En liten reflektion här kring de stora svängningarna kontra de små. Det har varit svårare att tima i år än 2019 och 2020, i alla fall för mig i det privata sparandet. Det har gått ungefär som för index i det privata sparandet. Så är det med alla metoder att förutsättningarna för att lyckas varierar beroende på hur det ser ut på börsen.
På PPM har det gått desto bättre men där har jag timat de små svängningarna via täta byten i år. 2019 och 2020 hade jag en annan strategi på PPM. Och bytte mer sällan.
Några kanske är nyfikna på hur det har gått. Jag har tidigare skrivit om att jag hoppats på runt 1% per vecka eftersom mina tidiga data tydde på detta. Jag ligger inte där men sett på 44 veckor och ränta på ränta ligger jag på 0,95% per vecka och det är väldigt nära 1%.
Så här ser min avkastning 2019, 2020 och 2021 (fram till idag) ut. 2019 och 2020 har jag tajmat marknaden med momentumstrategi som företrädesvis tittat på senaste månadens avkastning. 2019 bara lite bättre än AP7 men 2020 väsentligen bättre. 2021 bytte jag strategi och har lyckats ännu bättre men det är ju omöjligt att säga hur det skulle ha gått med gamla strategin 2021. Min bedömning är att jag hade legat ganska nära AP7 med den, givet hur det gått i privata sparandet. Sett på 3 år ser det ändå väldigt bra ut, mer än dubbla mot AP7. Så det tycks gå att tima marknaden men om det lyckas lika bra i framtiden återstår att se!
2019 gjorde jag faktiskt bara 9 fondbyten, marknaden var inte speciellt volatil då.
2020 bytte jag 28 gånger, de flesta i perioden där coronan påverkade börsen mycket, jag bytte väldigt tätt mellan olika marknader. Troligen var det därför jag lyckades så mycket bättre än AP7 då.
2021 har jag bytt 64 gånger men av andra skäl än 2020, jag har i år försökt tima de små svängningarna i förhoppning om att detta ska ge bättre resultat än att tima de stora. Det ser ut att ha lyckats bra!