Jag är pokerproffs och önskar lite inspel på hur jag ska placera ca 8 MSEK

Fast TS antyder att denna dessa ”behövs”. Det är som att efterfråga tio flytvästar när det stormar på havet.

Så nix, det är inte trygghet och det är inte minimalism heller, som jag ser det. Minimalism är ett synsätt och ett levnadssätt och att ”behöva” tio månadslöner för att leva det livet låter barockt.

Aha missade att de ”behövdes”. Minimalism handlar dock inte om pengar för egen del, det är ett tankesätt om att inte konsumera mer än vad man behöver, vilket underlättar många områden, då får det pengarna att öka naturligt som en effekt av att sluta konsumera sådant som inte skänker värde till ens liv och man kanske hellre strävar efter frihet. Minimalismen är inte strikt om saker/pengar, utan kan även genomsyra andra saker i livet.

Men nu är jag off-topic, så ber om ursäkt för det.

1 gillning

Nu har jag antingen varit otydlig eller så har det jag skrivit missuppfattats. Tjänar runt 5k i timmen o jag tycker poker är extremt roligt även fast jag livnärt mig på det i 5år. Det är inte att jag behöver de pengarna, gör endast av med kke 15k per månad i snitt med tanke på att jag reser ca 1/2 året. Känns oansvarigt då att låta så mkt pengar ruttna bort på inflationen

2 gillningar

Bra sammanfattning o det är mkt så jag ser på livet. Man måste väl få vara pokerproffs o minimalist på samma gång😄

2 gillningar

Först och främst välkommen till forumet @GamblingProffs och grattis till en fin ekonomisk situation vid tidig ålder OCH att du faktiskt ens överväger en diversifiering i andra tillgångar. En av få gånger jag har varit med om det.

Jag brukar numer säga så här:

• Vad du ska investera i är ganska “enkelt” - det är en kombination av sparkonto + räntor + global indexfonder i form av LYSA eller motsvarande.

• Jag tycker ABSOLUT att du ska ta kontakt med en finansiell rådgivare, t.ex. @HenrikTell eller @RicardNylund som kan hjälpa dig över tid. Inte nödvändigtvis med att hur du startar ett LYSA-konto :rofl: utan snarare allt omkring och hindra oss från att göra dumma saker när andan faller på (vilket händer oss alla förr eller senare) samt som kan trygga upp de saker som du just nu inte har genom att vara utanför “lönesystemet”.

Henrik Tell:

Ricard Nylund

Mer info:

3 gillningar

Förmodligen ingen under 25 som förstår vad jag pratar om nu men det där är nog inget mobilnummer :slight_smile:

7 gillningar

Haha… det är som en kompis som berättade för sin son, “min telefon är på reparation, så ska du ringa mig så ring mig på 08xxxxxxx…”

Sonen: “Men, ska jag inte slå 07 innan?” :see_no_evil::rofl:

(ändrat nu)

8 gillningar

Förslag att ta hjälp av t.ex pensionsrådgivare, och glöm inte bort att betala din skatt :game_die:

2 gillningar

Mitt tips är om du har 15 miljoner är att du checkar ut. Du har redan vunnit spelet. Nu kan du ta 50,000 i månaden resten av livet. Speciellt om du är minimalist. Lev livet, res, gör vad du vill!

Lägg ner pokern. :smiley:

18 gillningar

Tack för svar!

1 gillning

Sparkonto brukar väl vara behäftat med valutarisk?

Suck… missclick raderade mitt svar så börjar om

Poker är extremt tufft o utvecklande på många plan o har gett /ger än idag insikter om saker. Uppskattar svar o omtankar o förstår att alla som inte är insatta o förstår hur pokervärlden fungerar tycker att det låter väldigt läskigt.

I verkligenheten så har jag i princip redan checkat ut då jag valt att spela lägre nivåer än jag har ekonomi för att göra, kan enklast förklara det som att ens win rate i poker räknas ut genom bigblinds/100 händer spelade o sen kan man tracka det med en app o plugga in statsen i ett spread som räknar ut standard avvikelse. Med min win rate jag haft under 5 år o de nivåerna jag spelar nu är det nära på garanti att jag över tid kommer fortsätta dra in liknande med extremt liten risk på tom en så kort horisont som årsbasis.

Jag uppskattar de svar här väldigt mkt som FAKTISKT svara på min fråga om hur ni hade lagt upp en sparstrategi/gått tillväga i min situation o är inte i något behov av livsråd då jag jobbat med olika coacher på den mentala aspekten av poker samt har ett bra nätverk runt mig som har lååång erfarenhet med poker som inkomst :slight_smile:

9 gillningar

GamblingProffs, jag skrev inlägget ovan om att lägga ner pokern om du redan har 15 miljoner det är för jag pratar av egen erfarenhet. Livnärde mig på pokern på heltid under 9 år så har ganska bra insikt i hur det funkar… :smiley:

Jag lyckades aldrig få ihop så mycket pengar som du har gjort, men slutade och skaffade utbildning och jobb. Dom sista tre åren var otroligt tråkiga och enformigt. Är så glad att jag inte gör det Idag. Det enda jag saknar är friheten, den var guld värld och att kunna jobba vart som helst i världen. Gjorde det från jag var 21 till 30.

