ISK är möjligt även för dig som är utlandssvensk | Bara bankerna som säger att det inte är möjligt

Bara och bara [tolkning]. :roll_eyes:
Jag tänker så här att faktum kvarstår: banken (svensk bank) kan tolka det som de vill, alltså till sin fördel, och helt sonika vägra öppna ISK / AF (depå) eller blocka dem och/eller avsluta dem mer eller mindre med tvång och man har ingen möjlighet att s.a.s. “få rätt” mot banken, förutom då att klaga till bankens egen kundombudsman. Det finns ingen lag som ger en privatperson rätt att öppna eller ens ha (spar)konton eller värdepappersdepå i Sverige om man inte är bosatt här.

Åtm inte om man har emigrerat till ett icke-EU land.

Det kan jag inte alls hålla med om, jag lämnade Sverige men USA fanns inte ens på kartan, finns så många länder som är bättre med avseende på skatt.

USA kan vara alternativ för de som jobbar med yrken som har höga löner i USA eller för de som gillar livet som golf-pensionär i Florida. Men rent skattemässigt nej, ett av de sämsta länderna.

Hmm. I det här fallet jag tänkte på så är scenariot att det är en person som har väsentligt mer än 1 MUSD i kapital (i U.S.A.) och flyttar till Sverige för att bosätta sig här i princip permanent. Eller för all del: till annat EU land, t.ex. Malta.

Dubbelbeskattning av kapitalvinst i ett sådant scenario skulle ju definitivt inte vara aptitligt. Det kanske finns bättre EU-länder att välja än Sverige då, vad vet jag. Detta med beskattningsreglerna för personer som är U.S.A.-medborgare och tänker sig lämna U.S.A. för att istället bosätta sig i Europa, är en väldigt viktig faktor det förstår man. (Tänk FIRE eller pensionering.) Man får nog konsultera en skatteexpert för bra råd, allting är rejält krångligt och varierar från land till land mot U.S.A. såvitt jag förstår.

1 gillning

Jag hade ISK hos både SEB och Nordnet innan utflytt. Hos SEB hade de dessutom en begränsning i att man bara fick sälja tillgångar, inte köpa, efter utflytt, även om man hade ett vanligt fondkonto. Dock skulle jag åtminstone prova att be att få öppna hos Nordnet. Börja med att fråga SKV om det är lagligt, så har du ett svar från dem med dig när du diskuterar med Nordnet. Lycka till!

Jag har BankID från SEB sedan tidigare. Viktigt att hålla koll på när det ska förnyas så det inte går ut när man är utomlands. Om mitt BankID skulle dras tillbaka skulle jag kriga med banken. Rejält. Det behövs ju för deklaration, läkemedelsförskrivning, banktjänster i andra banker och allt möjligt annat.

Jag tror det här med att man inte får ha ISK, BankID eller köpa aktier och fonder när man bor i utlandet grundar sig i en enkel ”ABC-analys” som SEB och andra banker gjort och kommit fram till att vi utlandssvenskar inte är tillräckligt lönsamma. Dvs, de sänker servicen tills folk byter bank så slipper de kunder som de tjänar mindre på.

Spekulation: Samtidigt kan de då köra med mindre complianceavdelningar när de har färre utlandskunder. Då är det ingen som skriker internt när de bankrollar ryska oligarker i Baltikum (som antagligen hamnade i topp i ABC-analysen)…

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

För att detta regleras av 10-årsregeln. Den säger att du är skattskyldig för reavinster från svenska aktier i 10 kalenderår efter det år du blev begränsat skattskyldig.

1 gillning

Ah, ok. Förstod inte att det var just 10-årsregeln du syftade på, utan trodde du menade generellt.

Följande den svenska skattereglerna för det kontot. Alltså är det lite roligt. Ty, vad är vinsskatten enligt reglerna för ett ISK? Nada.
Alltså gäller 10-årsregeln, men beskattningsvärdet är noll.

Jag kollade upp detta med SKV.

1 gillning

Jag skulle säga såhär, ni som har större belopp (någon eller några miljoner) ta kontakt med @EvidaPer (per@evida.se) för ett förutsättningslöst möte. Det är värt det utifrån det som han berättade så att du får koll på din situation.

Det jag skrev gäller om du har en svensk aktie i en AF, men som jag skrev i mitt första inlägg i tråden gäller inte detta om du har den i ISK, då blir skatten noll.

