IPOer denna vinter. Vilka ska vi teckna?

Jag har tecknat, hoppas på lite tankar här på forumet så ångrar jag mig ifall det kommer upp något negativt.

1 gillning

Ja, så länge börshumöret är som det är! Rock on! Så länge musikerna spelar!

Se gärna på hela detta klipp, det om musiken börjar vid 04:00

Notera dock att det inte handlar om ett långsiktigt innehav. Hamnar vi på minus är det bara att dumpa och gå vidare.

Jag är allt för exponerad mot fastigheter genom mina egna “innehav”, för att förstärka detta via börsen.

Tänk också på att man inte kan teckna varje IPO, det finns nog några riktiga minor i pipelinen framöver, även om jag är förvånad över den höga kvalitén så här sent i cykeln.

1 gillning

Sedan är ju det allmänna börsklimatet viktigt. Är sista anmälningstid 23:59, är det inte helt fel att kolla på hur relevanta marknader rör sig fram till dess, eller när man lägger sig, t.ex. Nasdaq Futures

Detta gäller ju speciellt när tiden mellan teckning och handelsstart är så kort som i fallet med Adtraction, blott 33 timmar.

Momentum MSOFT visade sig ju bli en god, om något utspädd, affär.

Jag avstod Nordic Asia (ägde ju bolag man lika gärna själv kan köpa i HK t.ex. via DeGiro), BPC, mestro och Paydrive. Skall bli kul att se hur de går.

Titania och Norva24 känns bra.

Spacett skulle jag undvika.

Devyser Diagnostics AB
W5 Solutions AB
case group
är väl mer neutrala.

MTI investment är som sagt spännande, men jag tror det är en jättedålig ekonomisk affär.

Gillar följande bild från Wall Street Journal ang. amerikanska SPAC.ar

image

Väldigt lite som händer i allmänhet innan bolaget annonserar förvärv.
Bästa bet att få hyfsad positiv avkastning verkar vara att sälja efter annonsering av förvärv, men innan omvandlingen av SPAC:en till aktier i bolaget.

3 gillningar

Hinner inte med och har inte direkt intresset av att läsa på om alla företag som gör IPO men vill ändå vara med och tjäna några extra slantar. Jag köper tjänsten av ett företag som heter Goda Tider ( https://www.godatider.nu/ ) och dem väljer ut dem IPO som dem anser vara värda att teckna och sen är det upp till var och en om man faktiskt vill gå på deras “tips” eller inte.

Har varit med på nästan alla IPOs som dem har tipsat om sedans jag började betala för tjänsten för snart 1 1/2 år sedan och i nuläget har jag väldigt god uppsida jämförelsevis med vad jag betalar för tjänsten. Så kan varmt rekommenderas!!

Givetvis har inte alla IPOs gått med vinst men många bäckar små som man brukar säga :smiley:

3 gillningar

Har du kunnat bedöma det alternativa utfallet om du valt att avstå Goda Tiders tipstjänst och istället lagt fyra minuters googling per IPO istället?

Jag ser inte riktigt nyttan med dylika tjänster.

1 gillning

Svårt att tro att en googling på 4 minuter ska ge en uppfattning kring om man ska teckna en IPO eller inte (om man läser DI på 4min så visst :+1: ) I mitt fall hade jag inte börjat med IPOs om inte denna tjänsten funnits. Men det kanske kommer att man till slut gör sina egna analyser då det genuina intresset har ökat för vad allt det innebär.

4 gillningar

OK.

Hur selektiva är de i sina rekommendationer? Utan att avslöja exakt vad de rekommenderar för bolag, hur många börsnoteringar rekommenderar de?

Låt oss ta t.ex. perioden med de som hade sista teckningsdag i december 2021 till och med idag. De som var idag är redan stängda, såvida inte någon vill klämma in en miljon i Titania.

BPC Instruments AB
nivika
mestro
adtraction
momentum
Nordic Asia Inv G
Paydrive AB
titania
Norva24

I hur många av dessa rekommenderas teckning?

Två av dom plus kanske en till (dom han inte göra en komplett analys på Titania)

1 gillning

Tack!

Då ligger de ganska konservativt, men jag förstår att de väljer att göra så. Jag skulle vilja ha en mer aggressiv rådgivning.

Någon som vill gissa varför Adtraction fått en så negativ spiral?

Verkar som om insiders vräker ut aktier? Många av dem?

exempel:

Detta är 4 gånger högre än den omsatta volymen på börsen.

https://twitter.com/search?q=adtraction&src=spelling_expansion_revert_click&f=live

OBS: Verkar finnas bra förklaring, se nedan.

Lite blandade känslor. Ju mera tips du ger till andra, desto mer ökar säljtrycket de första dagarna. Detta gör att du tjänar mindre pengar själv.

Antar att Alec också är prenumerant på tjänsten så du får gå på hans svar. Själv säger jag “ingen kommentar” på den

Jag gör väldigt få fundamentala analyser av IPO-bolag. Det är sett till den ringa tilldelningen helt enkelt inte värt det.
Jag gör en snabb sökning efter konsensus och förväntat tryck via t ex Affärsvärlden, Börsveckan, Sharpeville etc. Lyssnar även på Börspodden och plockar ibland upp saker därifrån. Det tar oftast mindre tid än själva teckningen på AVA/NON/SEB som är mina plattformar för detta.

Har fått övervägande god utdelning hittills, dessutom verkar det som att GT är för konservativa/försiktiga för att rekommendera teckning i tillräckligt många IPOer.

1 gillning

Behövs det inte några prenumerationer för detta?

…det är alltid nån annan som läcker rekommendationen :crazy_face:

1 gillning

Jo det där är säkert givande också :+1: Tycker dock inte att dem är för försiktiga i sina rekommendationer då jag tror att många som använder tjänsten är precis som jag, vill säga utan större erfarenhet och går man plus x antal tusen så är det värt det, i alla fall till en början. Det kommer en del “högrisk” tips som man får ta ställning till. Även förslag om saminvesteringar / möjlighet att investera i onoterade bolag dyker upp och detta är inget man kan få genom att göra en snabb googling på 4minuter :wink:

2 gillningar

Håller med om att access till onoterat kan vara ett värde i sig.

Å andra sidan är kanske inte onoterat något för en oinsatt eller oerfaren…

1 gillning

Tycker som du gällande Titania och Norva24.

Dock tycker jag W5 Solutions är mer positiv än neutral pga dom tjänar pengar redan men siktar på förvärv och mer export. Sedan är ju branschen spännande pga långa kontrakt med service och underhåll och ligger rätt tiden med försvar och samhällsskydd.

1 gillning