Investerare har de senaste 10 åren fått bättre avkastning av att investera i USA snarare än Kina och Ryssland

Ja, jag tror faktiskt det. De är så många som antar så mycket. Tex är arbetsrätten reglerad i Kina inte olikt den i Sverige. Visst från en ”låg” nivå, mer som det var i Sverige på 50-60 tal typ. Tex 30% av bruttolönen inbetalas i sociala avgifter och pension. Arbetstid och övertid är reglerat mm mm. Se tex mer på länken nedan.

Västerländska företag brukar betala betydligt bättre än minimikraven och dessutom satsa mycket på arbetsmiljön. Detta för att locka de bästa arbetarna som dessutom vill utvecklas med företaget. Det är som du säkert vet själv inte alls bara händer & fötter i produktion utan idag även mycket huvud för att ha hög kvalite och produktivitet. Samma i Sverige som i Kina.

Problemen som jag ser det är

1. Sweet shops med usla vilkor som inte följer reglerna.
  2. Att vi konsumenter, inklusive vi i ”väst”, köper billigt skit istället för kvalitet så dessa sweat shops kan fortsätta.

Västerländska företag i Asien gör faktiskt rätt mycket bra för arbetarna i sina fabriker. I det bolaget jag jobbat så har vi utbyte på fabriksnivå (kineser till Europa, och tvärt om). Folk i våra fabriker i Europa, inklusive facken, är nöjda hur deras kollegor har det där borta.

Världen har förändrats rätt mycket senaste årtiondena men vår bild av omvärlden har inte riktigt hängt med. Så är min bild av det med ett ben i vardera världsdel :slight_smile:

2 gillningar

Tackar så mycket för värdefull info :+1::hugs:. Man kan inte säga/klaga att du är snål på ord (lång text) :joy::grin:. Bra kämpat. :1st_place_medal:. Hela texten var utan popkorn haha. Eller :fries:. ?

1 gillning

Tackar så mycket att det är så många som tror på mig :joy:! Det finns hopp ser Ni . :face_with_hand_over_mouth::grin::face_with_hand_over_mouth::1st_place_medal::joy:. 16 st röster än så länge. Snart får jag ställa upp vid nästa riksdags val :face_with_hand_over_mouth::+1:.

4 gillningar

Jag tror inte Kinesiska staten har extrem pro-ryssland. Jag tror nästan inte det finns något land, utom möjligen Ryssland själv och knappt det, som tyckte invasionen av Ukraina var bra. Kina tycker kriget ska ta slut, men bryr sig inte om vem som vinner utan skulle mycket väl kunna se Ryssland som vinnare.

Stämmer detta verkligen?

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2021-08-19/chinese-stocks-should-you-invest-in-the-world-s-second-largest-economy

" When you buy shares of a Chinese company listed outside of China, what you are actually buying is “an empty shell that has certain contractual relationships with the Chinese company,” Levine explains.

Sound tenuous? SEC Chair Gary Gensler thinks so. The commissioner worries that Americans just don’t know enough about Chinese companies listed on U.S. exchanges. A few weeks ago, he blocked initial public offerings of certain firms until they boost disclosures of risks posed to shareholders"

Min uppfattning är nämligen den totalt motsatta, jag äger inte aktierna. Det här är “systemerat” på ett sätt som gör det väldigt lätt för Kina att klippa av utländska investerare.

Håller inte med här heller, väldigt svart eller vitt tankesätt. Finns massor med länder som inte tror på den starkes rätt. USA är en gråson här efter deras tveksamma invasion av Irak som stred mot vad FN ansåg rimligt.

Skillnaden är dock att USA står väldigt nära Sverige och risken för att USA skulle klippa mina investeringar ser jag som ytterst liten till skillnad mot Kina. Moral och risk är två skilda saker…

4 gillningar

Aktierna du köper i Hong Kong är samma aktier som en kines i Beijing köper.

Vi kan ta Tencent som ett exempel.

När du och din kompis i Beijing köper en aktie var av Tencent får ni båda en del i en entity kallad VIE. Variable Interest Entities (VIE): Definition and How They Work

VIEs existerar eftersom det inte gått på annat sätt att notera ett företag utanför Kina (HK räknas till externa marknader).

Så kommer aktier i Tencent bli värdelösa så som amerikaner gillar att säga? Nu kommer vi tillbaka till punkten med din kompis i Peking. Tencent och många andra aktier i Hong Kong är del av något som heter Stock Connect.

Stock Connect å ena sidan låter utländska investerare handla vanliga kinesiska A shares, via börsen i HK. Å andra sidan låter det kineser på fastlandet köpa aktier listade i Hong Kong. Tencent är den mest ägda aktien och kinas största företag till market cap.

Kommer dessa aktier i Tencents VIE bli värdelösa? Naturligtvis inte. Då skulle kineser förlora triljoner rmb i personliga samt pensionsbesparingar.

Ditt andra alternativ är att köpa A-aktier via Stock Connect. Samt att du kan köpa vanliga H-aktier.

Allt detta gör du genom att ringa Avanza.

Sant. Vill dock hävda att det finns politiska risker i alla länder. Pengar som stjäls från investerare av vita män i slips är inte mindre borta än pengar som stjäls av män som talar språk vi inte förstår.

Frågan blir väl vad du får betalt för att ta den risken.

När folk säger att den riskjusterade avkastningen är bättre när man viktar mot tillväxtmarknader, vad exakt menar man? Och är det något man kan dra fördel av inom loppet av 5 år? Eller är det med en sådan tidshorisont bättre att fokusera på en global indexfond?

Man menar oftast att ju bredare portföljen är med fler innehav så ökar den riskjusterade avkastning med ökad diversifiering. Inte nödvändigtvis att den absoluta avkastningen ökar med tillväxtmarknader. Det kan vi nämligen inte veta på förhand.

Med 5 års sparhorisont så rekommenderar jag personligen max 30-50% aktier (indexfonder) och resten på typ ett vanligt sparkonto med ränta. Börsen är alldeles för volatil och osäker på så kort sikt tycker jag.

2 gillningar