Den mycket vanliga uppfattningen att ISK fungerar som en AF för begränsat skattskyldiga är alltså inte helt korrekt.

Stämmer, men är den förenklade förklaringen. :slight_smile:
ISK ses som en AF-depå för bankerna och deras rapportering. Det är fortfarande en ISK.
ISK ses däremot som ISK för SKV. Men behandlas olika gällande skatten om man är begränsat skatteskyldig.

Aha, då missförstod jag lite det du skrev tidigare. Det du gjorde var att berätta för Nordnet att du vill/ska använda ditt befintliga ISK hos dem från U.K. “som vanligt” och de gick med på det, efter att du skickat dem info du fick från SKV i frågan.
Medan SEB bara tvärvägrade och “låste ner” ISK:t. Punkt.

Jag har svårt att tro att det skulle gå att öppna ett ISK hos Nordnet eller Avanza från U.K. (som permanent bosatt där). Ett icke-EU land… Varför skulle de gå med på det? De måste inte det. Men visst, man kan för all del prova – det kostar ju bara tid och arbete.

“Problemet” är ju, ur kundperspektivet, att det finns ingen lag som gör en bank skyldig att öppna konton/depåer hos dem utom transaktionskonto, för EU-medborgare. Betaltjänstdirektivet. Utan då får man prova sig fram med den ena svenska banken efter den andra ifall nån vill ha en som kund. Kanske om man har tillräckligt stort kapital, och argumenterar det.

Skulle du råka ut för att bli spärrad för BankID av din bank (12 mån är en “global” spärr innan den tajmar ut), tror jag inte det hjälper hur mycket du än krigar. Det kommer inte osannolikt resultera i att banken avslutar dig helt sonika med motiveringen “Vi vill inte ha dig som kund.”

Klokt att vara försiktig. Speciellt med Swish, vad det verkar.

Om man av någon KYC-anledning (penningtvättslagen) blir utspärrad från BankID kommer man knappast nånvart med banken genom att klaga. Det har ingen lyckats med vad jag har sett och läst om hittills. Det finns ingenstans man kan överklaga, bara klaga till banken själv och ifall de bestämt sig så ligger det fast i princip – de behöver inte ens motivera exakt vad man gjort för ont som föranledde dem att spärra bort en person. Det är endast banken som satte dit blocken som kan häva den under 12-mån perioden.

De som råkat ut för detta har fått sköta sina liv på annat sätt, via Freja e-ID och andra sätt som t.ex. SKV och F-kassan m.fl. supportar för att logga in. Men bank-hantering blir naturligtvis rejält svårt… En kvinna som klagade mycket på banken (Nordea), “tog fajten” s.a.s., runt BankID spärr blev då utkastad helt med motiveringen “Vi vill inte ha dig som kund.” Då får man försöka bli kund i en annan bank, vilket troligen går mycket p.g.a. betaltjänstdirektivet, men BankID kan man ju inte få ut från den nya banken heller så länge spärren ligger…

Huvudorsaken hittills till att folk råkar ut för att bli blockade från BankID tycks vara Swish. I bankens tycke “konstiga” transaktioner som man inte förklarar tillfyllest när de skickar skriftliga frågor. Däremot banköverföringar, mellan konton, tycks inte alls vara lika riskabelt i detta avseendet.

Nej min bank har rapporterat ISK som ISK trots att jag är begränsat skattskyldig. Banken kan inte ens veta om jag är begränsat skattskyldig och kan därför inte agera annorlunda.

Det är SKV som vid deklarationen beslutar om jag är begränsat skattskyldig, det är då det fastslås.

Du är pliktskyldig att rapportera din skattehemvist till banken.

Ja men det är bara min bedömning, det är som sagt SKV som beslutar om jag är begränsat skattskyldig vid deklarationen.

Min bedömning är att jag var begränsat skattskyldig år 2024 och det har jag uppgett för mina banker. Men det kommer snart fastslås av SKV. Jag kan förstås heller inte ens själv veta detta i början av 2024, jag utgår då bara från var jag planerar att bo under det kommande året.

Man kan vara tvungen att krångla en del med banken för att få dem att börja rapportera korrekt (dvs avyttringar på ISK istället för schablonintäkt). Men det går ju alltid att justera i efterhand på deklarationen om det så behövs så att man inte betalar skatt som man inte bör betala.