Inspiration matsedel för de kommande fyra veckorna

Min mobil jobbar med autokorr :rofl::rofl:

1 gillning

veckans uppföljning/planering inför kommande vecka kommer per pm. prognosen säger 5940 sparade kronor, men jag ska försöka pressa det över 6000kr utan att göra avkall på råvaror och livsglädje.

2 gillningar

Ekologiskt och vegetariskt är inte samma sak.

Du kan producera mycket mer ärtor på en hektar än kilo kött.
Kossorna behöver gå på flera olika ängar och beta innan de är färdiga att slakta.

Ärtor kan du man göra egna biffarar av, gott! Eller ha i indisk curry, eller med thai curry, eller som ärtsoppa eller i bröddegen, eller…

Ärtor är mitt viktigaste födoämne. Närproducerat protein med långsamma kolhydrater och mkt fibrer.

3 gillningar

Jag vet förstås att ekologiskt och veganskt inte är synonymt. Det var ett annat exempel på föreställningar som inte stämmer. För mig handlar inte mitt ökande vegetariska matintag om att spara pengar utan att om att må bra i kroppen och knoppen.

2 gillningar

Så, Portersteken står på spisen och det är dags att summera veckan och månaden.

Under veckan har jag handlat två gånger på Coop för 382,61 och 51,44 samt ätit en snabb biltemalunch för 25kr och en fylld baguette (61kr) i fredags. Den andra handlingen var för att min fru ville baka vaniljhjärtan och äta bananer så vi behövde komplettera med mjölk och frukt.

Månaden således 1950,18+520,05. Slutsumman för fyra veckor med 28 olika maträtter blir 2470,23kr, eller 617,50kr per vecka för frukost, lunch och middag för två personer.
Det är över 1450kr billigare per vecka mot mina oplanerade inköp under januari. Således har jag sparat in på ca 5800kr men det har också lett till minskad stress och onödiga timmar planlöst strögandes i livsmedelsbutiker.

Jag har tänkt köra vidare med delad planering under mars månad, men jag har ägnat helgen åt att snickra hundtrappa åt min fars hundar och har inte haft tid att planera ännu. Därför kommer jag att återkomma tidigt under veckan om intresse finns. Antingen kan man gilla detta inlägg eller skicka ett pm så får man del av framtida planering.

5 gillningar

Matsedeln färdigställdes till kvällens kvartsfinal i bandy. Här kommer första veckan som teaser. Inköpslista, kåseri och småtips följer, tillsammans med övriga tre veckor på pm.

5 gillningar

För den som vill går det nu att se bilder på mina mattallrikar. Det är än så länge ansiktsboken som gäller.

1 gillning

Personligen kör jag helt annan taktik än resten av er och försöker köpa så mycket som möjligt från bygden, men som inspiration,

Försöker odla själv så mycket som möjligt men åker ändå på att vi måste fylla på förråden av basvaror under sommar/hösten via lokala bönder. Maten förvaras sen i matkällare/kylskåp över vintern.

Kött köps från lokala slakterier där det är lokala djur.

Bär köps från lokala entreprenörer (via facebook) som plockas dom ute i skogen sen fixar jag saft, sylt samt fryser in själv.

Förr köpte jag mjölk direkt på bondgårdar men blev för bökigt efter vi fick barnen så får bli mjölkpaket från lokala mejeriet.

Inte billigaste sättet att leva men för oss känns det som ett val som ger både bäst kvalitet samt minst miljöpåverkan.

Tyvärr finns det flertal basvaror som inte går att få tag på från lokala leverantörer så då köper jag det i storpack istället, exempelvis Ris och Sojasås.

3 gillningar

Jag publicerade följande text på min sida på facebook. EWftersom det är lite uppföljning på sex månader varav tre med och tre utan månadsplanering känns den relevant.

"Varför håller jag på med detta?
Vi har när energi funnits kört olika typer av matplanering.
För ett par år sedan testade vi något vi sett på lyxfällan och satte en veckobudget för två för 500kr. Det fungerade men var inte så inspirerande.

Det finns flera olika skäl till nuvarande upplägg.

Framförallt behöver jag inte fundera på vad som ska ställas på spisen efter en lång arbetsdag. Vidare kan jag konstruera en inköpslista som gör besöken i livsmedelsbutiker färre och mer strukturerade. När jag vet vad jag ska ha kan jag radiostyrt plocka dessa varor i korgen och skippa alla tillbud. Enkelt och billigare!

Det innebär mindre stress OCH mer pengar över att lägga på sparkonto eller köpa indexfonder med.

Jag har räknat samman lite siffror från konsumtionen efter semestern. Jag tar med alla inköp, om det så är en kaffe eller ett storköp. Under september och oktober månad hade vi månadsmatsedel. Dagskostnaden för två landade på 208,98kr samt 199,27kr. Då inte med någon som helst ambition att minimera, men med planering. I snitt landade vi på ett kortköp om dagen, men givetvis var det ofta flera på en dag.

Således en veckokostnad strax under 1500kr.

Under månaderna november, december och januari hade vi ingen planering utan lite mer rock’n’rollstrategi. dagskostnaderna sköt upp till 267,54kr, 246,35kr samt raketen 291,13kr. Med två månader betydligt över 1500kr per vecka och en januarimånad över 2000kr per vecka kände jag att jag behövde göra en insats. På det eminenta forumet RikaTillsammans.se delade jag min planering, månadsvis samt vecka för vecka.

Eftersom jag tycker att det är ganska roligt blev det rimligt att dela med mig av jobbet även här.

Februari månad som får ses som startskottet landade på 139,88kr per dag eller 979,13kr per vecka.

Prognosen för mars ser ut att landa runt 175kr/dag, om vi inte beslutar mig för att äta de fyra “hängdagarna” nästa vecka på befintliga förråd, ja rentav hela nästa vecka. Det vore ju en fin start på april månad. Vad tycker du?"

3 gillningar