Invändning mot indexfonder: det är en risk med den stora koncentrationen till de få stora bolagen

Ja, kanske - men man behöver ju kolla på alla andra perioder också - för annars uppstår frågan: “när byter jag från ett likaviktat till ett marknadsviktat snitt?”

Dessutom upplever jag att logiskt sett (kan ha fel) ett likaviktat snitt borde underprestera eftersom:

1. Fördelningen av värdet på aktier är snedfördelat (skewness) i form att ett fåtal vinnare står för i princip hela uppgången och majoriteten till antalet är förlorare. Men det gör inget att de är förlorare för minoriteten vinnare gör att snittet ändå är positivt.

2. I ett likaviktat index kommer jag hela tiden sälja av vinnarna och köpa mer av förlorarna vilket borde vara dumt.

Vilket leder mig till slutsatsen att ja, ett likaviktat index är bättre i nedgång, men eftersom börsen i snitt och över tid går uppåt (börsen = företag = människor med drivkraft + riskpremie) så borde det över de flesta perioder - inte alla - vara dumt att ha pengarna likaviktade.

2 gillningar