Över tid kan du förvänta dig högre avkastning och en effektivare portfölj när du adderar en obligationsfond istället för sparkonto till dina aktier. Om det faktiskt kommer bli så går inte att veta.
Bra blogginlägg från Opti där dom förklarar varför:
Vi investerar i räntefonder åt dig som en del i din portfölj – i dem ligger det obligationer. De handlas på räntemarknaden. Vi har valt att ha med obligationer i ditt sparande av tre anledningar:
Obligationer går bättre än bankkontot och andra säkra placeringar över tid
Obligationer går ofta bra när aktiemarknaden går dåligt
Obligationer går ofta bra när ekonomin försvagas och priserna faller
Jag tycker det är en rimlig split ja. Men detta går att diskutera i en evighet vad som är bäst, finns flertalet trådar på forumet där räntefonder dissikeras till molekyler och koncensus uppnås aldrig.
Förstår! Ja eftersom att ingen riktigt vet så får jag känslan att det är sunt att välja så billigt som möjligt, förutsatt att det är rimligt o diversifierat
Yes, helt rätt, kostnader är en av få parametrar vi faktiskt kan påverka i våra investeringsbeslut.
Du lär inte hitta många alternativ till bättre pris än det jag föreslog ovan, och riskspridningen är mycket god, men vill även belysa att det kan öka risken för beteendemässiga misstag att ”göra det själv”.
Yup, får fundera lite på denna gör det själv portfölj kontra Lysa. Beteende mässigt vågar jag sticka ut hakan o säga det är lugnt, alla kunniga + forskning säger ju samma sak i ämnet timing/ aktivitet o litar på min förmåga att hantera svängningarna, tror dessutom jag är gynnad där från pokern
Inget konstigt i min värld, alla är bra på olika saker, och TS har uppenbarligen lagt mer tid och energi på att lära sig poker än investering. Har själv spelat mycket poker för många år sedan, och kände genom en kompis Martin Jacobson som vann VM i poker när det begav sig 2014, 10M$. Att vara pokerproffs handlar till stor del om att vara disciplinerad, strukturerad och ta risker när man har oddsen på sin sida, och inte ”gambla” så man kan gå bankrutt. Sen är det givetvis också en del tur inblandat, men man ska inte förringa att skicklighet och kunskap om spelet och mänskliga beteendet har en mycket stor inverkan i hur bra pokerspelare man blir. Kan vara rätt likt hur börsen fungerar när man tänker efter.
Min uppfattning är att är alla spelare som idag sitter vid borden väldigt duktiga, och de sötebrödsdagar som infann sig i början av 00 -talet då Poker tillfälligt blev något av ett folknöje sedan länge är över.
Nu spelade jag igår på svenska spel, lägsta nivå, två bord, 40 kronor inköp… Inga nötproffs där inte, alla spelarna stoppade in pengarna typ 40%-90% (VPIP) av gångerna i potten…
Ska prova lite högre nivåer ikväll tror jag. Lär inte vara så galet.
Intressant tråd! Jag noterar att många anser att bara för att man sysslar med poker (som i stor utsträckning handlar om konstanta riskavvägningar, sannolikhetslära och beslutsfattande) att man därför också är väldigt riskbenägen.
Snarare är det tvärtom, att en pokerspelare lär sig och blir duktiga på att fatta beslut i miljöer där man inte har all nödvändig information (motspelarens hand och strategi). Detta borde låta bekant, för det är faktiskt exakt samma sak på börsen: du känner inte till motparten och dess strategi.
För mer information om detta, kan jag rekommendera Annie Dukes bok Thinking in Bets. Hon är också ett gammalt pokerproffs som nu föreläser för bl.a. stora förmögenhetsförvaltare och hedgefonder om beslutsfattande.
Min input till dig @GamblingProffs är att placera de pengar som du kan tänkas behöva kortsiktigt för att täcka insatser på ett sparkonto. Jag tror att du nämnde att denna summa behöver vara 1,5 miljoner? Se då till att sprida ut det på två sparkonto så att du ligger under gränsen för insättningsgaranti för bägge konton (1 mkr).
