Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv

I dagsläget sköter jag min och sambons resultat- och balansräkning i Excel.

Ffa för att jag aldrig hittat någon app som erbjuder:

• Tillräckligt bra setup för nominella konton, ffa kring skulder och separation på lång- och kortfristiga.
  • Anläggningsregister med möjlighet att göra avskrivningar
  • “Koncern”-setup för hushållet där jag och sambon har separata RR och BR som vi sen kan konsolidera upp på koncernnivå för att följa vår gemensamma ekonomi och nettoförmögenhet.

Löser du ovan, eller åtminstone några delar av dem, så har du mig som kund :smiley:

Det som irriterar mig mest av allt är hur tillgångar hanteras. Om TVn för 20 papp inte bokas som en tillgång där värdet skrivs av under rimlig tidsperiod och jag istället får en spike i mina januari-kostnader så blir ju datan skewed till en nivå som gör den oanvändbar på sikt.

1 gillning

Mycket intressanta punkter! Är redovisningskonsult i grunden, så debet/kredit smittade av sig även på privatekonomin (började till och med bokföra min ekonomi i Fortnox). Inte riktigt så långt att jag kände behov av ett anläggningsregister dock, haha.

Man kan synka konton mellan två användare idag, dock av en helt annan anledning än koncernkonsolidering. Den tanken tar jag med mig till ritbordet direkt. Generellt så skulle jag säga att appen just nu är ganska svag för ekonomier där man vill hantera flera personer i samma konto. Man får behandla hushållet som en och samma i så fall.

Bakgrunden är sambohushåll utan 100% gemensam ekonomi. Jag byggde in en funktion där man kan dela en transaktion och skicka valfri procentuell del till sin sambo. Då uppstår en fordran/skuld i respektive balansrapport (om mottagaren godkänner). I princip Steven/Splitwise fast direkt i systemet. Så man kan inte dela BR/RR utan bara ett konto.

1 gillning

Har också vibecodat en csv importer för att dela upp kostnaderna i boendet. Där man kan assigna kostnader och lite annat smart. Minskade tiden jag la förut från typ 20min till 3min i månaden. Rätt nice! Har ju dock knackat mer än tiden jag sparat hittils men lite kul.

2 gillningar

Vi håller på att bygga en app för att hantera hela privatekonomin som är baserad på open banking (hämtar alla transaktioner i realtid). Bra inspel på önskemål vad appen ska kunna hantera i den här tråden! Tar gärna emot mer input om du vill vara med och påverka funktioner i appen! :slight_smile:

Hojta gärna till olle@haveton.com!

1 gillning

Några tips:

1. Samla in all data från användarna som är möjligt. Detta så er gratisversion får någon typ av värde vid förhandlingsbordet när ni fått PE intresserade och ni sneglar på er oundvikliga exit.
  2. Skaffa inkompetent kundtjänst, chatbot som sätter upp maximalt antal hinder i processen att ta bort användarens personliga data. Detta kommer vara en punkt alla era kompetenta användare kommer komma till när de upptäckt vilken data ni samlat in. De är som tur en försvinnande liten del av användarna.
  3. Tryck in AI även om det inte behövs. Att få insikter om att jag behöver köpa mindre på Systembolaget och att kaffet på Pressbyrån är dyrt är antagligen vägen till framtiden. Inkludera animerad knapp för “insights”.
5 gillningar

Finns den att testa? :hugs: Har knackat en egen variant nyligen.

vore kul att veta mer om den du byggt!

Här har du feedback.

Hur ser er intäktsmodell ut?

Tanken är att kunna hjälpa användare som har sparande men som inte sitter på bra räntekonto att flytta till bank med bättre ränta, hjälpa att hitta bättre bolåneräntor osv. Dvs affiliate.

Tack och bra uppfångat! Hur gjorde du för att det dök upp? Inte sätts tidigare.

tusen tack igen! :folded_hands:

“ta bort konto” provat en 10 tal gånger, men det går inte även efter omstart, samma fel.

Edit: Nu gick det bara för det.

Kika på www.min-ekonomi.se, funkar även som PWA i telefonen.

Ser riktigt spännande ut!

Inspel: de här länkarna är döda:

<div

data-theme-slick=“1”>

1 gillning

Tack, kul och nyttigt med input! Jag ska ta tag i lite döda länkar och mock-up data nu i helgen. Hojta om du har fler tankar. :hugs:

Som en del i att programmera mot Montrose API så tog jag fram lite formler för att göra köp för att balansera portföljen mot önskad målfördelning. Tanken är att man kan göra det löpande i sitt månadssparande för att ombalansera portföljen utan att sälja av något.

Fundering: Är detta vettigt enligt forskningen eller är det bättre att köpa enligt en fast fördelning varje månad?

Mitt upplägg för själva köpet är att man tittar på slutsumman efter köpet, sen tittar man på de värdepapper som är underallokerade och köper mer proportionellt mot deras underallokering. Överallokerade värdepapper rörs inte, men de kommer få minskad andel när de andra ökar i andel.

Kalkylblad

Mekat runt med det här kalkylbladet:
Ombalanserande köp 🌐 - Google Kalkylark

Med inspel från allväderstråden: om du har en portfölj med mestadels korrelerade tillgångar så är det nog vettigt att försöka slippa sälj (ligga utanför marknaden och/eller extra courtage).

Har du däremot en portfölj med medvetet okorrelerade tillgångar, tex allväder, eller 50% momentumaktier + 50% värdeaktier, så får du bättre avkastning genom att köpa enligt aktuell fördelning ända tills dess att en eller flera tillgångar har driftat tillräckligt långt ifrån målvikten, varpå man återställer helt, eller ännu bättre, halvvägs till målvikten. Teorin bakom det är att man fångar trender och mean-reversion bättre.

Hmm, har olika indexfonder men de kanske inte räknas som så okorrelerade, men kanske lite, då det inte är överlappande geografi? :sweat_smile:

Var en intressant övning iaf :stuck_out_tongue:

1 gillning

Hej alla!

Jag ville dela med mig av ett sidoprojekt jag kör parallellt och höra era tankar. Vet inte om detta är rätt forum, misstänker att många här inte kör privatleasing men det brukar vara kloka svar i det här forumet tycker jag.

Bakgrund:
Jag skulle privatleasa en bil och hämtade in offerter från flera handlare på samma modell (CUPRA Leon ST). Det som slog mig var hur omöjligt det var att jämföra dem rakt av. Varje handlare paketerar annorlunda — olika insats, körsträcka, service inkluderat eller ej — och utöver det har vi fordonskatten som är beroende av drivlinan.

Hypotesen:
Om det här mönstret stämmer generellt finns det ett värde i en tjänst som hämtar in offerter åt dig, normaliserar dem och visar svart på vitt vilken som faktiskt är bäst? Jag har byggt konceptet nu och har en AI-agent som tar in jämförande offerter och levererar det bästa erbjudandet. Har även lagt till ett sidospår som är överlåtelse av privatleasing något som jag ser ökar på marknaden.

Mina frågor till forumet:
Har ni upplevt samma sak — att privatleasingofferter är designade för att vara svårjämförda? Tror ni en tjänst som gör normaliseringen hade kunnat vara något? Finns det en affärsmodell här, eller är marknaden för liten?

Mvh

Robert

Skulle tjänsten kunna utökas till försäkringar? De kanske dock är mer lika varandra :thinking:

Antar att man får ange t ex hur mycket man kör och hur försiktig man är (Om det är en faktor. Har inte leasat bil.).