En typisk amatör ![]()
Fast nu är vi sjukt OT. Rättning i leden!
Såklart, man kör ju inte om på höger sida. ![]()
Lite desperat styr jag tillbaka tråden till ämnet och konstaterar att jag inte gillar att de komplicerar ett en gång busenkelt regelverk. Politikernas beslut är som hålet i asfalten under marknadens till synes stilla vattenyta.
Ja, det är sant. Mitt misstag ![]()
Sant det också. Det är för sorgligt, nu blir det skämskudde på mig ![]()
![]()
Skatten har höjts med mer än 100% sen 2022 ser det ut som. Är det nån som funderat över framtida skatt på ISK, ifall fler och fler (som har möjlighet) väljer att gå i FIRE och därmed blir färre antal personer som jobbar till riktålder. Jag tänker att om det inte är tillräckligt många som jobbar så måste väl staten få in pengar på annat sätt? Om skatten blir ännu högre så kanske 4%-regeln får ändras till 2 eller 3%-regeln. Eller tänker jag fel? ![]()
Fel och fel tänker du inte.
Men det är ju inte några politiker eller byråkrater som har ”höjt ISK-skatten 100%” på feeling. Utan det är ju en enkel formel av gällande statslåneränta, som gått upp från tidigare aldrig skådade (låga) nivåer. Ränteläget ska gå dock gå bra mycket högre för en höjning till en effektiv ISK-skatt om 1,5-2% tex.
Men din andra fråga om hur hållbart det är med FIRE på bred front vidrör kanske Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?
Frågan lär passa in lite bättre i en Fire tråd. ![]()
Det räcker isf med lilla kudden…
Staten driver och bekostar bl.a universitet och högskolor, folkhögsskolor, SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten för döva, synskadade, etc.), sameskolan, statliga yrkesutbildningssatsningar, militära skolor, mm. Plus att staten bidrar med c:a 20% av kostnaderna för den kommunala skolan.
Vad gäller den vård och omsorg som staten och regionerna ansvarar för står statens för runt 30% av totala kostnaderna. Sen tillkommer ju kommunernas delar av omsorgen men även där är staten med och bidrar.
Kollektivtrafiken utanför städerna går väl till stora delar på spår, vägar och broar finansierade av staten.
Men allt finansieras ju i slutänden ändå av alla olika former av skatter och avgifter. Frågan är kanske (enligt mig) varför vi behöver regionerna?
Ja, dvs primärt sådant som inte är tvingande. Och naturligtvis bidrar staten till kommunerna och oss alla, för vi är ju staten.
Fortfarande minoriteten av detta.
Tala du för din region isf. Här nere i ärans och hjältarnas land är majoriteten av tågtrafiken regione(r)n(a)s och det går massor av Pågatåg och Öresundståg genom länet. Det är t o m så att långdistanstågen inte går att boka mellan flera orter, trots att de stannar.
Det är en annan fråga och den kan ställas, men skämskudden får tomten behålla ändå tror jag.
![]()
Jaop, drar ner luvan över helgen åtminstone…sen får det räcka
![]()
Jag visste inte att du var i Småland? ![]()
Jag tror han menar allt norr om Malmö och söder om Stockholm. ![]()
Eftersom ingen seriös ekonom har tagit på allvar påslaget på 1 procentenhet i statslåneräntan, vilket är det enda problemet med ISK-beskattningen.
Så här tycker man på Aftonblaskan om ISK-sparandet…
Vilken pajas!
Nu är jag extra glad att jag tackade nej till FIRE-intervjuerna hans kollegor ville få till.
Språkpolisen i mig fick sig också en sur uppstötning av:
“Citatet ”religion är ett opium åt folket” förknippas ofta till Karl Marx.”
![]()
AB skriver vad deras läsare vill höra ![]()
Ursäkta, men den som har skrivit artikeln verkar vara helt bakom flötet. ISK gör det lätt för Sverige att komma åt pengarna. Om de rika ville så hade de kunna anställa de vassaste skattejuristerna och betalat 0 kr i skatt.
Sen undrar jag vilka skatter som staten kommer åt när miljarderna ligger på AF? Nä just det. De kommer åt det först när de säljs.
Det här är den svenska avundsjukan i sin fulaste form. Usch!
Håller med. Om det var total skatteoptimering vi ”rika” var ute efter skulle vi köra allt på vanlig depå, och sen emigrera till ett ställe där vi skattar 0% lagom till uttag. Innan emigrering är det med större kapital placerat ganska enkelt att belåna portföljen för eventuellt kassaflödesbehov.
Synen på medborgarna lyser tydligt igenom. Vi ska inte spara, vi ska konsumera upp allt hela tiden för att hålla ekonomin igång och inte få för stora tankar om oss annat än som kuggar i maskineriet. De som lyckas skrapa ihop ett modest kapital skall snabbt beskattas tillbaka ner i fållan. För synen på vad som är en förmögenhet hos Aftonbladet (och vänstern i allmänhet) är otroligt skev.
Född fri, skattad till döds. Medborgare som har pengar är farlig för staten. För min egen del skulle jag bara dumpa överskottet i en AF. Den här missunnsamheten stinker och förgiftar hela samhället.
Pajas är en bra beskrivning. Jag brukar kalla det “Allt bra är dåligt-filosofin.”
Enligt det här synsättet är ju allt som gör livet drägligt egentligen jättedåligt, eftersom det verkar som ett sövningsmedel. Mat är opium! Hälsa är opium! Yttrandefrihet är opium!