så dåligt mtrl o konstruktioner att de endast skulle hålla i 50år.

I samma artikel (om jag inte minns fel) så uppskattade man att de flesta BRF-föreningar antar att husen ska hålla 100år. Dvs BRF borde sätta av 1% av värdet, per år till UH-fonden.

Men som Du redovisar i din egen förening så verkar ni inte ens sätta av 1%, då jag antar att en del av Er avgift på ca 3950kr/mån utgörs av löpande kostnader för BRF:en.

Hur många år framåt sträcker sig en underhålls-plan i en BRF? Det var 15 år sedan jag bodde i BRF så jag har glömt bort hur långt framåt.

Min egen erfarenhet fr Samfällighet är att vår UH-plan sträckte sig 10år framåt. Men vi insåg att 10år är en för kort tid för att saker som måste bytas om 15-30år. Så vi lyfte våra ögon o insåg att vi var tvungna att höja avgiften genom att baka in kostnader för ngt som skulle ske om 15-30år, för att inte bli tvungna om 5-20 år att chock-höja avgiften.

När jag satt i styrelsen för en av Sveriges största BRFer så hade vi en underhållsplan som sträckte sig 50år framåt. Sen vad som är krav vet jag ärligt talat inte.

1 gillning

Du har inte inkluderat värdet på bostadsrätten i ditt resonemang. En för låg avgift urholkar värdet över tid. Det som medlemmarna inte betalar för via avgift betalar de via ett urholkat värde för bostadsrätten.

Hursom kan marknaden både överskatta som underskatta en avgiftshöjning. Så det kan vara i medlems ekonomiska intresse att ha för låg avgift om det ändå inte straffas med värdeminskning.

50 år är bra för att få med underhåll även med långa intervaller.

Underhållsplanen kommer också underlätta nu när TS, och alla andra i BRF, ska gå över till K3 efter nyår.

3 gillningar

Desto högre avgift desto mer kommer styrelsen att slösa.

5 gillningar

Inte min bild efter att ha suttit i både BRF- o samfällighets- styrelser att de skulle slösa bort pengarna.

Snarare att de får trolla med knäna för att hitta billiga lösningar med många lågbetalda eller gratis timmar nedlagt på upphandling och/eller utförande (ex gräsklippning utförs ibland gratis av styrelsen)

2 gillningar

Avgift skall baseras på budget.
Man fonderar till framtida underhåll. Pengar man får in skall användas enligt budget.

1 gillning

Håller med. Man håller ju i pengarna, men det bilden som @deg1 förmedlar är väldigt vanligt hos oengagerade medlemmar i BRFen. Man tror att vi gör jobbet pga av den lilla ersättningen man får som styrelsemedlem.

1 gillning