Input och frågor gällande förmånsbil

Jag körde i vintras min Id4 från 100% till 1% i ca 2 plusgrader och regn. Jag kom då 29mil. Jag betalar enligt IONITYS avtal 3.50kr/kWh. Jag använder ingen ruttplanerare utan kollar bara på kartan och sätter nästa IONITY inom lagom köravstånd som nästa destination. Nu efter ett tag behöver jag inte ens titta på kartan utan vet var jag vill ta frukost och lunchstopp och bara ser till att ladda tillräckligt för att ta mig dit med lite marginal.

Det tar absolut mer tid än att sträck-köra 50 mil med elbil. Men eftersom jag ändå tar ett frukost och ett lunchstopp på resan och nu bara väljer att lägga dem på laddstationer så blir skillnaden inte så stor. Hade jag haft en bil med snabbare laddning hade den troligen blivit nästan oförändrad. Skillnaden är ju att de stoppen nu är obligatoriska. Med en ICE kan man välja att skippa dem och äta i bilen om man har bråttom. Nu är det lag på att man har rätt till raster och yrkesschaufförer har färdskrivare som registrerar om man struntar i dem. Men som personbilsförare kan man ju strunta i det om man vill.

Det som däremot verkligen äter tid är när det snöar. Dels drar bilen betydligt mer för det går trögt att köra i. Dels så vill jag ha betydligt mer till godo i batteriet ifall det blir stopp för olycka och tar därför tätare stopp och får långsammare laddning. Det gör alla andra också så det är dessa dagar man ibland får vänta på en ledig laddare.

Jag ska inte påstå att det är helt problemfritt att ha elbil. Men det är heller inte så illa som en del påstår. Det kräver lite tillvänjning och ett temperament som inte gör att man går bananas ifall man blir tvungen att vänta någon gång.

För mig blev frågan. Om mina barnbarn i en förgiftad framtid frågar mig: Men farfar… Visste du inte om att luften blir varm och giftig av att att elda diesel? Ska jag då svara: - Jo. Men jag orkade inte vänta en halvtimma om dagen på att ladda bilen medans jag passade på att äta och gå på toa. Jag hade så bråttom till…

Men det är under mina förhållande. Jag har full förståelse för att elbil inte passar alls för allas behov. Jag valde det för att jag kan. Inte för att alla borde.

2 gillningar