Cycklister som inte följer värjningsplikten mot gående utan envisas med att plinga i ringklockan istället.
En sak till. Det där jäkla snöret på grillkolsförpackningen, vem har ens lyckats använda det korrekt utan att Googla?!
Håller med! Jävla asiater som ska ha allt till att låta och pipa.
Om inte för egen, så snälla gör det av omtanke för andras skull. Borde bli säljstopp på skiten.
Alla appar borde ha default tyst läge. Så sjukt många, framförallt äldre, som går omkring och låter som en komplett pachinkohall.
Öhm, rika betalar mindre procentuellt…
Ja som sagt hade det varit vår så absolut.
Öhm, om vi pratar inkomstskatt så nej…
För du jämför väl inte skatt på arbete med andra skatter, det vore ju irrelevant
Nej men det tänkte jag var underförstått. I min värld kan man bara vara/bli rik på kapitalinkomster i Sverige. Vissa kanske tycker att man är rik om man har inkomst av tjänst på 150 000:-/månad men det tycker då alltså inte jag.
/Erik
Visst är det irriterande i vardagen när alla diskussioner utgår från helt olika grundantaganden ![]()
Din värld är annorlunda än min värld.
Öhm, nej. Vi har progressiv skatt i Sverige. Både genom högre skattesats när du kommer över gränsen för statlig skatt, och för att grundavdraget blir mindre (i absoluta termer), samt så klart att den utöver det utgör en mindre andel av den totala inkomsten vilket effektivt sett höjer marginalskatten för varje intjänad extra krona.
Fast de som tjänar över 1,9 Msek/år betalar mindre (procentuellt) än de som ligger på trappsteget under?
“Nästa trappsteg ligger vid en årsinkomst runt 711 000 kronor. Då stiger marginalskatten med ytterligare tre procentenheter till drygt 55 procent beroende på att jobbskatteavdraget då börjar att trappas ner. När jobbskatteavdraget till sist är helt avtrappat sjunker marginalskatten till 52 procent igen. Detta inträffar dock inte förrän årslönen är uppe i närmare 1,9 miljoner kronor.”
Kör du en stinkande rykande oljebrännande diesel? Då kör jag gärna om och lägger mig framför ![]()
Ja, detta känns ju som en detalj vänstern brukar ta fasta på och försöka få till att ”låginkomsttagare betalar mer skatt”…eller att ”höginkomsttagare får bidrag från staten” typ.
Men nu är vi inne på skattesystemet och det är ju betydligt mer än en ”irriterande småsak” att somliga inte har vett att vara djupt tacksamma mot de som då råkar tjäna 1,9 MSEK/år och därmed betalar över 70 000 i månaden i skatt till välfärd och samhälle. Det är ungefär tio gånger mer än vad en medelinkomsttagare bidrar med.
Haha. Tagga ner ett hekto. Jag ville bara påvisa att argumentet att höginkomsttagare betalar mindre skatt är delvis sant - oavsett vilken “trostillhörighet” man bekänner sig till ![]()
Problemet med det argumentet är att det är bara delvis korrekt och bara för en försvinnande liten del av alla skattebetalare, ändå tenderar sådana ”faktasanningar” att flyta upp lite varstans.
Du jobbar händelsevis inte för SR el SVT? ![]()
Men hallå eller? Nej, det gör jag inte. Men objektiv fakta är fortfarande objektiv fakta, herr Timbro.
Men jag håller med, det är ett ytterst tveksamt argument i debatten, men också, för mig, oklart varför den sista sänkningen över huvud taget är där. Säkert jättelätt att söka reda på - antar att det motiveras av något borgligt hej å hå argument.
Sitter i Nässjö och väntar på SJ:s snabbtåg. För närvarande 50 min försenat. Nyss sa de 30 min. Alltid förundrats över hur opsykologiska de är med preltiderna på försenade tåg. Varför tar de inte i lite i överkant till en början för att folk ska slippa bli besvikna och irriterade upprepade gånger?
Jag ser poängen att folk inte ska lämna stationen och missa tåget, men tycker de borde kunna justera tiderna i god tid när tåget närmar sig.
De tycker det gör mindre om du får stenskott i din framruta/lack än tvärt om ![]()