Dock har jag svårt att tro att du är på riktigt om jag ska vara ärlig och att du trollar med oss. Kan det vara så? Om du nu har levt på det i fem år vet du att det kan svänga enormt mycket, att ens prata om garanterade bb/100 händer blir nästan pinsamt. Förlåt om du är på riktigt. Finns inga garanterade pengar i poker. Även om du är en vinnande spelare så vet du liksom jag att man kan ha väldigt otur i väldigt många händer. Har något minne av att jag själv låg under runt 50 inköp i allin-ev i HM2 under några hundratusen händer. Dvs när pengarna var inne och det antingen turn eller river var kvar så hade jag torskat 50 inköp på “otur”. Hade lika gärna kunnat vara tvärtom.

När jag slutade spela 2013 var borden väldigt tuffa online, fullt med botar, många bra spelare från Östeuropa och Ryssland och alla dåliga amerikaner var avstängda. Har det ändrats? Är borden bätte nuförtiden? Eller du kanske spelar live? Som det såg ut då så såg online pokern att självdö. Vore kul om den trenden har vänts. Dock har jag svårt och se hur det skulle kunna vända sig?

Det jag inte förstår är varför du ens vill fortsätta spela om du har så mycket pengar. Jag tyckte det var astråkigt och stundom väldigt stressigt. Spelade bara för pengarna dom sista åren. Skulle säga dom första åren var ganska kul och fundera på strategier och analysera. Men sedan kom jag till en nivå där jag inte utvecklades som spelare. Då blev det bara spel för pengarna.

Såg många vinnande spelare som var bättre än mig gå gula och försvinna.

EDIT:
Det jag är lite ute efter är att du har ju redan vunnit, du har världens guldsits. Ekonomiskt oberoende. Nu kan du göra precis vad du vill. Lev ditt liv precis hur du vill, vad brinner du för? Starta ett företag, jobba med välgörenhet, bara chilla och res världen runt, utveckla dig själv, upptäck andra kulturer, jobba i filmbranchen om det är något du brinner för, skapa verkliga relationer med riktiga människor, etc etc

Detta kommer skapa äkta glädje. Nu är det dags och bli rik på riktigt! Blir rik på livet! Då känns det bara som slöseri att lägga din tid och energi pokern. Men det kanske är pokern du brinner för? Men det lät inte riktigt så i dina inlägg? Då hade du velat bli bäst i världen kanske…? :slightly_smiling_face:

23 gillningar

De har skrivits en del här att banker stänger av kunder med lite udda beteenden, vilket inkomster från poker troligtvis kan klassas som. Jag vet inte hur man bäst skyddar sig mot det (vara kund i flera banker, eller delar de information mellan varandra?) men det kan kanske vara värt att kolla upp innan det eventuellt inträffar. Det verkar som att bankerna kan stänga av kunder även om det man gör bevisligen är lagligt….

1 gillning

Sannolikheten för att du hade den erfarenheten är typ samma sannolikhet som att jag inte trollar. Ni borde 100% tro jag trollar, alla mina polare som är superrika hanterar inte direkt sina pengar väl, men jag är lite för ambitiös med att göra research osv för mitt eget bästa.

Ehm jag spelar mest HU o där är win rates bra mkt högre än 6max o ja visst du kan springa 50 elr tom 100 buyins under allin EV, MEN när majoriteten av min volym är HU mot amatörer där det ofta är rena donationer så förändras ekvationen, vi snackar winrates över 30bb/100 här o variansen printas bort rätt snabbt i redline

Haha pokern är död är rolig myt. Stämmer att det typ omöjligt att klättra upp i stakesen idag med superhög rake på lägre nivåer.(speciellt för oss svenskar utan rakebackk) Men när du väl etablerar dig på 2/5$ plus så är det inte många regs som försvinner av pengamässiga själ.

Att folk gular o försvinner har endast med deras bankrulle hantering/ mentala bit/ att de ej kan hantera sitt ”egna bolag” som man kan se ett pokerproffs som

Vill credda din Edit. Chilla, resa runt världen o fokusera på annat är vad jag gör kombinerat med pokern. Spelar i dagsläget ca 50h i månaden o det mår jag bra av

Att bli bäst i världen kan väl vara coolt om man värderar det på nått sätt, min personliga åsikt är nog att de som försöker bli bäst i världen på olika saker drivs oftast av underläggande orsaker som kke inte direkt är i linje med vad jag värderar snarare än en ren kärlek för saken i sig

2 gillningar

Har vänner som jobbar på min bank o har aldrig haft några problem, är dock ett rent helvete generellt sett har jag hört från andra pokerproffs som tjänat mkt deg

1 gillning

Förlåt en amatör - vad betyder gula? HU? och EV? :see_no_evil:

3 gillningar

Gula = Gå bankrutt
HU = 1 mot 1 i poker
EV = Expected Value

1 gillning

Ja, i ärlighetens namn så tror jag att du trollar! Ditt språkbruk indikerar average Joe :slight_smile:

5 gillningar

Med din bakgrund föreslår jag att du satsar rubbet på rött och låter det ligga kvar där :joy:

Ursäkta, jag kunde inte låta bli. Men grattis! Skickligt gjort