Istället för att löneväxla, är det inte bättre att investera pengarna själv i fonder?

Du blandar ihop olika saker. Vad som händer med tjänstepension vid dödsfall styrs av efterlevandeskydd. Du kan läsa mer om vad som gäller för efterlevandeskydd här Efterlevandeskydd - skydd för dina anhöriga - Länsförsäkringar

1 gillning

Glöm inte marginaleffekterna vid pensionen.

Fördelen med investerade bruttopengar är att dom är oskattade förstås.

Vissa har bra avtal så att dom kan gå i pension tidigare med bibehållen lön och pension. Dvs fire

Du låser dina pengar och sänker din lön, vilket är den största nackdelen och med detta din SGI.
En annan nackdel är att det betalas ut som inkomst, kliver du över bryrgränsen skänker du pengar till staten.
Det är alltid bättre med kapitalinkomster i längden om du har en riktigt bra pension.

Sedan kommer skattesatsen göra att avsättningen till tjp är 6% högre.
Dessutom är jobbskatteavdrag högre det året man fyller 67 vilket är en fördel.

Det finns många variabler att ta hänsyn till.

Att en löneväxling inte ingår i en bodelning innebär inte att Staten tar hand om pengarna. Det innebär att personen (om den lever) behåller pengarna själv. Vid dödsfall innebär det att änkan (eller änklingen) slipper att dela med någon annan.

Du kan läsa mer här. Samma regler gäller även för Länsförsäkringar. Jag har själv en löneväxlingspension via LF, så jag vet! Utan efterlevandeskydd hade jag givetvis inte gjort någon löneväxling.

1 gillning