ISK-skatt 2025 blev 0,888% (150' skattefritt) - Vad landar den på 2026 (300' skattefritt)?

Helt rätt. Så orättvisst för oss småsparare som röstar på de :frowning:

Vari ligger orättvisan? Om du hellre vill skatta för den faktiska vinsten så är det fritt fram att använda ett depåkonto.

Att skatten gärna hade fått vara lägre håller jag med om men jag ser inte att småsparare behandlas orättvist.

5 gillningar

Om man läser varför påslaget av procent infördes, förstår varför är orättvist. Påslaget infördes pga nästan noll eller låg statslånsräntor. Det innebär att påslaget skulle ha tagits bort när statslånsränta ligger inte lägre på noll eller låg nivå!

Statslåneräntan var inte noll när detta infördes.

har radierat “… pga nästan noll eller låg statslånsräntor…” :slight_smile:

Låga håller jag med om. ISK-skatten för 2016 baserades på statslåneräntan i november 2015 och då var den 0.65%.

1 gillning

Är det något mer än att man lade till 0.75%/1.0% på statslåneräntan och införde ett lägsta värde på 1.25% du tänker på? Detta är förändringar som ligger nästan 10 år bak i tiden. Sedan dess har man infört ett skattefritt belopp vilket inte känns som en förändring.

Nej, det är bara den som behövs förändring dvs ta bort påslaget när statslånsräntan ligger över 1.0%. Kanske vi kan hoppas med budget 2026 som kommer and det är säkert en valfläsk budget? Redan läser jag idag första valfläsk är här och folk över 67 kommer betala bara 10% vid tandvård besök:

2 gillningar

Införandet av det skattefria beloppet säger mig att tåget för detta har gått. Just nu i alla fall. Det hade bättre genomslag att gå ut och prata om ett skattefritt belopp till väljarna.

2 gillningar

Ja det visar hur lite jag visste. Pratas aldrig om denna siffra i media, alla bara babblar om styrräntan.

ISK skatten, om stadslåneräntan inte ändras, kommer bli 0.975% nästa år. Ouch!

Inte om Tidögänget agera snabbt och fixa det genom att avskaffa rödgrönas påslaget :wink:

Jag tycker vi ska vara glada med att de fixat 300k som inte behöver skattas. Det är vad de lovat och levererat.

Så får vi iaf njuta av lägre total skatt i 1-2 år innan vänstern igen pushar för bidrag istället för sparande :slight_smile:

5 gillningar

Jag tycker det är oklart med avdraget. Får alla ett schablonmässigt avdrag förtryckt i deklarationen oavsett innehavets värde? Så här skriver SKV:

En skattefri grundnivå på ditt sammanlagda sparande

Från och med 1 januari 2025 införs en skattefri grundnivå på 150 000 kronor för det sammanlagda sparandet du har på investeringssparkonto, kapitalförsäkring och PEPP-produkt.

Den skattefria delen får du automatiskt som ett avdrag i kapital i din inkomstdeklaration. Du ska alltså inte själv begära avdraget.

Från och med 1 januari 2026 höjs den skattefria grundnivån till 300 000 kronor.
————

Det är av många skäl inte läge att ha sparandet i barnens namn. Så mycket rabatt på skatten ger inte de kronorna.

Tex, har du en gång överfört pengar till barnen så är det barnets pengar och du får inte föra tillbaka de till dig även om det skulle vara kris och du behöver låna av barnet/barnen.

1 gillning

2,37%
Statslåneräntan 24 oktober 2025

Det förefaller som att ISK-skatten kommer att höjas år 2026.

Det jag har fått till mig är att man använder statslåneräntan per den 30 november, som inte är fastställd än. Därefter lägger man till 1 procentenhet.
Med detta sagt så kommer räntan nog vara högre 2025 men utöver detta kommer det skattefriataket dubblas till 300 000 nästa år. Så några kommer säkert få betala mer men de allra flesta kommer nog få sänkt skatt då 75% av alla ISK sparare har under 300 000.

Källa: 374. Hur rik är svensken 2024?

Precis, men de ser ut att bli högre än 1,92 % som den var i november 2024.

Ändrade rubriken på tråden.

Kanske kan någon av de snälla @moderatorerna t.om. splitta den i två på lämpligt ställe?

Så har jag tolkat det ja.

Bra sammanställning

9 gillningar