Jag fick ovanstående synpunkt på mina metoder som off topic i en annan tråd. Detta är helt orimliga krav av följande skäl:
- Alla kräver inte vetenskapliga bevis för en metod, det är helt orimligt. Var är exempelvis vetenskapliga beviset, steg för steg, så att det går att replikera @janbolmesons beslut att gå in i Storskogen? Är den metoden 100% deterministisk/definierad? Var? Kan du replikera beslutet att gå in i Storskogen vid samma tidpunkt på samma indata 100% deterministiskt/definierat?
- Jag har definierat metoden grovt, faktum är att detta definierar metoden fullt ut, resten är implementation, urval, riskhantering, bedömningar. Man kommer alltså inte kunna replikera detta 100% då alla gör olika bedömningar här vid olika tidpunkter och det är inte fel på något sätt. Jag har flera gånger skrivit att det är så det fungerar, det krävs manuella bedömningar. Precis som vid val av Storskogen.
- Flertalet här propagerar för passiva breda indexfonder. Inte ens detta är 100% deterministiskt/definierat. Vilken/vilka indexfonder ska väljas och hur ofta, vilken fördelning indexfonder räntor, hur ofta sker ombalansering, ska det garderas med guld och hur mycket.
- Alltså, jag debunkar härmed hela upplägget jag avkrävs då vare sig "gå in i passiva breda indexfonder " eller “Välja IPO Storskogen” är 100% replikerbart/deterministiskt/definierat, backtestat eller testat med bootstrap/MonteCarlo, och sålunda inte heller lever upp till alla dessa krav.
I övrigt tänker jag så här. Det finns grovt sett två typer av investerare:
- De som hävdar att de kräver vetenskapligt underbyggda metoder (fast undantag tycks finnas enligt resonemanget ovan kring Storskogen och exakta val av indexfonder så de anser sig tydligen få bryta mot de egna kraven godtyckligt)
- Det finns även de som inte kräver detta i allmänhet, jag är av den typen, jag nöjer mig med goda resultat i linje vad jag tror mig kunna uppnå analytiskt med en metod. Jag har har givetvis inget emot forskning men kräver det inte och kommer inte låta avsaknad av forskning hindra mig i mina val av strategier.
- Låt bägge synsätten få samexistera! Den som är av ena sorten ska inte behöva kräva att den andra anpassar sig till det synsättet och tvärtom. Det finns utrymme för olika sätt att investera på, ingen har rätt att säga att någon gör rätt eller fel, man gör bara olika val och bedömningar.