Jan: -Glöm inte att fira!
![]()
Ta ut alla sparpengarna och stoppa på nollräntekonto så får ni ännu lägre skatt!
Kan vara bra att se över buffert i sparkonton så att man inte har för mycket.
"Sparkontot är i princip dödförklarat, som ränteläget är nu. Behöver du inte pengarna den närmaste tiden och har marginaler i ekonomin så bör du välja att investera pengarna i breda indexfonder via ISK”.
Jag tror även IG företagsräntefonder kan vara något att tänka på nu när sparräntorna faller:
Jag valde dock att sätta Swedbank Robur Cor Bond Nordic på ett fondkonto.
Sen ska nog ekonomiska råd från PS tas med en nypa salt. Väldigt mycket klickbait.
Absolut! Det är alltid vettigt att ställa kontrollfrågor mot sin egen strategi. ”Vad behöver hända för att det här ska behövas?” Med följdfrågor som till exempel ”inom en månad” och/eller ”om det är något som händer över längre tid”.
Problemet här blir ”närmsta tiden” och ”marginaler i ekonomin”.
Om närmsta tiden är 1-5 år så är väl risken i princip lika stor att investeringen haft en negativ som positiv utveckling… ganska hög risk då. Det har också ett samband till marginaler i ekonomin för bufferten är väl ofta det som ska ge marginalen i ekonomin vid oförutsedda negativa ekonomiska förändringar/händelser.
Ja texten var tagen från artikeln inte mina egna ord. Ja det är nog mycket clickbait.
Ett klickbete, eller clickbait, är en rubrik eller text utformad för att få läsaren att klicka på en länk. Användningen av så kallade “Klickbetesrubriker” faller tillbaka på en lång tradition inom tidningsvärlden att sätta rubriker som ska locka läsaren att fortsätta läsa hela artikeln.
Tror själv att problemet med att folk saknar buffert är större, än att de har bufferten på ett sparkonto.
Yes, det var inte meningen att få dig att framstå som skribent för citatet - ber om ursäkt!
Nejdå det var inte riktat till dig. Ville bara förtydliga.
Du skulle se chatten - @Thompa.th är vårt fasta nyhetsankare som levererar alls sorters artiklar på löpande band. ![]()
![]()
Hur funkar det rent praktiskt med avdraget? Isk förstår jag är enkelt, men om man äger allt i en kf - hur görs avdraget då? Ser Skatteverket alla innehaven i kf?
Du skattar direkt via KF:en och det dras kvartalsvis alltså 4 gånger per år.
Om jag förstår rätt, du betalar KF skatt som vanligt, och med nästa årets deklaration du för avdrag på kapital för de första 150 000kr KF kapital.
jag tror inte någon avdrag händer inom KF. Jag har bara KF och betalade KF skatt i Januari 2025. Inget avdrag. Avdraget kommer med nästan årets deklarationen
Vad tror ni ISK skatten landar på nästa år?
Blev förvånad att se att statslåneräntan låg på 1.96% november förra året när den bestämde ISK skatten för 2025.
Men nu, trots extra sänkningar av Riksbanken, ligger statslåneräntan på 2.25%
Det visar hur lite jag förstår om hur stadslåneräntan faktiskt fungerar…
Jag som såg fram emot en skattesänkning nästa år… Kommer vi istället se en höjning?
Problemet är inte statslånsränta, problemet är påslaget på 1 procent som rödgröna införde i 2015. Tidöregeringen måste rulla tillbaka påslaget på 1 procentenhet, eftersom statslånsräntan inte längre är låg som i 2015 när rödgröna införde den. I praktiken nu straffas de småspararna pga rödgrönas påslaget.
Någon från finansdepartmentet som lyssnar oss, deras kärnväljare?
Statslåneräntan är den faktiska räntan som staten har på sina lån (egentligen en definerat delmängd av lånen) och inte samma sak som riksbankens styrränta.
Var det inte 0.75% de första åren som sedan blev 1.0%?
Precis. Rödgröna införde och sen höjde påslaget. I praktiken påslaget var inte skadlig året 2015-2017 som statslånsräntan var noll, men sen som statlånsräntan höjdes, påslaget skulle ha avskaffas. Just nu påslaget är i praktiken en straffskatt på kapitalunderlaget.
En smartare och adaptiv algoritm som straffar inte småsparana skukle vara: behålla påslaget om statlånräna är upp till 1% annars avskaffa det.
Rödgröna införde och de blåa vi har idag som tycker det var en bra ide eftersom de bibehållit detta trots höga räntor.