Det är extremt vanligt att man inte får använda t ex motorvärmaruttag eller annat schuko för laddning, t ex i Branäs, Sälen och Åre. Vill man ladda är det korrekt installerad box som gäller.
Om något så är det i sommarstugor med gammal eller tveksam elinstallation som man faktiskt behöver göra en extra koll innan man plockar ut 11 000 W i sju timmar…
Jag skulle vilja påstå att det inte är avgörande utan det är strömstyrkan (antalet ampere) som du plockar ut och tiden du gör det.
Visst det blir kanske kortare tid med en hybrid, men ändå tillräckligt lång tid för att det kan bli farligt.
Nja. Normalt sett är det då bara enfas och ett mycket mindre batteri. Man kan alltså dra ned strömstyrkan ordentligt och ändå ladda fullt över natten, förutsatt att bilen kan ta laddning på väldigt låga ampere.
Men att köpa en bil för typ en halvmille eller mer, och sen snåla på säker och smidig laddning för 5 papp… nja. Dumsnålt.
Vi kör på Shuko hemma, laddar med 10A i ett 16A avsäkrat uttag, med 2,5mm kablar, och det drogs nytt när vi köpte bilen. (Allt som är över 10A här hemma är 2,5mm2, trodde det var krav faktiskt)
Har mätt med infravärmare och det blir ingen direkt värmeutveckling alls. I kopplingsdosan var den belastade punkten 2 grader över de obelastade när bilen laddade fullt (och laddat i några timmar.
Hur ts installation ser ut vet jag inte så ger ingen rekommendation, beskriver bara hur jag löst det hemma.
Men det intressant att det nu så mycket talas om kontinuerlig belastning är farlig, det är ju massor med grejer som står med kabeln i år ut och år in (om än med lägre effekt oftast) och jag har då aldrig hört samma sak när man köper en värmefläkt på 2000w till ett garage tex att den inte får vara igång kontinuerligt, eller motorvärmarkablar folk använder på exakt samma sätt som elbilsladdare.
Sen har jag också sett som krav ifrån försäkringsbolag att elbilen måste stå minst 15m ifrån fastigheter när den laddas (även med laddbox) för att brandförsäkringen ska gälla, vilket för 99% är helt orimligt/omöjligt.
T.ex. Biltema skriver faktiskt att deras byggfläkt bara ska användas sporadiskt eller i ett välisolerat utrymme.
Och det är rimligt. Den har en termostat och kommer inte att utveckla 2000W (~8A) kontinuerligt om den används korrekt.
Det har redan förklarats flera gånger i tråden, men det är ändå värt att påpeka, att en elbil är en helt ny typ av förbrukare i våra hem som dessutom bara blir vanligare och vanligare.
Inga andra typiska storförbrukare (radiatorer, varmvattenberedare, värmeelement) drar maxström mer än en kort tid. En elbil ligger och drar 10-16A under många timmar.
Råd på internet måste dessutom vara generella. Klart att det funkar i många fall. Men inte alltid.
Efter att ha grävt ner mig lite djupare i problemet så är jag övertygad om att det är övertoner (harmonics) som är orsaken till värmeutvecklingen i kablar och kontakter, precis som @Niklaskarlsson nämnt tidigare. Till och med den klantigaste elbilskontoristen går fri från misstankar och det är säkert heller inget fel på huselen utan det är ett problem med övertoner som elbilstillverkarna mycket väl känner till men sopat under mattan.
Laddning av alla typer av elbilar skapar övertoner, vissa mer andra mindre, och laddboxar filtrerar sannolikt bort en del av dessa. Övertoner skapas när man omvandlar växelström till likström, vilket sker då man laddar en elbil men inte när man kör byggfläktar eller infravärmare. Övertoner lägger sig som skräp ovanpå växelströmmens sinusvåg och kan ge upphov till flimrande belysning, värmeutveckling och skador på elektronik.
På internet nämns i stort sett ingenting om problemet på svenska men goggla harmonics when charging electrical cars så finns det hur mycket som helst att läsa.
Nu brukar ju inte motorvärmare vara mer än 5-600W och knappast köra 7h. Likaså är väl värmefläktar inte så vanligt att man kör länge när det ändå redan är hyfsat varmt i omgivningen.
En elbilsladdare av typen ”mobil” som kopplas till ett 16A-uttag ger 16*230=3680W vilket är något helt annat än vad de flesta uttag och ledningar är specade och klassade att klara någon längre stund.
Ja, ett sånt är klart bäst, men då måste man skarva om kabeln ifrån laddaren, och den har ju en värmesensor i kontakten som ska avbryta laddningen om det blir för varmt i uttaget.
10A är väl det mesta som “nödladdare” får lov att dra vad jag vet, sen finns det laddare som kopplas in i CEE-uttag som drar upp till 16A, men då är det inte shuko-längre heller
De har väl inte sopat det under mattan mer än vad en fossilbilstillverkare sopar under mattan att det är svårt att tanka ur dunke utan att använda en tratt?
Kan det inte vara så pass enkelt att felet ligger i dieselgubbar som tror sig kunna koppla in en helt ny stor last i hemmaelsystemet utan att göra vissa anpassningar?
Fast det går ju uppenbarligen bra att filtrera bort övertonerna med en laddbox, så man har ju helt enkelt valt en ganska kass lösning för att spara in pengar.
Det är ju precis samma sak som att tvättmaskinen eller dammsugaren skulle vara så undermåligt designade att man behövde en tvättmaskins-/dammsugarbox som filtrerar bort övertonerna.