Två dagar kvar till vi vet vad skatten blir för nästa år. Ser inte riktigt bra ut.
Ja fast det lär väl gälla först för skatteåret 2027. 2026 års skatt sätts väl i dagarna enligt de gamla förutsättningarna.
Har svårt att tro att de kan få till den ändringen retroaktivt.
Sossarna är ju inte heller i majoritet. Men efter nästa val vet man ju inte vad som händer.
Läser jag rätt att de bara föreslår det för ISK? Även fast många säkert inte förstår eller bryr sig, så skulle man väl kunna vara fiffig och ha allt överskott i KF eller vanliga fondkonto?
Inte KF tror jag. Det borde räknas som samma. AF definitivt.
(inlägg raderat av författaren)
Då var det klart.
Aningen bättre än 2024 iaf om man ska försöka vara positiv ![]()
Sen har vi skattefrihet upp till 300k, inte att förglömma. ![]()
Sant. Det blir ju en oerhörd förbättring speciellt vid lite mindre sparbelopp.
Det blir 0.18 % högre ISK-skatt.
Nu går jorden under bland alla medlemmar här som sitter och räknar på fondavgifternas promilledecimaler ![]()
Jorden går helt klart inte under pga detta men om man har ett rejält kapital på ISK så spelar det lite roll iaf.
Det blir ett antal hundralappar per månad i ökade kostnader som går till staten istället för något annat trevligt. Inget klagomål bara ett kontaterande.
Kan bli dyrare i framtiden för många beroende på valresultatet nästa år.
Staten gör mycket som är trevligt också. Till exempel skola, vård och omsorg, kollektivtrafik. Dessutom bygger de vägar så du slipper fixa din egen mellan hemmet och kneget…![]()
![]()
75 % av vägnätet i Sverige utgörs av enskild (privat) väg.
Fast skolan är kommunal.
Den och det sköter regionerna.
Spännande sak att skriva till en FIRE-filur. ![]()
Därmed inte sagt att staten inte gör en del bra grejer med pengarna.
Fördelen med att ha lån, för mig tar ränteavdraget o ISK skatten nästan ut varandra så jag tänker inte så mycket på den
En FIRE-filur utan bil dessutom. Dubbelt spännande ![]()