Jag är trött på att vara Sveriges sämsta företagare!

Hej, jag är själv hästmänniska men jobbar inte med det. Kommer dock snart lägga massa pengar på att bygga stall och kikar mkt på för-och nackdelar med uthyrning av stallplatser. Jag är sjukt imponerad att du kommit så långt som du gjort, säskilt med en utmattning i bagaget.

Jag tycker du gör helt rätt som frågar människor från andra branscher. Hästmänniskor tänker ju sällan på ekonomi, lönsamhet etc utan tror att allt löser sig etc. Det får man ingen bra pension på… och det ska vara helt normalt tycker många. Och ledighet tycker folk är nån slags lyx som hästföretagare kan glömma.

Mitt tips skulle nog vara att försöka ta ledigt några dagar, ge dig själv en klapp på axeln för allt du åtstadkommmit och verkligen fundera på hur du vill gå vidare, både emotionellt men framförallt logiskt. Dvs hur får du in mer pengar till mindre tidsåtgång/arbete. Tror du kanske sitter på en del lösningar om du bara får lite tid att tänka. Så tycker iaf jag själv det ofta är. Lycka till.

2 gillningar

@kapsejsa hur har det gått?

3 gillningar

Hej!
Jag har försökt processa alla bra ideer och tankar som jag fått i den här tråden. Detta har lett till en massa funderingar men också två konkreta åtgärder:

1. Vi höjer taxan för hästhotell från 1 december. Grundpriset är samma men med 25 % påslag på helger, och 50 % påslag på storhelg. Vi har haft samma taxa oavsett dag. Jag skickade dessa nya priser till två av mina stammisar som båda skickar två hästar var över jul och nyår. De köpte höjningen utan några protester. Jag räknade ut att även om det bara blir de fyra extra hästarna över jul, gör vi ändå ungefär samma vinst sett till minskad arbetsbelastning… Och jag kanske slipper träna hästar på julafton i år. Eller får iaf bra betalt för det.

2. Jag har snickrat ihop grunden till ett digitalt 10-veckors träningsprogram som jag ska lägga ut på prov imorgon. Start 1 december. Målbild är att slippa tjäna alla pengar utomhus i januari…

I övrigt funderar jag fortfarande på min extra-pumpkin-latte.

Just precis nu sitter jag dock helt dränerad i en bil på väg hem efter att ha gjort tre (lyckade) event fredag, lördag och söndag, vilka genererar mer vinst än hela min övriga verksamhet gjort senaste två månaderna tillsammans. Det är ju svårt att inte fundera en del över det också.

20 gillningar

Vilken kämpe du är och heja heja heja dig för att du både reflekterar, agerar och inte minst höjer priserna!
:muscle:

6 gillningar

Min erfarenhet med små enskilda firmor som inte går bra är att de drivs mer från ett intresse snarare än som ett företag.

Istället för att fokusera på vad som kan få företaget att växa och generera mer vinst, så fokuserar man på det man tycker är kul och brinner för istället.

Utan att vara insatt vet jag inte om detta är fallet för dig.

Men det är väldigt vanligt.

Det är en svår omställning att göra och bästa är nog att hitta en mentor som har god erfarenhet av att driva bolag.

Jag försöker att skifta fokus från att tidigare drivas av intresse, till att försöka hitta ett hållbart sätt att driva ett växande företag som ska gå med vinst. Det är med det i grund jag skapat den här tråden. Det kan inte vara så att ett företag antingen drivs av intresse eller går med vinst. Det måste rimligen gå att kombinera.

7 gillningar

Ja, det går. Tricket är att försöka skilja på:

• Jobba I företaget och
  • Jobba PÅ företaget

De flesta av oss företagare är duktiga på att jobba I företaget, men mindre duktiga på de strategiska och framförallt ägarfrågorna. Hade du t.ex. haft ett riskkapitalbolag som ägare så hade de aldrig accepterat att man gjorde vissa av de saker man gör i sitt företag (gäller i allra högsta grad mig själv, fråga själv @Oliver.Allemog som tycker att jag lägger tid på “fel” saker).

Se gärna mer i detta avsnitt:

där jag pratar om det som metaforen med olika hattar.

3 gillningar

Just det. Minns det där avsnittet, men ska lyssna igen när jag jobbar imorgon. Tack för påminnelsen!

2 gillningar

Ett variant på @norsun:s tips är att boka upp ett möte då och då med några andra företagsvänner och låtsas ha styrelsemöte i varandras bolag. Ofta är ens bolag för litet för att ha en extern styrelse, men på det här sättet blir det både ofta roligt och värdefullt. Särskilt om de ifrågasätter “sanningar”.

7 gillningar

Får ju tillägga att Jan får mest ros, han gör ju mycket bra tro det eller ej :wink:

Är ofta enklare från “utsidan” att se saker med ett nytt perspektiv. Väldigt lätt att jobba på med huvudet ner istället för att ta en paus då och då för reflektion. Gäller oss alla! Me included :waving_hand:

5 gillningar

Det går absolut att kombinera! Problemet jag ofta sett när företaget initialt utgår från ens intresse är som sagt att man fokuserar på de sakerna i företaget som känns kul, inte det som kommer leda till större inkomster och bättre ekonomi.

Det ena måste inte utesluta det andra, jag säger bara att det är en fälla många hamnar i.

Till exempel, du älskar att sticka och startar ett företag som säljer dina egna vantar. Du fokuserar all din tid på att sitta hemma och sticka och kommer på nya idéer och mönster till dina vantar. Det är kul, men troligtvis inte hållbart ekonomiskt i längden.

Om du istället hade lagt en stor del av tiden på att exempelvis lära dig marknadsföring och tänka ut nya inkomstkällor (kanske du samtidigt kan skapa en online-kurs i att sticka) så hade det gått att göra det som känns kul (och det som kanske känns mindre kul , exempelvis marknadsföring) under en lång tid framöver.

Som sagt, säger inte att detta är i ditt fall men av egen erfarenhet är det något jag sett väldigt ofta med enmansföretag. Ofta när man nämner det blir det även taggarna ut att ”jag vill göra det som känns kul ju, det är därför jag starta mitt företag!”

Enklaste om man vill ändra sitt Mindset kring det är nog att hitta någon med erfarenhet av att driva bolag som kan få en att se saker från ett nytt perspektiv.

1 gillning

Jag lyssnade på avsnittet. Tack för tipset, det var hjälpsamt!

Vet någon hur det gick för Lina och hennes hundcenter?

3 gillningar

Kul! Vad tog du med dig? :slight_smile:

1 gillning