Jag är pokerproffs och önskar lite inspel på hur jag ska placera ca 8 MSEK

Konkurrensen har ökat väldigt om man tänker teoretisk nivå hos proffsen idag men samtidigt gör ju det att de förlorande spelarna förlorar mkt mer mot average proffset. Alltså gapet blivit större avg proffs vs avg amatör

På svenska spel kan du förvänta dig extremt fina bord på nivåer upp till 5/10sek blinds, speciellt om du timear o spelar helg kvällar/nätter

2 gillningar

Gissar du lär ha spelat en del själv alternativt kompisar inom pokern för att kunna beskriva det så pass bra haha?

Näe snarare ca 5m jag vill ha till pokern då det inte är så lätt att få in pengar på sidorna idag men gränser hit o dit så är tvungen att ha rätt stor summa inne på sidorna. Men yes, det jag kan avvara från buffert till poker o livet åker in på sparkonto

Tack för input!

1 gillning

Känner du till resonemanget “Paradox of skill”? Bok på ämnet av Michael Mauboussin

Stämmer inte alls, de stora siterna har sådana extremt duktiga system för att stänga av dessa kontot o uppmärksammar dem direkt

Stämmer! Nivån på proffs från 10 000sek inköp kontro 100 000kr inköp o högre går inte att jämföra, be bättre proffsen äter upp de sämre i längden

Amatörerna är sämst på extremt låga nivåer, sen genrellt sätt blir de bättre på mittennivåer o lika kassa som de låga nivåerna på extremt höga nivåer.

Låg nivåer = Totala nybörjare

Medel nivåer= Många som spelat poker länge som är helt okej för att vara amatörer

Extremt dyra inköp= Rika människor som inte bryr sig o gamblar hejvilt

Detta väldigt generally speaking

3 gillningar

Sånna hemligheter ger jag inte ut gratis haha

1 gillning

Åh herre jesus, fy vad hemskt

1 gillning

Känner du att du fick valuta för dina pengar? Känner du dig tillfredställd? :slightly_smiling_face: :grin: :smiley:

Yes, pokern är extremt tuff idag. Har många kompisar som har väldigt svårt att slå sig upp då de flesta borden är 5 proffs o 1 amatör där proffsen ofta är rätt jämna i skill nivå o variansen blir då rätt sjuk med så små win rates, vilket i sin tur gör att de flesta inte klarar av det långsiktigt av diverse anledningar.

Som tur är för mig så har jag haft otrolig “tur” med att hitta sånna spel som gemene pokerproffs inte spelar o därmed kan uppnå en väldigt hög winrate. Pokern är skitsvår, men A o O är egentligen game select, att välja/hitta spel där man har en så stor edge som möjligt allt som avgör ens chanser till framgång

Ok, men inga ”standardställen” (typ online poker) då alltså? För i så fall hade det ju varit allmänt känt och tex Intothewild borde också känna till dem.

1 gillning

Det är väl det gamla vanliga där de överträffar “index”. Ett index de själva har valt och inte det man själva skulle investera i som en global index fond.

Om så inte skulle vara fallet så ställer jag mig bakom @janbolmeson också och säger grattis!

Håller med om att du bör skaffa en private banker om du inte har en men med det kapitalet bör de redan ha pratat med dig.

1 gillning

Spelar onlinepoker, men kör hemsidor osv som inte de flesta vet om

1 gillning

Jag vet inget om poker längre. Har inte spelat på 10 år. Helt utanför loopen. Men han kanske är på någon asiatisk sida.

Dock om GamblingProffs var alpha på sin nivå borde han vilja dra trafik ditt. Är ju perfekt, då kan han äta upp oss här på forumet, fresh meat för alphan! Så det är bara och säga… Här finns inga proffs, bara glada amatörer… :smiley:

3 gillningar

Och det gäller även om den dåliga spelaren använder ett AI lokalt för att bli en bra spelare? Vad har du för kunskaper som inte ett AI skulle kunna ha? Genuin fråga, har typ spelat kort 5 timma totalt i livet.

1 gillning

Om vi leker med tanken att jag är dum/envis som en åsna o vill göra en portfölj själv o vi tar bort parametern beteende risk så tar jag gärna din åsikt om denna portföljen vs Lysa ur ett rent teoretiskt perspektiv @janbolmeson (o alla andra såklart)

Ombalansering var 18e månad enligt vår gode finländares rekommendation i avsnittet från nån studie @JayR :smiley:

70/30 portfölj
Aktier
Global indexfond 75% splittat på LF global, DNB Global Indeks för jag har svårt att bestämma mig =0,22% avgift
Handelbanken GI småbolag 12,5% = 0,69% avgift
Avanza emerging markets 12,5% = 0,27% avgift

Räntor
AMF Räntefond Lång 50% = 0,14% avgift
AMF Räntefond Mix 50% = 0,13% avgift

Total avgift= 0,266%

2 gillningar

Var det enda sättet att göra det jag var ålagd att göra för aktieägarna. Så det bara att bita ihop och göra det. Upplevde jag att de skapade värde? Inte direkt. :see_no_evil:

Ovan är den barnvänliga beskrivningen. :see_no_evil:

:joy: Jättebra portfölj som jag håller med om. Sedan kan man diskutera nyanser i all oändlighet med oklart utfall.

Kom ihåg: den största fienden för dina pengar är inte marknaden. Det är vi själva.

Ja precis, blir ju så eftersom att ingen vet något säkert i denna världen

Men med parametrarna som jag tycker verkar viktiga=
-Hålla det enkelt
-Låga avgifter
-Stor diversifiering

Så känns det som att denna portföljen gör jobbet rätt bra o det känns tryggt att du håller med! Tackar återigen för all input o ska marinera alternativen någon dag haha :slight_smile:

1 gillning

Jepp, Morningstar skrev i somras att 18m är bra. Vanguard forskade samma grej och resultatet var att sweet spotten är ca ett år, men två år är nästan lika bra.

Ombal. varje 12-18m är tillräckligt bra, men man ska också ha gränserna för ”glidningen” av portföljens tillgångar, tex 20% eller 5 %-enheter.

1 gillning