Invändning mot indexfonder: det är en risk med den stora koncentrationen till de få stora bolagen

Verkar som någon är litte putt på att behöva sänka avgifter…

4 gillningar

:100: :joy:

(Tio putta tecken.)

1 gillning

Det som är frustrerande för aktiva förvaltare är ju att den relativa skillnaden i färdighet (dvs det som man tjänar pengar på som aktiv förvaltare) minskar när folk lägger pengar i indexfonder.

Dvs. jämför när en kass pokerspelare lämnar bordet. Då är det bara bättre spelare kvar och det blir svårare och svårare för dem som är kvar att tjäna pengar eftersom summan av all överprestation är lika med summan av alla underprestation.

5 gillningar

En sak att komma ihåg är att om de stora bolagen i index förlorar börsmarknadsvärde relativt andra bolag i index. T.ex. att de stora som är 17% av index går ner och blir tillsammans bara kanske nån procent av index. Då kan dessa fortfarande slå index i totalavkastning under perioden de tappar sin dominans i index.

Det skedde bl.a. med järnvägen när de stog för en mycket stor andel av S&P 500 och sen gick ur tiden. De slog S&P 500 i totalavkastning men minskade kraftigt sin marknadsandel i indexet.

2 gillningar

Det där får du gärna förtydliga. Har du möjlighet att ge ett räkneexempel?

Minns 2000 då det var självklart att LME och Nokia skulle vara +50% av sina börsers index.

Lika självklart är det nu med Apple och Novo Nordisk.

Mag7 säljer prylar/tjänster som mänskligheten i stort sett klarat sig utan fram till nyligen.

Recency bias i kvadrat känns det som.

Tycker det är fel att prata om breda globalfonder som innehåller “flera tusen bolag” utan att nämna koncentrationen.

Forskningen säger att index bäst historiskt men säger också att historiken inte är någon garanti.

Skulle inte sova gott med den koncentrationen och typ av bolag som ligger i topp just nu. Meta ser jag som ju 2000talets tobak.

Spännande tider.

2 gillningar

Hypotetiska siffror och bolag nedan:

År 3000 består marknadsviktat universiellt index till 60% av branschen “teleport teknologi”. En bransch som inte ens existerande 20 år tidigare.

År 3020 består nu index endast av 10% “teleport teknologi”. Tekniken mognade och de bolagen hade passerat genom bubblan i branschen.

Det är fullt möjligt att branschen som sådan mellan år 3000 och 3020 slog marknadsviktat universiellt index! Motsvarande hände järnväg t.ex.

1 gillning

Ny artikel på ämnet från Morgan Stanley:

Sammanfattning via ChatGPT. Min fetstil.

1. Koncentrationen på den amerikanska aktiemarknaden har ökat avsevärt under det senaste decenniet. De 10 största aktiernas marknadsvärde nästan fördubblades från 14 % till 27 % mellan 2013 och 2023, vilket indikerar att ett litet antal aktier har en oproportionerligt stor påverkan på marknadens totala avkastning.

2. Historiska data visar att nuvarande nivåer av marknadskoncentration, även om de är höga, har tidigare förekommit. Koncentrationsnivåerna nådde liknande toppar på 1960-talet och 1930-talet. Den snabba ökningen av koncentrationen de senaste åren är särskilt anmärkningsvärd, den snabbaste sedan 1950.

3. Den amerikanska marknaden, trots sin ökande koncentration, är fortfarande relativt diversifierad jämfört med andra globala marknader. Till exempel har länder som Finland och Schweiz upplevt ännu högre koncentrationsnivåer tidigare.

4. Ökningen i marknadskoncentration stöds av de ekonomiska vinsterna för de största företagen. År 2023 stod de 10 största företagen för 69 % av den totala ekonomiska vinsten på den amerikanska marknaden, samtidigt som de endast representerade 27 % av marknadsvärdet, vilket indikerar att deras stora marknadsvärden inte är helt obefogade.

5. Den ökande koncentrationen utgör utmaningar för aktiva aktieförvaltare, som ofta innehar portföljer med mindre genomsnittliga marknadsvärden jämfört med de index de jämför sig med. Denna dynamik gör det svårare för dem att överträffa index när några få stora aktier driver den övergripande marknadsavkastningen.

4 gillningar

Saknar fortfarande tjänsten “Indexfond med sliders/kryssrutor”. Där jag utgår från ett index men kan opta-ut eller minska ner specifika aktier.

Rent juridiskt är det där nog en mardröm att få till, i alla fall konstnadseffektivt.

Kanske, men tycker att det går ju att få till fraktionshandel och det är ju lite liknande

Varför inte köp en indexfond och gå kort de du vill räkna bort? Ger dig samma exponering.

1 gillning

Självklart går det att lösa manuellt, jag vill bara ha en paketerad produkt, tror det skulle sälja med tanke på hur ofta dessa typer av diskussioner kommer upp.

Haha, tror du helt överskattar intresset för produkten. :see_no_evil:

Vi är ett extremt fåtal som skriver här och vi har dessutom åsikt om ALLT. Vi hade garanterat fått en diskussion - billigare att göra själv….

1 gillning

Finns i amerikat, kallas direct indexing. Inte superpoppis vad jag vet, men erbjuds lite varstans.

Haha kanske det… :grin:
samtidigt tycker jag nästan alla vanliga människor jag pratar med indexfonder om har en åsikt som typ “ja, fast dendäringa fejsbook vill jag inte köpa”

2 gillningar

Korslänkning:

Ja, det är allt svårare att tjäna pengar som aktiv placerare. Jag tycker att vi alla åtminstone en börsdag i månaden kan skänka en tacksamhetens tanke till alla aktiva investerare som kämpar och stretar så att marknadspriset sätts så bra det kan vara och gör att vi andra passiva investerare kan luta oss tillbaka och åka med! :slight_smile: (sagt med glimten i ögat!)

8 gillningar

Mer på temat idag:

Tankar, har någon access till hela artikeln?

Bygger fortfarande på samma feltänk om att indexfonder behöver handla för att behålla marknadsvikt.

4 gillningar