Jag har blivit sur

Jag är sur på att kronan tappar värde.

Sur på min dåliga timing med att ha flyttat till Sverige och växlat till kronor.

Sur på att bostadsmarknaden dyker.

Sur på hela min millenialgenerations dåliga timing med bostäder.

Sur på räntorna. Sur på att vi inte bundit räntan.

Sur på inflationen.

Sur på att dieseln är så dyr.

Jag blir sur av att läsa ekonominyheter och -forum, och läser ändå.

Jag har blivit sur.

Är jag den enda, eller finns det andra som blivit sura som jag?

21 gillningar

Känner mig också sur.

3 gillningar

Förstår att det är surt.
Gillar heller inte läget vi är i. Men jag är inte sur över något av det du anger.

Har helt andra problem som överskuggar ovanstående problem.
Vän som dog i december. Har nära anhörig som antagligen inte klarar sig länge till. Egna hälsoproblem.

Hade det inte varit för detta så hade jag antagligen varit sur över annat.

21 gillningar

Jag är glad över att Ryssland visade sig vara en papperstiger.

Jag är glad över att väst äntligen fått upp ögonen för hotet från Kina.

Jag är glad över att många europeiska länder tvingas påskynda övergången till inhemsk kraftproduktion (även om jag inte gillar läget som tvingat fram det)

Jag är glad över att bostadsmarknaden förhoppningsvis kommer fylla sitt syfte bättre i framtiden när nästa generation ska bilda familj etc.

50 gillningar

Ekonomiskt surt medges men om familjen är frisk ( lite skavanker hör till) och har trevliga vänner känns livet bra.
Likaväl som Celcius temperaturen varierar över tid varierar börskurserna.

Vi går mot ljusare tider

1 gillning

Jag är glad för att jag har ett tryggt jobb under en kommande recession.

Jag är glad vi hann binda halva bolånet innan räntorna började stiga.

Jag är glad att Ukraina välkomnats av både EU och NATO.

Jag är glad att mitt guld vägt upp börsens nedåtvända förra året.

Jag är glad att vi kommer få möjligheten att köpa vår drömbostad inom vår livstid.

14 gillningar

Mest sur över att det ska vara så svårt med åsiktsfrihet. Och att det är så mycket pk överallt. Och att så många vägrar att på riktigt försöka förstå annat än mainstream, för det är skitviktigt.

I övrigt är jag en mycket glad prick som gärna äter surkörsbär.

12 gillningar

Varför gå och bli sur över något som man inte kan påverka?
Livet är för kort för att gå runt och vara sur på något du inte kan förändra.
Se ljusglimtarna i livet i stället, dom finns där om du slutar och surar :grin:

5 gillningar

Sur är normaltillståndet. Skall man lämna det så får det hända något exceptionellt.

8 gillningar

Vet inte varför vara sur över någe som man inte kan påverka, bara möjligen inte tagit beslut för att lindra effekterna av vad som händer…

1 gillning

”I used to think that adulthood was one crisis after another. I was wrong. Multiple crisis. All at once. All the time. Forever.”

Men också.

”You don’t find your ground by looking for stability. You find your ground by relaxing into instability.”

Känslan finns inom dig. Om du inte kan påverka externa faktorer kan du alltid jobba med dig själv. :slight_smile:

Edit: Jag sympatiserar med dig. Det finns perioder där mycket känns surt (min ungdoms 90-tal med 100% arbetslöshet i familjen var lagom kul). Men kom ihåg; det mesta löser sig på sikt.

13 gillningar

Jag fick mejl från Booli. Villan har sjunkit exakt 500 000 kr från toppnoteringen.

Jag gjorde min årssammanställning. Mitt sparande vid årsskiftet var 280 000 kr lägre än 2021-12-31.

Är jag sur? Inte alls Jag vet att inom några få år har mitt sparande vuxit i värde. Villan har troligen återhämtat sig inom 10 år. Om inte så har mitt nya boende när jag flyttar också sjunkit i pris. Att marknaden går upp och ner i olika perioder är en självklarhet som man får vänja sig vid.

Hur kände jag mig för 30 år sedan, när villan var belånad över skorstenen och mitt sparande var nära noll? Jag vsr inte sur då heller. Visste bara att kämpar man på så löser sig allt så småningom.

Precis som mina föräldrar klarade 30-talskrisen och jag klarade 90-talskrisen kommer dagens generation klara denna kris (om det är någon kris över huvudtaget) utan större problrm.

Visst, några få procent kommer att råka illa ut. Tråkigt, men tyvärr är det så. Det gäller att posionera sig rätt, så att man slipper detta.

38 gillningar

Varje dag på rätt sida jordskorpan är en bonus.

31 gillningar

Jag kan trösta dig med att du med största sannolikhet kommer bli mindre sur sen

4 gillningar

Att få ett uppvaknande över att man inte gjort de bästa ekonomiska valen hittils kan vara surt i stunden, men onödigt att lägga allt för mycket energi på, utan att bättre ta det som en lärdom framåt istället.

1 gillning

Minimera konsumtionen av nyheter och skaffa Headspace appen för avkoppling. Remember the blue sky.

6 gillningar

“If you hit rock bottom, the only way to go is up.”

4 gillningar

”If you are going through hell, keep going” sa väl Churchill.

5 gillningar

Du är säkert inte den enda, men jag är inte en av dem. Jag är glad att jag får chansen att uppleva både positiva och negativa saker. De negativa sakerna bruka så klart inte vara så kul för stunden men så länge man reser sig igen så växer man oftast förbi även sina tidigare toppar och “med facit i hand” brukar det bli rätt bra i slutändan så länge man inte ger upp. / En sån där jobbig positiv jävel :slight_smile:

4 gillningar

Jag känner mig tacksam. Om detta är det värsta jag kommer att uppleva i mitt liv, bring it on.

3 gillningar