Om ni hade vunnit eller fått 200k…
Hur hade ni procentuellt valt att fördela ut de pengarna på erat sparande?
Nyfiken att höra tankegångarna, motivera gärna hur och varför ![]()
Om ni hade vunnit eller fått 200k…
Hur hade ni procentuellt valt att fördela ut de pengarna på erat sparande?
Nyfiken att höra tankegångarna, motivera gärna hur och varför ![]()
Hade lagt ett par tusen i min buffert och resten fördelat på LF global och Robur access global.
Precis samma som mitt månadssparande.
Jag ser ingen anledning till att dessa 200k skulle investeras annorlunda än resten av portföljen, så det skulle för mig bli 100% marknadsviktat globalindex, specifikt WEBN. Varför just marknadsvikt är en bra investeringsstrategi förklaras nog redan i otaliga andra trådar.
85% DNB Global Indeks
10% Plus AllaBolag Sverige
5% Avanza emerging markets
Det beror på tidsperiod också såklart. är det +10 år hade jag investerat som ovanstående. ^^
Det är en bred, billig, global portfölj med lite hemmaplan.
Hur blir kostnadsskillnaden för köp av WEBN varje månad via exempelvis Nordnet (växlingsavgift, spread, courtage) jämfört med en portfölj med DNB Global och DNB Global EM i liknande fördelning?
Nordnet lade nyligen till valutakonto för ISK dock är detta inte relevant för mig ännu. För litet kapital. ![]()
Om det var någonting helt oväntat från ingenstans hade jag säkert kunnat överväga någon galen spexfond jag känt för att chansa på, men mest troligt hade jag nog fyllt på min Europafond med en slant till.
50k Wendel 50k i Investor 50k i Lundberg och resten i nån fond.
Bara öka månadssparet en månad sen tuffa på som vanligt. ![]()
Allt i Lysa Bred (90/10)
Hade rest upp för alltihop
Hade köpt Lego för hela slanten.
.
.
.
Alternativt hade jag följt min strategi och investerat på samma sätt som tidigare.
.
Första frågan man måste ställa är: hur ser portföljen ut idag och hur förhåller sig 200k till befintliga portföljen?
Om man endast har 80k investerat då är 200k väldigt mycket.
Nästa fråga är: vad ska man investera till och hur långt in i framtiden behövs pengarna?
Summa summarum: Vad jag skulle göra är inte relevant för din del då vi inte är i samma situation.
Investerade 200 i förggår, det blev storebrand Europa för 180 och så en tjuga på Avanza Zero.
Men det var inte en så dum ide att köpa lite investor som förslogs här ovan, får kanske göra det.
200k i bitcoin om jag hade vunnit på spel eller nått…

Men annars hade jag kört enligt #goldenapache
Plugg
Avanza Global 50%, Zero 30%, iShares Semiconductors 20%.
Stabil med global fond och ETF för lite högre risk för högre avkastning samt lite hemmamarknad. Enkelt o gott
100 000 till “njut av livet idag” med familjen. 100 000 på mitt Lysa 55-68- konto, att använda en summa om året fram till pension. För att jag inte vet hur länge jag lever och är pigg.
Förstår helt och hållet ditt resonemang. Har ett sjusiffrigt sparande redan. Men har precis nått ”den berömda gränsen” så är inte långt över den. Är ett långsiktigt sparande för min del jag tänkt investera dessa 200k.
Oavsett hur du fått pengarna, finns det något skäl till att ändra på din strategi på hur du investerar? Förutsatt att du har en (bra) strategi så skulle man enklast följa den och inte lägga mer tid på det.