Sharpville upptäckte jag idag, ska följa och utvärdera, tycker deras idé är bra.
Känner inte heller att onoterat är något som den vanliga Svensson (oinsatt och oerfaren) bör hålla på med men genom tjänsten blir onoterat fullt rimligt då man får bra med information och hjälp på vägen om vilka steg som ska tas osv. Det är nästan samma sak som att man går till sin private banking rådgivare och får hjälp med placering av sina “lekpengar” fast i det här fallet får man faktiskt bra skit och inte det skräpet man kan råka ut för på sin bank.
Jag struntar också i egna fundamentala analyser. Om man tänker hålla aktien långsiktigt kan det nog vara bra, men vid kortsiktig spekulation har man ingen nytta av det om andra ändå inte orkar komma fram till samma djupsinniga analysresultat. Det är viktigare att känna av stämningen och haka på än hur fundamentalt fel den stora massan egentligen har, bara man drar sig ur tidigt innan verkligheten kommer ikapp.
När jag tittar närmare på detta så skall Simon enligt prospektet ha lock up-period i tolv månader. Med tanke på att den angivna kursen 60 kr, så borde detta alltså vara hans “sälj” i samband med själva börsnoteringen till de som tecknat. Det konstiga är dock att den angivna volymen, inte riktigt matchar hans sälj volym i prospektet.

Men jag antar att det är ett “administrativt” fel.
Skönt att veta att VD:n inte börjat pumpa ut aktier!
Problemet är att med rådande PK-hysteri, se här:
Svenska Handelsbanken byter namn till HENdelsbanken (satir) - Nr 68 av clearfm
så får ett bolag som W5 Solutions det tufft. Titta gärna på Saabs aktiekurs de senaste åren. Ingen draghjälp från index och fonder!
Men som bolag och affär kan det säkert vara en fin verksamhet!
Shareville
Jag tycker dock att Nordnet nästan gömt undan det i sin nya webbdesign? Inte så lätt att hitta dit? Och de länkar väl inte till forumet från varje akties sida, lika snyggt som Avanza länkar till sitt forum?
Jag undrar varför Nordnet inte satsar mer på Shareville!
Sluta sälj så bra! Jag har nog med fasta utgifter!! ![]()
Precis, tyvärr är det så när det gäller kortsiktig spekulation, därav min länkning till Margin Call klippet ovan, om när musiken tystnar.
https://www.youtube.com/watch?v=Hhy7JUinlu0&t=239s
Hur blev er tilldelning i Norva24?
265 + 265 st
Hendelsbanken haha
Tror man ska jämföra W5 med tex Invisio, mildef, etc. W5 Solutions gör träningsutrustning som simulatorer, levererar system till Kustbevakning, Gränsbevakning i Finland, Försvarsmakten, Brandförsvaret i tex Tyskland, etc. Men det är för träning och simulering och andra applikationer, men inga vapen eller saker till vapensystem vad jag förstår. Inte som Saab. Men Saab har väl backning av Investor, Rubor, Afa försäkring och lite annat, det tycker jag ändå är helt ok.
Ja mycket av samhället har blivit lite paradoxalt, folk är mer rädda, vill kunna känna sig säkra men samtidigt tar många avstånd från saker för att vara säker att det faller inom pk.
Hoppas på tilldelning i Titania just nu. Sedan blir ju hela fastighetsbranschen intressant vad som kommer hända med allt från räntor till Evergrande och Kaisa i Kina. Spännande tider.
Ingen rolig start i Norva24, nere på 30 med 36 som teckningskurs. Nästan -20%. Påminnelse om att det gäller att se upp! Otroligt stora säljare som bara pumpar ut aktier.
En riktig skitaktie! ![]()
Ja, många vill leva bekvämt och vi skall ha ett försvar, läkemedel och vägar, men de vill inte investera i försvarsmateriel, företag som gör djurförsök eller oljebolag (bränsle och asfalt).
