Jag har just nu investerat i dnb global indeks och seb sverige indexnära. Jag funderar på att börja investera i Länsförsäkringar usa indexnära också hade ni rekommenderat det eller är det onödigt eftersom jag redan har en global fobd? Men om man kollar på avkastningen så har usa fonden gått bättre
Frågan är om den kommer göra det även framöver.
Globalfonden är bredare och du får med fler regioner så den ”borde” vara lite säkrare.
Men det är alltid en gissning att sia om framtiden.
Själv hade jag valt Globalfond/Sverigefond
90/10 eller 80/20
+1
Med tillägget: jag hade valt Globalfond 100%. Mindre risk; home bias för en svensk är en massa risk helt enkelt på olika sätt och logiken haltar hos dem som förordar det (inkl Lysa, deras motivering/förklaring är rena snömoset:
Home bias )
Om du tror stenhårt på Sveriges börs, all in, kan du lika bra gå 100% svensk indexfond. Hög risk!
Måste du ha tilt mot Sverige “bara för att” max 10% isf det är min syn
Jag investerar just nu 80/20 global och sverige fond
Men kommer den göra det framöver? USA börsen, USD, och tech bolag (vilket utgör en stor del av marknaden i USA), är extremt upptrissat.
Du kan välja USA i lekhinken och omkring 10% så slipper du FOMO.
Globalfonder är 73% USA. Hur mycket mer vill du ha? Det är mer eller mindre redan en USA-fond, med en liten krockkudde inbyggt.
Jag är ingen allvetare men själv skulle jag kunna köra en del i Lf usa index.
Den mesta handeln går ju via usa så ökar globalfonderna så ökar ju Usa fonden.
Själv har jag Lf global, Avanza global och 30% Amf Nordamerika.
Jag tänker som så att börjar globalfonderna flytta runt och minska i Usa eller börja rasa då kan jag dra öronen åt mig och ändra i min Amf fond.
Ja, jag skulle säga att det är helt onödigt.
Både dollarn och USA-börsen är på mer eller mindre All time high.
Globalfonden innehåller nog minst 50% USA-exponering.
Jag är tveksam till om det är smart att satsa ännu mer i USA just nu.
Globalfonden innehåller 73% Usa om jag nu tänker på rätt fond.
Hmm… vad menar du med att globalfonderna börjar ”flytta runt”?
Dessutom, vad är gränsen för att de anses ”börjar rasa”, och vet du inte det först i efterhand när det är för sent att göra något åt det? Och om de rasar, hur kommer du ändra i din Amf fond då?
När globalfonderna börjar minska Usa från 70% och neråt så ser man ju det på innehaven.
När Amf börjar gå klart sämre än globalfonderna så är det väl dax att ändra innehaven i Amerikafonden till exempelvis globalfonder.
Vad vet jag, inte mycket, men jag har ju fortfarande mina globala fonder som en fast grund.
Homebiasklubben hurrar från läktaren. ![]()
Det är lättare att få tag på hyggliga sverigefonder om man bor i Sverige än ex australienfonder (som inte marknadsförs här).
Ska man ha en bias är det därför större chans att få en bra fond om man väljer en Sverigefond än i det låga utbudet av andra länders fonder.
Historiskt har Svenska marknaden gått ovanligt bra och tror man att det fortsätter så är bias just i Sverige inte så dumt.
Personligen har jag min största bias i amerikansk teknologi.
Lätt att se i efterhand vad som gått bättre. Ingen vet vad som går bäst i framtiden.
Du får utvärdera själv, är det värt att betta mer på usa och kommer du följa din strategi även om usa underpresterar närmsta åren ?
Eller kommer du hoppa från tuva till tuva baserat på vad som gått bra senaste åren.
Hade ersatt globala med en usafond och möjligtvis lite i en europafond så du slipper shithole länderna som kina och annat skräp
De flesta globalfonder innehåller inte tillväxtmarknader, som tex LF global index, DNB eller Avanzas globalfond.
Ja men tvingas in på tex japan och sydamerika
Japan går ju verkligen dåligt 2024… eller? ![]()