Jag bytte min höger hand mot 1 000 000 KR. Vad gör jag nu?

Välkommen till forumet @Simon6F (och som vanlgit tack till alla kloka råd till Simon).

Jag håller med om det som de flesta andra skriver. Det viktigaste just nu skulle jag säga är att ta “paus” och inte göra någonting med pengarna. Lite enligt principerna jag skrivit om i artikeln som @JFB länkade till:

Det som jag tänker som steg nummer två är att börja fundera kring ditt humankapital. Humankapitalet är summan av alla dina framtida inkomster till följd av den kunskap, färdigheter och erfarenhet som du har. Ditt “problem” är ju att genom din olycka så har ditt humankapital tagit en stor smäll. Om du fortsätter vara sjukskriven så kommer din livsinkomst bli väldigt mycket lägre än om du skulle arbeta.

På samma sätt så blir vissa av dina möjligheter till följd av olyckan bli begränsade. Som du skriver själv så kan du inte fortsätta jobba inom samma bransch. Givet att vi leker med tesen att ens ekonomiska uppgift i livet är att “omvandla sitt humankapital till finansiellt kapital att leva på när man inte kan / orkar arbeta längre” så har din uppgift blivit väldigt mycket svårare.

Vi hade denna diskussionen uppe på förra FikaTillsammans-tillfället på Patreon. Där pratade vi just om vikten att “försäkra” sitt humankapital mot olyckor som din. Det ger ju att man kan se försäkringsutbetalningen och ett eventuellt skadestånd som att du får hjälp på vägen att omvandla humankapital till finansiellt kapitalt till följd av att det i framtiden inte kommer vara lika enkelt för dig.

För att vara lite brutalt rak - i all välmening - så är tyvärr 1 000 000 SEK inte särskilt mycket pengar. Det kan te sig så när du är 22 år gammal, men i det stora hela så räcker det ju inte ens till att köpa ett boende utan lån (som du inte får om du inte har en inkomst).

Därför skulle jag försöka använda pengarna till att:

• Investera i ditt humankapital så att du i framtiden kan tjäna minst lika mycket eller mer än vad du hade gjort om du hade varit kvar på ditt jobb.

Hur du sedan väljer att investera dessa pengarna i ditt humankapital, det får ju du bestämma. Men det kan vara studier, hjälpmedel, anpassningar m.m. Pengarna ger dig lite utrymme att försöka, misslyckas och få erfarenheter att bygga upp ditt humankapital.

Så min högst subjektiva rekommendation är att verkligen se till att använda dem för att maxa ditt humankapital så att du får upp din livsinkomst. :blush:

Jan

PS. Vi har ju haft mycket diskussion om humankapital, t.ex. här:

5 gillningar