Har du hittat någon hård fakta på att W5 anses som ESG-PK-OK?
I vilka fall är tror vi det är värt att köpa upp dessa billigare aktier?
Till grund för prospektets prissättning måste ju ändå finnas en bolagsanalys.
Och ökar chansen för stabiliseringsåtgärder om aktiepriset är närmre listpris?
Bra fråga, de 36 kr som var teckningspriset borde ju vara framförhandlat av fonder etc. Så det är ju inte helt taget ur luften. Det som är skrämmande är hur stora säljare det har varit, även om kursen vänt upp lite det senaste.
Intressant det du säger om stabilisering. Känns som om de inte vidtagit några åtgärder för att stabilisera kursen, de lät ju till och med den falla under 30 kr ett tag. Då trodde jag botten skulle gå ur ännu mer. Men vad vet jag!
Carnegie (som är stabiliseringsmanager) har köpt 2,1 miljoner aktier än så länge.
Oj, då hade jag fel. Jag undrar vad börskursen hade varit utan det. 2.1 M aktier är 20% av dagens omsättning.
Jag funderar lite på följande: Jag gillar egentligen inte “storföretag” men jag förstår att de behövs i vissa branscher. Är Norva24:s bransch en bransch där storskalighet lönar sig? Eller är små entreprenörer mer effektiva i längden?
Jag minns min första IPO-investering. Jag hade bokat ett mötesrum 08.30-09-30 för att kunna sitta ostört med datorn och uppdatera avanza. Jag hade en puls på 190 när börsen öppnade och minimumtilldelningen av EQT landade på kontot. I panik försökte jag sälja (trots att kursen gick upp). Jag sålde billigt för att bli av med risken fort. 09.01 satt jag där med 1000kr mer på kontot än dagen innan. Som magi. Jag var förtrollad.
Idag hade jag helt glömt bort att jag ansökt om aktier för 10 000 i ett sorts slamsugsföretag på i bästa fall neutral rekommendation. Såg det nu o konstaterade att ja förlorat 1500kr. Ridå. Missbrukarbeteende. Nu har jag Titania o case group kvar. Sen blir det IPO-paus till polestar kommer 22. God Jul alla IPOtomtar
Bra fråga, hittade inget på hemsidan. Mailade en fråga och det kommet komma en ESG-klassning, pågående.
Tack för din kommentar! Jag håller med om att man får se upp med att inte bli “spelberoende” vad gäller investeringar och börsnoteringar. Själv drar jag gränsen någonstans där jag märker att jag börjar köra med trading i de börsnoteringar jag är med, eller inte med, i. Viktigt att identifiera vad man håller på med, och vad som driver detta!
Som tur är har jag åkt på sura missar med detta det senaste vilket gör att jag vaknar upp, helt otroligt vad man hatar att förlora pengar, 10 gånger värre än glädjen i att tjäna pengar! Våra aphjärnor är riktiga röksvampar!
Polestar är väl redan noterad genom en SPAC (dock har SPAC:en inte ännu bytt namn), samt att det hela händer i USA, så där har du två anledningar till att det nog inte blir en IPO du kan delta i? Eller har jag fel?
Så du säger jag skall titta på CASE? Har ju alltid gillat Edberg… ![]()
Visst är de i en spac i USA men google säger att de även kommer till stockholmsbörsen 2022. hmmm.
Ang Case så gillar jag också Edberg och affärsvärlsen säger teckna även om de höjer två flaggor. Men känns nu, i eftertankens kranka blekhet som en chansning. (jag har ingen aning om vad de gör (serve volley?))
Om Polestar kommer till Sverige kan det väl bara vara en enkel “notering”, dvs att det även handlas på vår börs, som komplement till en börs i USA?
CASE är ett fondbolag, främst inriktat på fonder med företagsobligationer, om jag minns rätt.
W5 solutions eller case group? Har bara kapital för en av de och kan inte bestämma mig
Någon som vill dela för/emot ena eller andra?