Om mig: ca 25 år gammal o är en form av investerare. Har ett kapital en bit över 15M o förväntad fortsatt inkomst de närmaste 5-10 åren är i miljonbelopp men väldigt stor sannolikhet. Hamnar nog i sparhorisonten “vet ej” då jag inte planerar några stora köp men samtidigt tycker jag det är vask att sitta med 40M som 50 åring. Kan tänka mig jag kommer vilja köpa en större bostad så småningom men denna bör kunna betalas med min inkomst de kommande åren fram till dess
Just nu är mitt kapital uppdelat på följande sett.
Bostadsrätt 2M
5M behövs för investeringar
Resten: Låt oss säga 8M för enkelhet. - Detta är alltså delen jag avser att placera
Har en vana att nörda ner mig i saker o har lagt säkert 50-100h senast tiden att lyssna på olika poddar, läsa på olika stället om sparande/kapital förvaltning
Jag värderar peace of mind rätt mycket i livet o vill helst inte sätta ihop någon krånglig räntedel i portföljen som gör att jag måste hålla koll på räntemarknad osv fler ggr per år, då jag egentligen inte tycker det är superkul att nörda i denna världen o tror jag för ut mer genom att lägga min tid på annat
Jag blir mer o mer inne på att dumpa pengarna i Lysa då jag lekte lite med ränta på ränta kalkylatorn med olika avgifter o jag kan leva med att missa 200k i slutsumma med ett förväntat kapital på ca 30M i sparandet om 10år på att betala Lysas ca 0,39% för 70/30 ist för att sätta ihop en likvärdig portfölj runt för ca 0,3%.
Har dock ett till alternativ jag överväger att köra på. 80% global indexfond, 10% globala småbolag samt 10% tillväxtmarknader o sätta räntedelen på bankkonto med insättningsgaranti. Men om jag förstår er kunniga rätt här så kan det vara ofördelaktigt med en lite längre sparhorisont med sparkonto kontra annan ränteportfölj som tex Lysa.
Ber om ursäkt för den långa texten, men ville beskriva min situation så väl som möjligt för att få så bra input som möjligt. Tack på förhand för svar
Jag är pokerproffs o har enorm win rate. Största förluststräckan är mellan 1-1,5M o väldigt osannolikt jag skulle gå på en större än liknande. Vinner 8/10 månader i snitt med trackrecord på 5 år
Om du gillar att pilla med portföljen själv. Så kör en portfölj på typ Avanza med de fonder du nämner.
Om du vill ha det simpelt, så kör Lysa eller Opti.
Med så mycket pengar så kan det vara värt att överväga att ha pengarna på flera institut. Kanske t.o.m. kontakta en rådgivare. Hör med @janbolmeson, för tips på bra rådgivare. Kan vara värt med så mycket pengar. Kan även vara bra att diskutera risknivån. 100% aktier samtidigt som du arbeter som pokerproffs, sätter dig i en hög risk generellt. Kanske vettigt med lite räntor och en gedigen buffert.
Sen gällande köpet. Forskningen talar för att du köper fonderna på en gång. Mer tid i marknaden är bättre.
Men jag personligen, hade delat upp beloppet och månadssparat in det under en 2 års period. För att sprida risken. Säg att vi vill placera 8M. Då hade jag månadssparat 350 tkr i 2 år. Speciellt nu när det är så himla oroligt i världen. Investerar du hela beloppet precis innan en 10 årig recession, så kan det vara surt att ligga på minus i 10 år.
Är inte en person som har behov av att komma upp i 100M elr liknande då jag är lite minimalist o gillar ej dyra o flashiga prylar. Är nöjd med min situation o tar hellre rätt riskfritt några hundra tusen i månaden än att gå för att bli supermegarik
Kanske är en bra idé att ha någon typ av stay rich portfölj
En permanent portfölj hade du kunnat räkna med att den kommer att avkasta 5% om året, eller 750 000 kr, väljer du att belåna portföljen vilket är ganska vanligt att man gör med den här typen av portfölj så kan man nog räkna på 820’ (Räknat på 10%).
Jag skulle unna mig en hel del… Viss del till shysst boende å några miljoner på investering å sen kanske en häftig bil eller liknande…
När man är 25 så ska man ha roligt å göra massa saker… Me andra ord sätta sprätt på lite onödiga saker…
Jag skulle satsa på mitt humankapital om jag vore du. Din tur kan vända, antingen på grund av yttre omständigheter (regleringar) eller din förmåga att fortsätta vinna (övermod). Det kan ju också vara så att du tröttnar på det eller inte kan lägga den tid som krävs av exempelvis familjeskäl.
Med humankapital tänker jag främst på att skaffa sig en vettig utbildning. Att finansiera studietiden och ha pengar avsatta för att omskola dig eller som ett startkapital för ett eget företag.
Därefter skulle jag lägga undan pengar för en bostad, helst 50 procent av köpeskillingen.
Först därefter skulle jag fundera på investeringar. Och då skulle jag mest tänka på min risktolerans. Dvs hur mycket du tål svängningar. Med så stora summor kan det svänga duktigt både upp och ner med 100 procent aktier. Så en investeringsrådgivare som kan gräva i det låter klokt.
Inte särskilt minimalistiskt att ha så många siffror som rör till det.
Även en minimalist kan dock känna trygghet över mycket pengar. Bara det att man inte behöver använda dom, eller lägga något större fokus vid själva summan.
Tankesättet och prioriteringarna kan vara likadana, vid en liten summa, eller stor.