Här måste du dock beakta valutarisk: Om du spelar i EUR eller USD, kan du behöva ta i beaktning att kronan lätt kan variera med 10% på ett år i förhållande till dessa valutor (t.ex har EUR/SEK gått från 10,84 till 11,82 på 12 månader). Om du vill göra det enkelt för dig, ökar du beloppet på sparkontot så att risken täcks (1,5mkr * 110%), eller placerar pengarna på sparkonton eller direkt i statsobligationer med kort löptid nominerade i den valuta du spelar i.
För belopp överstigande din pokerlikviditet, skulle jag placera ett större belopp i en trygg allvädersportfölj som ger visst avkall på absolutavkastning, men som skyddar kapitalet också när aktiemarknaden faller. Detta är din försäkring för ifall du av någon anledning avslutar pokerkarriären. Lämpligt belopp vore något förenklat dina förväntade årliga utgifter dividerat med 3-4% (t.ex. 400 000 / 0,04 = 10 mkr), om man ska använda “4%-regeln”.
Allt över dessa belopp (11,5 mkr) kan du sedan ta mer risk med för spekulation.
Nu är detta väl OT (som mycket annat i tråden) och kanske borde brytas ut som en egen tråd - men borde inte utvecklingen med AI innebära att åtminstone online så borde tiden med lättförtjänta pengar som pokerproffs (och liknande) vara över? Antar att “hjälpmedel” förekommer redan idag likom botar osv. men att möjlighterna för det förmodligen ökar rejält med AIs utveckling.
Haha ja ska vi dra till med 4 kronor i timmen per bord… De förutsätter att du är en vinnande spelare. Annars kanske det kostar dig 4 kronor eller mer i timmen…
Jävlar nu kommer pengarna rulla in! Bara och hämta!
Nej
Ja
EDIT:
Fast det är en sanning med modifikation. Dom bra spelarna blir bättre ju högre nivå det är. Men dom dåliga spelarna är överallt. Det är bara deras plånbok som bestämmer hur högt dom spelar. Och det är dom du vill spela mot. Men du måste slås mot dom andra bra spelarna om dem så islutändan blir det svårare när man går upp i nivåer.
Då är ju frågan vilka pokerbord GamblingProffs hänger på där han med lätthet kan få sådan ”timlön” att han lyckats skrapa ihop 15 MSEK på inte alltför lång tid?
Han skrev ju också i originalinlägget att ”förväntad fortsatt inkomst de närmaste 5-10 åren är i miljonbelopp” och senare även ”Tjänar runt 5k i timmen”. Undrar var han spelar för att lyckas med det?
Med en sådan peng antar jag att du redan är private banking kund hos en av de stora bankerna? Om inte så är det kanske dags att ta tag i det. De har s.k. diskretionär förvaltning med mer aktiv förvaltning och rådgivning som i mitt fall i alla fall överträffat index.
Grattis till dig! Du är en av extremt få. Köp din rådgivare en stor blomma eller något.
och till alla andra:
Ta aldrig någonsin hjälp av diskretionär förvaltning via private banking på banker. Undvik det som pesten för allt annat som inte ger garanterad fördel (t.ex. bolån, finmiddagar, event, luncher med strateger etc).
Jag har så många exempel på private banking som gått åt helvete med allt från - dåliga placeringar, dåliga strategier, dåliga analyser, dåliga instrument, strukturerade produkter, you name I have seen it. Både på små boutique-rådgivare till investmentbankerna till storbankerna. Finns även extremt lite forskningstöd för att det faktiskt fungerar.
Och ja, jag har varit kund själv hos många och dessutom på VIP-sidan eftersom jag under ett år betalade mer än 1 000 000 kronor i courtage och avgifter till en av dem. Har fortfarande sparat den avräkningsnotan…
Coolt! Martin har varit en inspiration, såg en av de dokumentärerna hur han förberedde sig inför finalbordet tidigt i min spelkarriär o det fick mig att fatta den otroliga professionalism som krävs för att maximera sina chanser inom pokern