Inspiration matsedel för de kommande fyra veckorna

Kommer på pm till er som visat intresse under kvällen.

1 gillning

Har man lådor och plats i frysen rekommenderar jag storkok. Med barn som behöver mat senast 1800 är det typ omöjligt att laga till något utan stress och då blir det tamigfan aldrig bra.

Laga en stor kastrull pastasås en söndag och daal eller liknande nästa söndag. Lägg i lådor, ta fram när det behövs. Är man inte sugen på det just då så köper man hem något istället.

Det bästa jag gjort för ekonomin och för hälsan (genom att slippa stressen).

Kålpudding är en favorit här. Jävligt gott och lämpar sig bra för matlådor. Brukar göra en stor form på söndagen, sen äter jag det gärna hela veckan :joy:

Strålande!

:+1::sunny::hugs:

Jag har redan en massa rätter som inte fick plats i februari att ladda med i mars. Jag hyser en fullständig avsky mot mig själv för att jag inte hade med sjömansbiff, men det kommer om en månad, eller så byter man in den redan nu för att slippa vänta. :laughing: :laughing: :laughing:

2 gillningar

Vi försöker laga mer veganskt, i synnerhet som utbudet och priserna blir bättre så explosionsartat. Dock kan min fru inte käka gluten, så vi missar hela det segmentet. Har nyligen testat en hel del av lidls vegoprodukter och kan bara säga wow!

2 gillningar

Imponerad av hur organiserade ni är.

Jag är extremt dålig på sådant här. Eller rättare sagt EXTREMT DÅLIG.

Ni som har matsedel för en månad, hur ofta blir ni tvungna att göra avsteg från den? Typ att ni inte har råvarorna eller annat oförutsett händer.

Hur ofta gör ni avsteg medvetet? Typ att någon i familjen säger “jag vill helst inte äta det där, kan vi byta till xxxx?”
Eller att ni säger “vi skippar matsedeln och äter ute på torsdag”

Vi hade tidigare en rullande matsedel som repeterades efter två månader. Det blev dock väldigt snabbt enformigt och man missade lite att anpassa maten efter säsongerna.

Sedan ett par år har vi istället veckomeny som känns lite friare. Alla får vara med och bestämma vad som ska hamna på listan. Oftast lagar vi alla rätterna på listan men det är inget tvång hos oss. Jag ser listan som ett sätt att slippa stressen att komma på något nytt varje dag efter jobbet. Men känner vi för något helt annat så gör vi det istället.

3 gillningar

Om möblering, typ skiftar onsdagen och torsdagen sker kanske en gång på en fyraveckorsperiod. Bli less på livet och hämta pizza 0-1ggr under perioden, oftast inte. Men det är ok att inte känna för att laga mat en dag, så länge det är ett extremt undantag.
Själva idén med planeringen är ju att just ha sakerna hemma, det kan ha skett någon gång att jag trott vi haft hamburgerbröd och felat. Då får man göra hamburgertallrik istället. Eller som sagt skifta med morgondagens mat.

För mig är det mestadels terapi att laga mat, jag får lite tid att höra något jag är bra på, i fred, med en ljudbok i lurarna så för mig personligen är storkok bara en grej när jag gör ärtsoppa, har grillfest om sommaren eller kokar en massa fond att frysa ner till soppor och såser. Men sen har vi ju inga barn som ska ha mat klockan 18 utan kan äta runt 20.

1 gillning

Första veckans inköp är avklarade. Jag lyckades komma undan med två butiksbesök. Det första på Lidl där jag handlade för 130kr och 46 öre. De inköpen, tillsammans med mina skåp, har täckt måndag till och med torsdag. Idag tittade jag in på city gross och handlade, tack vare 10% rabatt på mitt konto för 299kronor och 13 öre. 1kg högrev, 1kg kyckling, som även kommer att räcka till kycklinggryta och två paket bättre bacon stod för lejonparten av kostnaden och ett oplanerat inköp av äpplen gjordes då makans favoritäpple fanns i fruktavdelningen. Imorgon och söndag skriver jag ihop om vecka två och skickar till er som bett om det.

Summa sumarum 429kronor och 59 öre.

Edit. Jag roade mig med att räkna över livsmedelsinköp för januaris oplanerade föda och landade på smått osannolika 9176. Sett till antal dagar ger det en veckokostnad av 2085kr. Så första veckan i februari ligger på strax över 20% mot januari. Sug på den.

2 gillningar

Klar med kommande veckas inköpslista. Skickad på PM.

1 gillning

Får man bättre avkastning på börsen eller blir det mer att göra rätt med matlådor :joy:? :+1:. Det ser ut som det tar ganska mycket tid planera in allt så där i minsta detalj :thinking::joy::+1:. Det är positivt då du inte har tid över grunda vilken global indexfond ska du ha i portföljen. :grin::joy::hugs:.Kanske har du allt i fondrobor som sköter sig själv?

Den enda börsen som drar fördel av en planerad kost är hushållskassan. Nu råkar jag ha mitt månadssparande på automatik, men jag räknar med att kunna peta undan ytterligare 6000 i februari tack vare planering. Folk köper, lagar och äter mat av olika anledningar. Personligen älskar jag att laga och äta god mat. Jag misstänker att jag förutom att spara pengar, sparar ett par timmar i veckan att filosofera kring indexfonder och slipper en hel del stress. :slight_smile:

2 gillningar

Detta kommer tyvärr bli en brandfackla här, men är inte menat som en sådan, och jag tycker man ska få äta som man vill. Men det är svårt att bortse från när något är nästan dubbelt så dyrt, och de flesta är övertygade om motsatsen:

“Animal-based foods are needed to secure adequate nutrition at the lowest cost. Nutrient-adequate food patterns were estimated at US$1.98 per day and included animal and plant products. Least cost of a plant-only diet was US$3.61.” Animal-sourced foods are required for minimum-cost nutritionally adequate food patterns for the United States | Nature Food

Själv kör jag liberal carnivore (runt 70-80% av kalorierna från animaliskt). Gör susen för min ekonomi, hälsa och mitt välbefinnande.

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte vad du fikar efter :slight_smile:

Jag är lite sen på bollen, finns det möjlighet att hänga in ändå?
Jag behöver inspiration!

1 gillning

@Karl_Petter någon antydde i tråden att de sparar pengar på att äta mer vego. Och jag vet att många har den föreställningen. Tänkte därför att studien jag citerade och länkade till passar bra här.

1 gillning

Då förstår jag. Tror det beror på vad man ersätter animaliskt med. En del köttsubstitut är riktigt dyra. Nyss kom en Forskningsrapportsom visar att koldioxidutsläppen var jämbördiga vid konventionell och ekologisk odling. Anledningen var att det är så mycket lägre avkastning per hektar vid ekologisk odling. Dock är det ju i slutändan vad man vill stoppa i kroppen. Jag försöker äta varierat och är nyfiken på vego. Jag ser inget egenvärde i lidande och jag har blivit blodigare med åren. :blush::relaxed:

1 gillning

Kommer på PM

1 gillning

Eller möjligen blödigare?
:smirk:

1 gillning