Juridiskt nej vad jag vet. Ser heller ingen poäng att försöka definiera om på eget bevåg för att kunna driva nån form av juridisk process mot lotter som om de vore varor för att kunna tillämpa lagstiftning för varor.
Om jag köper tjänsten att renovera mitt badrum av dig och du slår en tärning. Som visar att du tar betalt men inte gör något.
Då har du antingen bedragit mig, om det inte var avtalat att du skulle slå tärning. Det är olagligt.
Om det var avtalat att du skulle så tärning så har jag deltagit i ditt lotteri om en badrumsrenovering.
Ja, på samma sätt som reklam för både varor och tjänster säljer in en dröm om vem man blir, eller vad som kommer hända. Det är inget unikt för lotter.
Man köper inte en lott för att bli säkert rik. Alla vet det, alla som köper lotter också.
Jag tycker du ser det väldigt frekventistiskt, titta på det med glasögonen som Baysisk statistik istället. Det är inte rationellt vs irrationellt, det är något annat.
Vilket är den tjänst som säljs till viss del.
Det är nog den huvudsakliga tjänsten som säljs. Underhållning i form av spänning.
Jag tycker du krånglar till din ståndpunkt för att vad verkar vara ett undvikande att se den som politisk och ideologisk. Är det inte enklare att se den som en ren politisk ståndpunkt och arbeta politiskt för att sprida den? Snarare än att försöka bända ordentligt i juridiken eller det “rationella”?