Jag har 7000kr mindre i lön än jämlika kollegor

Framhäver TS förtydligande.

1 gillning

Gör en lista på saker där du har förbättrats under året
Berätta gärna för chefen vad du anser dig vara riktigt bra på och vilka styrkor du har och hur mycket bättre du blivit på ditt arbete tex senaste 5 åren

Låt INTE samtalet om dina ev svagheter uppta tid

Och gör klart för att jämförbara löner i samma bransch har + 7000kr

Undvik att jämföra med kollegors löner

Tala efter det om att du anser dig vara underbetald och skulle uppskatta en ordentlig höjning

Har chefen inte samma bild…byt arbete

1 gillning

Jag var i en likande situation för flera år sedan där det uppdagades av ett misstag genom en skrivare :rofl: att löneskillnaden var ca 1000SEK per år i åldersskillnad d.v.s. jag som var yngst (skulle snart fylla 30) hade allt mellan 10000-25000SEK mindre än de andra som gjorde samma arbete med samma debiteringsgrad mot kund, detta med enda motivation från bossen om att en 30åring inte är torr bakom öronen… Nu snackar vi alltså inom en bransch där man börjar jobba direkt från gymnasiet… Inte torr bakom öronen vid 30 var det ja…

Jag lyckades efter uppdagandet att förhandla upp min lön rejält, men detta var bara för att bossen tillslut (tjurigt som bara den) gick med på att visa mig den procentuella vinsten per anställd och därefter var mitt argument att ålder spelar mindre roll på arbetsmarknaden i den åldern samt att vi lever i en helt annan tid där man ställer helt andra ansvarskrav på anställda (redan i tidig ålder) till skillnad från förr på stämpelklockans storhetstid. Vet inte om han levde kvar i sandlådan där en 7åring är så mycket äldre än en 6 åring. Idag jobbar jag dock inte kvar där utan har haft annan anställning efter det, kör dock eget idag i en helt annan bransch.

1 gillning

Nä men jämförelsen mot min fru som jobbar på räddningstjänsten sen dryga 20 år tillbaka och som trots skiftarbete inte är i närheten av 41’…

DET tycker jag är märkligt men jag tror i detta fallet att chefen har tagit i lite väl mycket vid nyanställning, det kommer nog bli tufft för många regioner och kommuner framöver…

Då får man se till att söka jobb som strateg hos @Anonym

1 gillning

Hos min tidigare arbetsgivare (statlig) fick man en lönerevision om man tog tjänstledigt för studier och sedan kom tillbaka. Det var inget de berättade om för anställda, utan jag upptäckte det när jag kom tillbaka. Jag var underbetald, som dig, så jag fick 25 % mer. Kan vara lönt att sondera om din arbetsgivare har samma regler.

Sök jobb, när du hittat ett du vill ha, till den lön du tycker att du är värd, då tar du ett möte med chefen. Förklarar hur det är, att du egentligen trivs men ligger fel lönemässigt och att du tyvärr kommer gå vidare om ni inte hittar ett sätt att lyfta dig till en marknadsmässig lön. Därefter har chefen bollen. Får du inte den lönerevision du tycker du är värd, då får du säga upp dig. Går du då inte så har du inget förhandlingsutrymme kvar. Får du lönerevisionen är det bara att jobba vidare.

Hade kanske funkat privat, men i region/stat/kommun tackar de nog bara för den här tiden…

Jag skulle starkt avråda från att hota med att byta jobb pga:

• Du måste vara säker på att det är ett jobb du kan tänka dig att byta till, eftersom det mycket väl kan bli så att du får byta
  • Om du kommer så långt att du har ett erbjudande på bordet, och sen väljer att tacka nej och stanna hos nuvarande arbetsgivare så har du bränt alla dina chanser till att få jobba där i framtiden (ingen vill ha någon som slösat resurser bara för att höja sin lön någon annanstans)
  • Min personliga spaning är att få chefer är intresserade av att ställas inför ett lönedilemma. En anställd som gått så långt att denne sökt och fått ett annat jobb kommer göra det igen nästa gång en lön ska höjas. Det blir inte hållbart i längden
2 gillningar

Så vad hade du gjort då?

Jag håller inte med om att det är så här hårt. Tycker det låter som om du har träffat på chefer som inte förstår spelets regler. Att sura för att någon förhandlar och försöker höja sin lön låter inte som gott ledarskap.

Visst kan man förhandla men man måste fundera på tre saker kring sitt värde:

• hur utbytbar är jag? Hur svårt är det att rekrytera ny personal i min kategori?
  • hur användbar är jag i organisationen? Har jag kvalifikationer + förutsättningar för att ta extra ansvar, kunna hoppa in på andra avdelningar, mm?
  • hur hög status har min tjänst/roll? Här har jag varit med om ett ärende med en person som försökte förhandla genom att byta jobb. Hen hade en speciell kompetens men samtidigt en tjänst med lägre status som man inte satsar på. Fanns därför lågt intresse för att höja hens lön när hen kom tillbaka.

För att kunna förhandla behöver man alltså ha förståelse för organisationens behov och intressen. Jag skulle börja med att prata med facket och sen diskutera med chef vid nästa löneförhandling. Man behöver inte vara aggressiv utan bara lägga fram fakta på bordet och visa läget. Om man får noll respons då är det läge att flytta på sig och byta jobb.

2 gillningar

Hade jag väldigt gärna velat vara kvar hade jag bokat in ett möte med min chef för att prata om varför min lön ligger så långt under marknadslönen. Hade jag känt att att jag skulle kunna tänka mig att byta jobb för en högre lön så hade jag bytt. Jag vill jobba på en arbetsplats där det finns en lönestruktur som går att förstå och motivera, och din arbetsplats verkar inte vara en sådan arbetsplats.

