Ålder? Har de trappat ner för att du börjar ”närma” dig pension eller för att de ändrat i placeringsinriktningen?
Vad jag ser vid en snabb googling sänks aktieandelen från 60 % till 50 % vid 63 år för att sedan sänkas till 40 % när du fyller 66 år. Har du fyllt 66 kan jag tycka 40 % aktier låter rimligt. Det som inte är rimligt är 25 åringar som får 60 % aktier i sin portfölj
Loggade också in nu och fick samma text, dvs 40 % aktier…
Enligt produktbladet på nedan länk som gäller från och med 1 januari 2025 ska det vara 60 % aktier. Får hoppas det är ett tekniskt misstag på hemsidan med informationen som säger 40 %, annars behöver ju denna flyttas omedelbart
Gör gärna det, jag är själv 36 så vill inte ha 40 % aktier även om itp för min del är ett litet belopp utan nya insättningar så är det pengaförstörelse att låta det ligga kvar under de kommande 30 åren…
Jag sammanställde avkastningen från 2014-2023, totalt 10 år för Alectas aktieportfölj, Länsförsäkringar Global, AMF Global och AP7 Aktier.
Inte nog att man tvingas investera en del av pengarna i ränta. Alecta missköter förvaltningen av sin aktieportfölj grovt.
Väldigt konstigt att inte Alectas styrelse, fackföreningarna, arbetsgivarna eller journalister reagerar. Information jag sammanställde nedan är fritt tillgänglig. Tog några timmar och sätta ihop. Visar hur otroligt dåliga Alecta är. Lika bra och avskeda hela deras aktieförvaltningsteam och ersätta dom med en indexfond. Dom tillför absolut inget av värde. Dom förstör värde.
Det är facken tillsammans med svenskt näringsliv som äger försäkringsbolaget så de skriver ett avtal som gör att de tvingar sina medlemmar att sätta 50 % av sin tjänstepension i en dyr dålig lösning där vinsten går till de som har förhandlat fram avtalet
Ovan kan man i det närmaste räkna till slaget aktier. Det är allehanda onoterade innehav, infrastruktur, fastigheter. Direkt ägande istället för aktier.
Åtminstone risk mässigt närmare aktier än räntor. Så kombinerat blir det riskmässigt i det närmaste en 60/40 portfölj IMO
Kunde inte hålla mig, så skickade idag iväg ett meddelande till Alecta och frågade vad som gäller, dvs är det fel på hemsidan eller är det fel i produkt och informationsblad?
Exakt och så kan det vara enligt informationsbladen mm. Problemet är om du loggar in och kollar på din egen försäkring så har det ändrats från 60 till 40 % aktier i placeringsinriktningen. Så borde vara ett tekniskt fel på hemsidan, men jag vill säkerställa att de inte gjort traddelen av ITP ännu sämre än den redan är
Kasta skit där det förtjänas. Alecta har gjort så otroligt många idiotiska investeringar genom året att man blir mörkrädd, men vad jag kan se är Alecta ett av pensionsbolagen som INTE investerat i Northvolt