Det där håller jag inte med om alls faktiskt. När jag går in i en fond (eller ur) så bedömer jag:
- Fondens trend
- Fondens marknad och placeringsinriktning
- Fondens största innehav
- Makrohändelser som kan påverka som krig, covid, ränta, valuta, arbetslöshet etc.
- Fondens volatilitet
Men det viktigast är följande:
- Hur fonden går relativt andra tänkbara fonder i samma marknad eller i andra marknader.
Det jag inte överhuvudtaget bedömer är:
- Vem som förvaltar, vilka fonder den personen förvaltat tidigare etc.
- Fondens avgift
Jag skulle inte säga att detta är en svart låda. Jag öppnar ju lådan genom att se på marknaden, placeringsinriktning och största innehaven. Men jag bryr mig faktiskt inte ett skvatt om vem/vilka som förvaltar, det viktiga är bedömningen kring hur fonden kan prestera framåt i tiden och i jämförelse med andra fonder jag skulle kunna äga istället.
Jag skulle heller inte säga att jag inte förstår marknaden. Jag tar del av marknadsnyheter dagligen via svenska och utländska kanaler, jag gör egna bedömningar om fonderna kopplat till detta, tillsammans med bedömningen om fortsatt trend.
Den riktigt svarta lådan är väl i så fall breda globala indexfonder. Där köper man ju medvetet gisen i säcken och behöver inte förstå marknaden överhuvudtaget. Förvaltaren kan inte påverka något alls utom detaljer på marginalen, därav också det hårda fokuset på fondens avgift.