Jag har ändå missförstått och min portfölj är ändå inte bra eller hur?
jag ökade 2 miljoner på 10 månader MEN jag har missförstått eller hur, och i själva verket är det ni andra som är experter eller hur
Jag har ändå missförstått och min portfölj är ändå inte bra eller hur?
jag ökade 2 miljoner på 10 månader MEN jag har missförstått eller hur, och i själva verket är det ni andra som är experter eller hur
Det första jag skulle göra var att omedelbart sälja hälften av Sagax D för att det är “vansinne” eller hur
Fortfarande är kr ointresserat skriv procent.
Du har fel.
Procent går inte att visa, då man sätter in och tar ut och ändra kreditlimit ofta.
I en skolbok kanske du kan tycka procent.
Om vad? Att procent är intressant när man jämför avkastning? Då har du fel.
Bara dela ditt värde du hade vid tid x med värdet tid y. Det är sånt man lär sig i mellanstadiet.
Procenten blir negativ för en stor vinst t.ex. i Avanzas procentberäkning, för att procent är missvisande.
Man sätter in 1000 kronor, förlorar 900 kronor, nästa år sätter man in 2 miljoner och ökar 100 000 kronor, procentberälkningen blir inte viktad korrekt
Insatsen ändras ofta. Därför blir procent helt missvisande.
Skriv då nuvarande värde. Vilket gör så lite skillnad i uträkningen att det blir försumbart.
Men jag tror bara du trollar och jag ger upp nu. Så kan du åter gå till att njuta av din portfölj och leva i din bubbla eftersom du vill vara kvar i den.
Kolla upp inveztor.se (beta) och tråden om Inveztor här på forumet (Börja Här) och kolla även tjänsten Balansify.
De som utvecklar dessa tjänster är båda med i forumet.
Får inte ihop siffrorna.
100k innebär 200 000 aktier. Vilket innebär 6,3miljoner i värde. Så om du har totalt 10 miljoner så är det 63% du har i en aktie.
Sagax har varit stabil och ger dig en bra avkastning, men det är även en stor risk med en aktie på den nivån. Se vad som hände SBB.
Sett över längre tid har den gett totalt 92% om allt återinvesterats (bilden) även om själva aktien endast rört sig 9,8%.
Men jämfört med OMXS30GI (ex. utdelning) så ligger den efter.
Då kan du fråga dig om den risken du tar är värt det oavsett om det är 43% eller 63% du har i aktien.
Även om jag verkligen trott på Sagax D hade jag personligen dragit ner risken till högst 20% av portföljen.
Denna tråden har spelat ut sin roll. Den kommer inte framåt och alla är bra upprörda. Låser. /Mod