Självklart ska en medarbetare kunna förhandla om sin lön, men inte genom att söka och få ett annat jobb, bara för att ha det som argument till en högre lön.

En rekrytering är dyr och tidskrävande. Det är respektlöst att ta upp någons tid i en rekryteringsprocess bara för att kunna nyttja ett erbjudande för att förhandla upp sin lön någon annanstans. Det finns andra sätt att förhandla.

Och för att kunna förhandla upp sin lön med hjälp av ett annat erbjudande behöver det dessutom vara ett erbjudande man faktiskt kan tänka sig att ta, och det är det ju jäkligt synd att bränna den bron om man skulle vilja jobba där i framtiden (för den bron kommer vara bränd)

2 gillningar

Såklart måste du vara redo att byta jobb. Annars är det ju lika bra att du stannar i nuvarande och gillar läget, trots att du ligger lågt i lön. Du kan ju säga “snälla” på nästa lönesamtal, chefen kanske ger dig något för det? Som ung civilingenjör lärde jag mig att enda sättet att hänga med i löneutvecklingen är att byta jobb, gör det. Själv är jag konsult sedan många år, byter vartannat-vartredje år sådär, när konjunktur eller besparingar gör att man drar ner på antalet konsulter. Ser det som ett läge att göra något annat kul, utvecklar CVn, bygger nätverk. Det ÄR jobbigt att byta jobb, men efter några få månader brukar det mest bara kännas bra! Och hur kul är det att hänga kvar på ett ställe som inte uppskattar dig och betalar för det? Och den som gjort 15-20+ år på samma ställe, vem anställer den personen? Kan hen jobba någon annan stans, frågar sig den potentiella arbetsgivaren? Man behöver byta ibland.

Byt, du kan alltid gå tillbaka. Jobb ÄR inte kärleksrelationer :blush:

Två år hos någon annan, sedan kommer du tillbaks OCH toppar dina tidigare kollegor med ett par-tre tusen i månaden🥳

2 gillningar

Har inte fått riktigt klarhet i hur det är med löneförhandlingar om man jobbar för en region. Är det lika som för kommunalt anställda att man inte kan förhandla om sin lön utan att byta arbetsuppgifter?

Om det är så är de flesta förslag tyvärr oanvändbara. Det enda som gäller i så fall är att byta arbetsgivare.

Det är en del av spelet och reglerna att folk kan hoppa av i en rekryteringsprocess. Det kan man som anställd inte ta hänsyn till och inte heller bör man bli putt på som arbetsgivare. Det kan ju även bli tvärtom att man som arbetsgivare drar tillbaka en tjänst för att man ändrat sig. Då har de sökande lagt tid i onödan utan att få en chans. Jag har själv varit på intervju vid två olika tillfällen och aldrig fått besked efter det. Sånt händer ju.

Det man däremot inte bör göra är att acceptera ett jobb man egentligen inte vill ha och sen omedelbart söka tjänstledigt. Det tycker jag är mer fräckt, att hålla fast vid en fast tjänst utan att leverera. Men när inget är skrivet så är det fritt fram för alla parter att dra sig ur.

Men vi chefer är oxå människor. ”Passar” en anställd på att utnyttja en jobbig situation (ex. svag personalstyrka pga sjukdom osv) för sin egen vinnings skull så kommer jag, gott ledarskap eller ej, minnas detta inför befordringar etc. Lojalitet smäller högt (ivarjefall hos mig), speciellt om det är av rätt orsaker (ex. ens tro på företaget).

Men åter till TS fråga… Ta först upp det med din chef! Få igång ett samtal. Ibland vet en faktiskt inte vad alla tjänar och varför, speciellt inte som ny chef. Och om det inte funkar, byt jobb till ett där de uppskattar dig. Inte helt omöjligt att din gamla chef då kan tänka sig att kontra. (Även om jag själv hellre låter någon gå när de väl börjat tänka på det)

1 gillning

Jag förstår inte hur lojalitet har något att göra med en professionell arbetsrelation. Varje anställd säljer sin tid för pengar, inget mer. “Lojalitet”, “vi är som familj” etc. är alla bara sätt för arbetsgivaren att betala mindre än de borde.

1 gillning

Självklart. Men den arbetstagare som ställer upp och går att lita på ger jag högre lön.

(Dåligt formulerat kanske. Menar att ansvar, oavsett roll, ska premieras lönemässigt. Även ansvar för att starta en diskussion, ej utpressning, ang sin lön)

1 gillning

“Det kan ju även bli tvärtom att man som arbetsgivare drar tillbaka en tjänst för att man ändrat sig. Då har de sökande lagt tid i onödan utan att få en chans.”

Då handlar det ju snarare om förändrade förutsättningar, inte att arbetsgivaren gått in i en process med avsikten att bara sondera marknaden.

Men vi kan nog vara överens om att vi inte är överens.

Man kan och ska förstås hantera förhandlingen snyggt och schysst. Men jag tänker att om man som AG har råd att bli sur och missnöjd med att medarbetare använder andra tjänster som argument för att få upp sin lön då har man förmodligen en relativt stark position. Är maktbalansen mer ojämn till arbetstagarens fördel (dvs de har en relativt unik och hög kompetens) då kan man som AG bara inte kosta på sig att indirekt “bestraffa” arbetstagaren för att hen inte varit lojal nog vid framtida situationer. I min bransch är det så, det är aldrig några sura miner om folk byter jobb eller använder andra tjänster som argument.

Jag anser inte att TS bör vara rädd för att använda andra jobb som argument vid löneförhandling. Men man ska förstås inte ta till storsläggan innan man testat mindre kraftiga förhandlingsverktyg.