Investeringsförslag med låg risk

Hej

Jag skulle vilja investera lite pengar till låg risk. Och en avkastning på 3-5%. Jag har fått tips om Kreditfonden och Case Safe play. Men jag hittar ingen eller mycket lite info om dessa. Och det gör mig skeptisk. Någon som har erfarenheter eller info?

Eller ännu hellre tips på lågriskinvesteringar? Och då tänker jag inte på bankkonto med insättningsgaranti

20/80 portfölj på Lysa eller någon annan bra fördelning hos Opti

2 gillningar

Hur definierar du låg risk?

Att du inte hittar någon info om det du fått tips om säger ju det mesta.

Smidigast är nog att sätta ihop en portfölj på ett ISK eller KF med ca 30-40% aktiefonder (indexfonder) och kombinera dessa med 60-70% räntefonder (om du absolut inte vill ha sparkonto).

Kanske något liknande detta:
20% Länsförsäkringar global indexnära
5% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
5% Plus allabolag Sverige index
45% Amf räntefond mix
30% Amf räntefond lång

Annars så kan du ju kolla in Rikatillsammansportföljen. En såkallad permanent portfolio bestående av aktier, korta räntor, långa räntor och guld som ska ge en förhållandevis låg risk och en ungefärlig avkastning som det du söker.

Hur skulle du definiera låg risk samt på vilken tidshorisont tänker du?

1 gillning

Finns ett avsnitt tidigare i år om Credit Suisse’s senaste rapport (Credit Suisse: fem saker alla borde veta). Kanske behövs rätt så stor aktiedel (dvs hög risk) för att nå dina 3-5% avkastning.

Ingen vet vad som händer i framtiden, men Credit Suisse har nog mer personal än vad som finns i detta forumet iaf. Så jag skulle inte avfärda deras modell med att “vi på forumet vet bättre än Credit Suisse”.

2 gillningar

Denna rapporten är jag faktiskt orolig för… Tänk om dom för en gångs skulle har rätt, då blir det inte kul på börsen de kommande åren!

Return of capital, not return on capital.