OBD läsaren är ju alltid inkopplad och övrigt går ju via apple carplay eller android auto som jag gissar är trådlös på alla nya bilar, om inte kan man köpa en adapter och plugga in så får man även trådlös carplay till äldre bilar. Så vet inte riktigt vad meckandet blir? Mobilen har man ju kvar i fickan under hela körningen.
Gällande data, har Tesla någon egen funktion för körjournal? Vet att Volvo har det som många gillar som kör mkt i tjänst.
Är ju egentligen fel person att bedöma detta då jag själv har en Ioniq från 2018 för arbetspendling som klarar max 20 mil (sommar), inte har någon app och laddar 1-fas AC utan förvärmning osv. Kör i princip 0 mil i tjänsten. Men de gånger jag kört längre streckor så tycker jag ändå laddningen gått förvånansvärt smidigt. Vet att jag ska från x till y och slår in det i ABRP får reda på att ladda på z från 22% till 64% och då är jag framme med 15%. Vet inte riktigt vad mer man tittar efter? Men som sagt kanske är samma som för dig att man inte vet vad man missar.