Ja, jag börjar luta ditåt också tyvärr. Det är totalflaxigt nu.
Vet inte, min bror spelar rätt mycket poker och jag vet att han har kompisar som läser här på forumet som han försöker hjälpa att inte göra samma misstag som han själv gjort.
Zinos allvädersportfölj kanske kan vara något för dig? En grymt bra mix av forskning/evidensbaserad grundfilosofi som ger en grym stabilitet över tid. Frågan är väl mest vad du vill uppnå med din investering tänker jag?
Är väl helt ointressant om det är sant eller inte, intressant scenario rent tekniskt
Men den människan som porträtteras borde nog fundera mest på den delarna av livet som inte handlar om ekonomi
Jan kanske kan göra hembesök och verifiera portföljen (tänker som när någon journo fick se kavastus avanzadepå :))
Jag har inte läst mer än titeln på tråden men om du är pokerproffs borde väl det självklara svaret vara; spela mer poker ![]()
Hahahah förklara gärna hur bra man är på poker korrelerar över huvudtaget med hur väl man formulerar sig:man_facepalming:t2:![]()
![]()
![]()
Rolig side note, en av Sveriges bästa pokerspelare som en kompis snackade med på ett livepoker event visste inte USAs huvudstad elr likande fråga(kommer ej exakt ihåg frågan, men var något som avg 6åringen har koll på). Den grabben i fråga har nog net worth 25-100m gissningsvis från pokervinster
När jag slutade spela så var det komiskt att se 100+ HU bord i lobbyn där regs satt och väntade på fiskar. Inga regs spelade såklart mot varandra. Så kom den en fisk och blev uppäten. Hur har det lyckats överleva?
Borde inte siterna ha blockerat den möjligheten för länge sedan? Så det är så det funkar fortfarande?
Snyggt av bror din! Era föräldrar verkar ha gjort sitt jobb😇
Pokerproffs brukar vara rätt katastrofala med sin ekonomi haha
Han hade en stor resa upp (och ned) behållningen blev en monster-TV som står hos mamma idag som en påminnelse. ![]()
Numer gör han det bara som en kul grej någon kväll i veckan, men tror att han fortfarande känner ganska många i communityn. Därav att han försöker hjälpa dem med en annan intäktström som inte är så beroende av jobb / skicklighet / tur.
Vi har väl även konstaterat att beteendebiten i poker och investerande inte skiljer sig supermycket åt.
Är mycket så det funkar ja, tex Pokerstars har gjort det bra för att motverkar detta genom att köra ett format där man spelar 1 v 1 i gemensam pool o måste byta motståndare varje hand. Men många andra sidor så är det exakt så klimatet ser ut, är dock mycket krig om bord nu o jag är en av de som blivit king of the hill o får hålla borden o nuförtiden får spela mest mot amatörer
Ja makes sense. Beteende biten är det svåra över tid o de är inte så svårt när man vinner. Som du säger är det mkt som på börsen o i blåsiga tiden folk skjuter bort sig. Många nuförtiden jobbar med mentala coacher för att det är så påfrestande mentalt o ofta de beteendemässiga missarna som kostar mest i längden o förstör ens chans på en långsiktig karriär
Trevligt att det iaf blev en fin gåva som resultat av det hela o säkerligen många lärdomar om hur han själv fungerar som person gissar jag
Intressant. Det här visste jag inte. Kan du inte utveckla?
Välkommen på en fika!
Haha javisst, hade varit rätt skevt om jag la all min tid på sparande. I guess i sitsen efter 50-100h nördande så ångrar jag väl lite min tanke efter första avsnittet rika tillsammans o bara skriva till Henrik Tell😄
Lätt att vara resultats orienterad dock o undrar lite nu varför jag spenderar min fredagskväll att övertyga främmande människor att jag inte trollar lmao
Klistrade in länkar till de 2 främsta i mina ögon. Du kan nog se lite genom att bara läsa deras första sidor lättare än att jag förklarar. Har själv jobbat med en av dem
Stars med gemensam pool låter riktig tråkigt. Vem vill spela något sådant? Är det mycket rekreationella spelare som spelar det?
Nu börjar pokernerven rycka i mig… Har knappt spelat något på 10 år. Kanske dags en fredagskäll som denna… ![]()
Vilket nätverk spelar du på nu om jag får fråga?
Behöver inte vara så krångligt att fixa en riktigt bra och kraftfull portfölj för halva priset hos tex Avanza, tex:
30% Avanza global
10% Avanza emerging markets
20% Plus allabolag
20% AMF räntefond mix
20% AMF räntefond lång
Återställ balansen nån gång om året, kräver ingen koll på någon marknad över huvudtaget.
Men uppskattar du ännu mer enkelhet och vill minimera risk för beteendemässiga misstag är både Lysa och Avanza Auto riktigt bra alternativ.
Bra tabell för att hamna rätt i risk:
Lycka till!
@alec - hur kombinerar man de tre tabellerna? Är den lägsta siffran taket?
Japp det skulle jag säga, man vill ju aldrig ta mer risk än vad man klarar av, vill, eller behöver ta tänker jag.
Oj detta var väldigt i linje med vad jag är inne på om jag skulle envisas o göra det själv, stort tack för det!
Varit lite inne på typ 80% global, 10% tillväxt, 10% globala småbolag i aktiedelen o är mer räntedelen jag varit osäker på, verkar väldigt komplicerat efter att ha kikat en del.
Har själv kollar på de räntefonderna du nämner, anser du det rimligt att splitta räntedelen mellan dessa två fonder typ 50/50?
Är denna ränteportfölj bättre långsiktigt även med dagens läge där räntan på sparkonto med ränta är så pass hög? (Är lite grön på detta med räntor)
Haha du har rätt. Svar = Inte många
Är oftast dött där alfaproffset sitter o väntar på ett byte o sen hoppar 1 elr några andra proffs in o spelar tills amatören är pank
Finns oxå vissa proffs som spelberoende spelar lite mot varann för att bli bättre eller mata egot lite😀