Låt oss kanske enas om att vi inte är överens här. Man gör många saker i livet utan exakta kriterier. Man väljer utbildning, bostad, arbetsgivare, partner, mycket stora beslut alltså som bygger på olika typer av sammanvägda bedömningar och utan statistisk signifikans.
För mig är strategin mycket tydlig men det är för att jag kan arbeta på en högre nivå av abstraktion än vad du tycks kunna jobba på. Dessutom är det så att du kräver statistisk signifikans, det kräver inte jag. Dock har jag ju ändå gjort vissa statistiska analyser av bl.a. metoden för val på PPM. Att jag trots nästan dubbla avkastningen mot AP7 aktiefond har lägre standardavvikelse i avkastningen per vecka.
Vad gäller att metoden fungerar över tid. Det är inte viktigt för mig. Det viktiga är att den metod eller de metoder jag använder ger bra resultat, dvs bra avkastning. Jag räknar hela tiden med att man kan behöva justera metoden eftersom förutsättningarna inte är samma på börsen över tid.
Jag vet att JB har pratat om att en metod är lyckad även om den ger ett dåligt resultat, om den levererade enligt förutsättningarna. Jag ser det inte alls så. Får jag ett dåligt resultat har jag allt för länge hållit kvar vid en dålig metod. Jag borde ha skruvat på befintlig metod eller bytt till någon annan. Jag ser inget egenvärde i att göra på samma sätt i år efter år utan att ta hänsyn till utfallet.
Det klarar jag visst, problemet här är att du inte tycks vara mottaglig för andra definitioner än exakta kriterier. Andra är mottagliga. Är du inte mottaglig och kan ta emot en strategidefinition som ligger på en högre abstraktionsnivå så ligger väl “problemet” på din sida som jag ser det. Det är ju ett fritt val du gör, jag har inte försökt pracka på dig något. Det var f.ö. inte jag som startade denna tråd, det gjorde JB när han inte ville ha kritik mot argumentationen i “Ekonomibyrån - Fondblåsningen”.