Köp en bil kontant. Tag hjälp av någon bilkunnig bekant om ni inte är kunniga nog. Brukar gå att hitta och många brukar gilla att hjälpa till på det viset .
Min vardagsbil är från TOYOTA koncernen och dom är generellt väldigt pålitliga om man hittar en hyfsat välskött exemplar.
Jag gav 20.000 Sek för 9 år sedan och har kört 7000 mil med min. Lite rostprickar. Har servat själv . Och utöver det reparationer med något mindre och inte akut varje år . Ex 2 spindelleder , 2 gummibussningar. 2 rostiga fjädrar. Onödigt också med dyr försäkring på så billig bil. Jag har trafik,räddning,stöld,rättskydd. Kostar ca 1500 per år. Värdeminskning knappt märkbar…
Säkerhet är viktigt men en lite större bil från 2000-talet med airbags, antisladdsystem, ABS och bra vinterdäck och försiktigt förare är mycket säkert sätt att åka, speciellt i en bra barnstol.
Jag skulle kanske fundera över en TOYOTA Avensis om jag var er. En välservad kan rulla väldigt många mil och trasslar sällan. Det brukar vara rosten som tar dom efter många år. Bra att inspektera rostläget. Helst även under…
Kanske en sån här lågmilare för 46.000 enligt annonsen . Bensin, manuell och kombi.
Fler mil men senare årsmodell kan vara bra val också.