Inte FI men kanske RE/Pensionering 2029 Håller detta

Hej.!
Brukar ju inte outa min ekonomi så här på forum, men det känns som att man ändå kan få en del goda råd och inspel här så jag gör det ändå.
Sitter och grubblar på att kunna dra mig tillbaka från arbetslivet 2029 det år jag fyller 56 . Men osäkerom kalkylen är säker nog. Tar jag för stor risk? (värdeminskning på fastigheter inflation och den sättning på börsen som måste komma nån gång)
Borde jag ändra i portföljernas fördelning (sparande och pension)

Min situation idag är 50 år singel och utan barn, 1 äldre förälder Pappa 86 år som bor på särskillt boende då han inte klarar sig själv.och börjar bli mer och mer dement.

Har 3 st fastigheter:
Bostadshus bedömt värde ca 1,8 M (köpt för 1,35 och renoverat för 0,8M) Lån ca 1,1M
Stuga med 5 ha skogstomt bedömt värde ca 1,3 M Lån ca 0,7M
Skogsfastighet ca 115 ha produktiv skogsmark, bedömt värde ca 2 M
Stugan är köpt för att ha nånstans att bo då jag hälsar på Pappa (23 mil enkel väg)

Sparande Portfölj som jag förvaltar ca 5,1M (70/30) inklusive framtida arv (jag vet att en del inte tycker man skall räkna med det men i detta fall är det nog rimligt och troligt)

Pensionsportfölj (Löneväxling ca 1,4M +ITPK ca 0,6 M) (95/5) Värdet är idag., kommer ju tillföras en del pengar under 5 år
Till detta kommer ITP2 och Allmänn Pension

Nu gör jag en grov Ingenjörsberäkning, läs budget på säkersida enligt mig (och inte som kamreren som hellre räknar exakt fel än ungefär rätt :slight_smile: )
Levnadskostnader ca 30kKr/mån.idag
Räknar ej med nån värdeökning på ITPK eller Löneväxlig från dagens värden.
Uttag ITP2 15 år från det år jag fyller 56 =11,5 kkr/mån, kalkyl enligt min Pension
Uttag löneväxling 10 år från det jag fyller 56=11,3 kkr/mån
Utag ITPK 5 år från det jag fyller 66=10,0 kkr/mån
Almän pension från 69 =20,6 kKr kalkyl enlig min pension

Jag räknar med en skatt på 35 % detta skulle ge att jag behöver skjuta till från egen portfölj ca:
56-68år 15400 kr/mån
68-70år 2600kr/mån
70-XX 16600 kr/mån
I så fall skulle ju den nuvarnde portföljen utan reel värdeökning räcka tills jag är 83 år…

Gissningsvis har jag ju gjort mig av med nån fastighet då jag är 83 år också , Egentligen är jag väl inte super less att jobba heller utan önskar mer kunna dedikera mer tid till jakten på hösten, så många jaktdar som går förlorade då man måste jobba och så få år kvar att hinna jaga,
Ett alternativ skulle ju vara att gå ner i tid så man kan vara helledig under september oktober, och i så fall jobba längre men det är ju inte alltid så lätt att få till. Vill ju ha en viss buffert för att kunna leva gott,på äldre dar, men jag behöver ju inte överspara heller, svår avvägning.
Känner mig grymt osäker även om jag tycker jag har en kalkyl som borde hålla.
En ide om portföljen avkastar bra tills man är 56 är ju att lösa det mesta av lånen och minska utgifterna, men det får man analysera mer ju närmare man kommer och vilka större renoveringsbehov man kan se framöver. Så många frågor och säkert ännu flera svar .
Tacksam för synpunkter och inspel om nån har några.
.

1 gillning

Inkluderar levnadskostander räntekostnader på fastigheterna?

Ja inklusive ränta och amortering

Det känns som att du har samlat ihop de siffror som behövs för att kunna göra en sådan här simulering:

2 gillningar

Får prova och se om jag klarar av att fatta den. Tycker man blivit trögare med åren :grinning:

Om du bara använder din aktieportfölj på 5.1 miljoner från det år du fyller 56 (om 6 år lär portföljen vara värd mer) kan du ta ut 35.000 kr i 144 månader till du är 67-68 år.

Därefter kan du leva på din pension och ev avyttring av fastighet(er).

Den håller, får vi tokinflation spricker allas planer men du har å andra sidan fastigheter som kan säljas som borde väga upp ett hög inflationscenario.

Det känns spontant som en något låg värdering, men det är såklart beroende på ålder och kvalitet på skogen.
Hur många m3 beräknas det vara på dessa 115 ha ?

Hej, hur stor del av 5,1- portföljen är arvet och hur stor del kan du använda direkt?

Mvh

Avsiktligt lågt satt värde, den är ju min egentliga pensionsförsäkring. Om nu skiten träffar fläkten. Flytta dit hugga ved odla potatis och äta abbore och gädda :slight_smile:

1 gillning

Kan använda ca 3,5 direkt.
Nu har jag ju iofs fullmakt att höra hur jag vill med allt . Men det känns inte riktigt rätt. Dock kommer pappa inte göra av med mer än pensionen framöver. Blir så då man hamnar på särskilt boende med mat och vård.

Du skriver att du är singel. Tror du att din familjesituation kan förändras? Tänker att det kan påverka din framtid.

Känns väl inte så just nu som att den kommer ändras. Men det kan man ju inte veta.

Det som mest kan påverka är väl flytt tänker jag. Om en partner bor någon annan stans kanske det blir ett flyttlass. Det kostar ju en del.

oj, dragit ihop 3,5 av dom själv alltså. Det var riktigt bra jobbat + tjänstepensionen. 45 år här och ligger några snäpp bakom det. Gnetar på :slight_smile:

Är en del arv det också, Mamma knogade och köpte en del aktier på 80 och 90 talet.