Investeringsstrategi, går jag en omväg? Tips snälla

Du tror på auktoriteter och synar inte korten. Du nyanserar inte utan håller fast vid ett svartvitt tänkande.

Ja, precis Rikatillsammans säger att det är bäst att placera allt på en gång, men kollar man deras statistik ser man, även där, att i långa fallande trender är det inte bra att sätta alla pengar på en gång.

Det är bra att köpa för alla sina sparpengar i stigande trender och oftast stiger börserna, faktiskt.

Det är ok att sätta alla pengar på en gång, om man långsiktigt kan vänta ut den fallande trenden och långsiktigt kan vänta ut värdeökningen i nästa stigande trend. Med ett perspektiv på 10 år eller mer, då är det inte så dåligt att köpa för allt man har vid ett tillfälle.

Men kortsiktigt, på upp till tre års sikt i fallande trender, då är det ofta inte bra att köpa för allt man har vid ett tillfälle. Då är bättre att köpa vid fler tillfällen.

Däremot är det ofta bra att kontinuerligt varje månad i sitt månadssparande köpa mer andelar hela tiden, för man får mer för pengarna när börserna faller.

Rikatillsammans gör antagandet att det är omöjligt att förutsäga konjunkturer och trender, vilket kan diskuteras. Exakt går det inte att bestämma, bara ungefär.
Med det antagandet och faktumet att börsen oftast stiger långsiktigt, då landar de i rekommendationen att köpa för allt man har vid ett enda tillfälle.
Det är en enkel mental regel att följa som oftast är bra, men inte alltid.

1 gillning

Jag ser ingenstans där TS har satt en tidsperiod för när hen behöver pengarna, då får man väl utgå från att det är lång sikt det handlar om? Eller har jag missat något?