Investeringar som genererar ett rikare liv

Till musklyssning?

Jag är ingen superexpert, men hemma har jag ett par Sennheiser RS-175 (tror jag det är, märkningen är lite skavd efter flitigt användande). De täcker hela villan och halva trädgården vid trådlös lyssning från stereon.

På tåget o dyl använder jag Marshall Monitor III (ANC) för blåtandslyssning.

Och, välkommen till forumet! :smiley:

1 gillning

Tackar, och Tackar :slight_smile: Kör själv Focal Bathys hemma och B&W Px7 S3 på resa, väldigt nöjd med båda. Är dock på jakt efter trådbundna slutna (Har Focal Celestee som är kanon, men vill ha ett 2a par för ett ännu rikare liv…).

Hifioptimering är en livsfarlig gren. :rofl:

1 gillning

Varför bara slutna?

1 gillning

TV-rum, matrum och kök är ett enda stort rum i vår nya lgh. Så behöver hålla ute ljudet från resten av familjen (så mycket enklare i tidigare villan, bara att dra på högtalarna…..)

Det låter som att du är ung och ingen familj ännu dvs livet har bara börjat.

Hade jag fått gå tillbaka i tiden till då jag hade det som dig så hade jag sagt åt mig att SPARA I indexfonder och köp inte onödigt. TV ok, bil inte ok, landsvägcykel ok, boende ok.

Den dagen du själv vet vad som kommer göra ditt liv rikare så har du enorma pengar sparade på bästa sätt för att göra vad du vill.

För mig. Ut och resa med familjen, Vara mer ledig med familjen. Och sista sluta jobba långt innan pensionen och leva livet istället för att jobba hela livet !.

Fortsätt spara mycket men spendera rimligt.

1 gillning

Musk-lyssning? Kan man köpa lurar till detta hos ELON?
(flå’t :grin:)

3 gillningar

Åfyfasen, honom vill jag inte lyssna på. :rofl:

1 gillning

Focal Stellia

1 gillning

“Dreglar över dem” just nu, inte helt billiga…. hittat dem begagnade för 21kkr, Är de värda nypriset?

Bra vinterskor och svindyra bra utekläder, värt varenda euro. En ölkorv varje gång man är och handlar är nog ett måste också :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Gymkortet, speciellt under vintern, då det är kallt att löpa ute.

3 gillningar

Vi provar Amex Platinum (Points Plus). Framför allt för en middag för två varannan månad (2 rätter, ej dricka) + lounger på flygplatser när vi reser mm. Vi är nöjda so far.

Drömhus med stor strandtomt. Vedeldad bastu. Bubbelbadkar. Luftvärmepump för AC. Trainer till cykeln så jag kan cykla inne på vintern. Eget gym. :cowboy_hat_face:

2 gillningar

“Investerar” årligen i fyra månaders resa till min favoritstrand i Thailand december t o m mars. Ingen snöskottning, ingen insnöad bil, inga vinterkläder, inga dyra uppvärmningskostnader, ingen matlagning eller städning, däremot mer motion och promenader. Fantastiskt vackert, vilsamt och ganska socialt. Det är inte ens särskilt dyrt, börsutvecklingen betalar resorna hittills :sun_with_face: :slight_smile:,

7 gillningar

Låter härligt att ha möjlighet att vara borta 4 månader. Förmodar att du inte arbetar längre?

Hur gör du med visum?

1 gillning

Nej, jag förvärvsarbetar inte längre men har en uthyrningsverksamhet (långtidsuthyrning) som jag administrerar på distans.

Visum har varierat genom åren beroende på gällande regler och hur länge jag planerat stanna. I år gör jag inte ett “visa-run”, dvs utresa för att förnya visumet, bl a för att Thailand inte vill se sådana och numera kan vägra inresa om man varit borta < 1 dygn. Så i år har jag “Non immigrant visa Long Stay” (eller Non-immigrant OA som det även kallas) som ger ett år, multiple entries och kan förnyas med ytterligare år.

2 gillningar

Så vill jag också leva. Låter ljuvligt. Spenderar själv några veckor per år i Asien, men stoppas av att jag måste anpassa mig till barnens skolor, vilket gör att vi anpassar oss till jullovet. Men kanske funkar lättare när alla flugit ut?

Ungefär hur stor budget behöver du för att spendera den tiden i Thailand? Hur bor du därnere? Om du inte vill svara öppet i forumet är det okej att skicka dm till mig :slightly_smiling_face:

Kanske inte är av allmänt intresse (?) så jag DM’ar.

1 gillning

Kom att tänka på några investeringar som är vanliga för att de genererar identitet, status, livsglädje och en levande fritid;

• Hästar och andra djur

• Fordon (bil, mc, veterantraktor/ lastbil, fyrhjuling, hemmabyggen)

• Gård med massa mysiga byggnader som kräver underhåll

• Skog. Sämre avkastning och mer arbete än de flesta, rent ekonomiska, investeringar.

• Alkohol, utseende, sociala nätverk. Betalar för löpande små egoboostar. Ibland betalar man rätt mycket.

• Märkesaccessoarer till prylsporter; golf, jakt, paddel, löpning, klättring m.m. kan vara otroligt billigt och roligt men också enormt dyrt.

Jag tror det ger bäst avkastning att lägga sig i lägre mellanprissegmentet inom några få prioriterade områden och sedan byta till nya områden när man tröttnat. Hellre det än att betala för mycket eller stressa med för många intressen samtidigt.

Vissa grejer är dock livsstilar och identitetsmarkörer som sitter väldigt djupt; typ släktgård eller ett intresse som gått i arv. Då är det såklart jobbigare att bara byta. Nästan traumatiskt eller krisigt att byta.