Tyckte vänsterpartiet hade ett vettigare förslag för några år sedan (2018?) där man fick betala mer skatt på överskjutande belopp fr.o.m 6+ miljoner på sitt ISK, typ 1% eller liknande, vilket är helt rimligt eftersom man då kan börja leva på sitt kapital. Att betala extra skatt pga några hundra tusen är totalt hål i huvudet.
Extremt sällan jag håller med Vänsterpartiet i någon fråga, men i just det här fallet så tycker jag på det stora hela inte att det är ett så dumt förslag. Hade personligen velat höja gränsen där överskjutande belopp skulle medföra en ytterligare beskattning med 1% till ca 155,5 prisbasbelopp (motsvarande ca 7,5 miljoner) på ISK.
Varför prisbasbelopp istället för en faktiskt summa? Jo för att det då kommer att justeras för inflation och inte gröpas ut med tiden, alternativt ständigt kräva nya beslut om summan.
Varför 7,5 miljoner istället för 6 miljoner? Helt enkelt eftersom 4% (Vilket är en hållbar procentsats för uttag enligt Trinity studien) på 7,5 miljoner ger 300 000 kr, vilket skulle motsvara 25 000 kr i månaden - vilket ligger i linje med den disponibla inkomsten för någon med medianlön i Sverige idag. Tycker på något sätt att den kalkylen känns emotionellt rimligt.
Sedan är ju en förutsättning för detta att man uppfattar att politiken respekterar skattekronor och hanterar dem på ett ansvarsfullt sätt, något jag just nu tycker lämnar en del att önska.
Därför jag var noga med att nämna 2018, för har för mig att förslaget var utformat just för att anpassas med tiden men kan inte hitta källan.
Men så är det ju även för de som betalar skatt på lönearbete. Har man nått en nivå där man leva på sitt kapital tänker jag att samhället som möjliggjorde detta (ingen frodas i ett vakuum) kanske inte är så pjåkigt ändå.
Det stör mig att man straffskattas när man är sparsam men att det är skattefritt att missköta sin ekonomi.
Ja, nu kommer någon säga att den slösaktige betalar moms på allt shoppande. Men jag kommer också betala moms den dagen jag använder mina pengar.
När vi ändå pratar Miljöpartiet:
Dom har ju ofta en trist inställning att vilja straffa dåliga saker med skatter eller avgifter istället för att gynna det som är bra. Alternativen är oftast dyrt eller ännu dyrare.