Ofta så kan man teckna en förmånlig försäkring i själva privatleasing dealen så att säga.
Man anger hur många mil man beräknas köra per år som då ingår. Men visst man får ju vara lite rädd om grejerna med så kallat normalt slitage..
Ofta så kan man teckna en förmånlig försäkring i själva privatleasing dealen så att säga.
Man anger hur många mil man beräknas köra per år som då ingår. Men visst man får ju vara lite rädd om grejerna med så kallat normalt slitage..
Hade lite mer tid att läsa noggrannare idag.
Så i mitt fall skulle det bli vid den årliga ombalanseringen som jag skulle slippa ligga utanför börsen med de andelar jag byter till andra fonder. Är oftast inte så stor procentuell del av varje fond dock (+/- 2 %enhet), men kanske beror på att de korrelerar med varandra ![]()
Är ju sugen på att försöka få en liten momentum, så att köpa vidare med statisk fördelning verkar ju fördelaktigast då. Däremot kör jag som sagt med en årlig ombalansering och inte baserat på diff mot målvikt, så kanske inte blir så precist.
Är återställning halvvägs mot målvikten för att sakta skära eventuell momentum istället för att klippa helt?
Kolla detta inlägg: Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen - Nr 1839 av Zino
Kul tråd! Jag har också byggt något inom privatekonomi-sfären.
Jag tyckte själv det var svårt att få en bra bild av vad olika boenden kostade när jag letade hus. Erfarenheten har omsatts i BoKalk, som är en boendekalkylator som räknar ut vad boendet verkligen kostar, inte bara ränta och amortering. Appen jämför äganderätt, bostadsrätt och hyresrätt sida vid sida: KALP-analys (bankens “kvar att leva på”-beräkning), BRF-hälsokoll, räntescenarier, drift, underhåll och fastighetsskatt. Man sparar objekt och jämför dem utan att börja om varje gång.
Målet är att släppa appen till Android och iOS i slutet av april eller början av maj. Planerar inom några dagar sätta upp betatestning via Google Play och iOS via TestFlight. Vill du vara med och testa, skriv här eller skicka ett meddelande med din mejladress och plattform (Android/iOS) så skickar jag en inbjudan när det är klart. Ingen paywall under betan.
Demo (webben): demo.bokalk.se — exempeldata, inget går att redigera, men ger en bild av hur det fungerar. UI:t har uppdaterats sedan demon byggdes, men stämmer i stora drag.
Integritet: Ingen bankkoppling, inget BankID, endast Google eller Apple-id. Data lagras krypterat i EU och inga uppgifter säljs då intäkterna är tänkt komma från prenumeration. Fullständig integritetspolicy: bokalk.se/integritetspolicy
Finns valfri AI-funktion där man fotar/skärmavbildar ett prospekt eller laddar upp BRF-årsredovisningar för att slippa mata in all info manuellt, men allt går att fylla i för hand om man föredrar det.
Framför allt intresserad av:
Är beräkningar och begrepp begripliga och rimliga? Relevanta?
Saknas det något uppenbart? Utöver huvudkalkylen finns en verktygsflik med fristående beräkningar — nyfiken på om de tillför något eller bara är i vägen.
Vad känns onödigt eller i vägen? Rörigt?
Mer info finns på bokalk.se. Tack på förhand till den som orkar klicka runt!
Hej allihopa!
Jag heter Erik Månsson och är trogen lyssnare och läsare av RikaTillsammans, har dock inte varit så aktiv i forumet innan tyvärr. Har inspirerats mycket av det jag lärt mig genom alla timmars podd och funderat på vilka verktyg man kan bygga för de som kanske inte är riktigt så intresserade som många här inne.
Nu har har jag byggt en webbtjänst som heter RättaRäntan (www.rättaräntan.se). Tanken är enkel: de flesta bolånetagare vet inte om de betalar för mycket – och ännu färre vet hur de ska gå tillväga för att faktiskt förhandla ned räntan.
Vad tjänsten gör:
Du fyller i ditt fastighetsvärde, lånestorlek, nuvarande ränta och bank. Baserat på aktuellt STIBOR 3M och din belåningsgrad får du ett första ränteintervall. Därefter får du svara på frågor om din finansiella profil – inkomst, medsökande, anställningsform, övriga tillgångar m.m. Svaren ger dig poäng i ett system , och poängen avgör var inom intervallet just du troligen hamnar. Starkare profil =lägre risk = lägre ränta. Till slut får du också en rekommenderad förhandlingsstartpunkt och ett färdigt förhandlingsmail att skicka direkt till banken.
Tjänsten är helt gratis. Vi håller däremot på att utveckla en framtida funktion som bevakar räntan löpande och flaggar när det är läge att förhandla igen – den kommer troligtvis att vara en betaltjänst, men kärnverktyget kostar ingenting.
Varför jag postar här:
RikaTillsammans är förmodligen det forum i Sverige med mest kunniga och kritiska ögon på privatekonomi. Det är precis den typen av feedback jag behöver nu – inte bekräftelse, utan ärlighet. Känns det trovärdigt och användbart? Saknas det något som hade gjort verktyget mer användbart?
Alla tankar, stora som små, uppskattas genuint.
Tack på förhand!
Erik
PS. Till Admin, jag hoppas detta inlägget är ok, om inte så hojta bara!
@janbolmeson @carolinebolmeson Hade såklart varit sjukt spännande (och läskigt) att höra vad ni tycker ![]()
Jag köpte min första bostadsrätt i Stockholm förra sommaren.
Rörrensning var planerad och badrummet stank några månader efter inflyttning. Priset såg rimligt ut men jag hade ingen aning om BRF-skulden faktiskt var hög eller låg. Och lägenheten ligger vid en väg som kändes lugn på visningen och varje morgon vaknar jag av billjud jag inte räknade med. Alla tre hade gått att ta reda på i förväg. Inget av det fanns på Hemnet eller visning
Men det som verkligen sitter kvar är den finansiella biten. En förening med hög skuld och räntebindning som går ut om 18 månader kan ge avgiftshöjningar på 800–1 200 kr i månaden, vilket är 50 000–70 000 kr extra under fem år, utöver vad du betalade vid köpet. Lägg på att en svag förening syns i andrahandsvärdet när du vill sälja. Det är inte en obehaglig överraskning som skulle ha varit en dålig investering som du inte visste att du gjorde.
En bostadsrätt är sannolikt det enskilt största finansiella beslutet de flesta tar och ändå fattas det ofta utan ordentligt underlag. Undersökningsplikten är formellt köparens ansvar men verktygen för att faktiskt uppfylla den har saknats. Så jag byggde Hemsnap.
Du anger en bostadsrätt link från Hemnet, Booli, t.ex och får en samlad analys:
- **Föreningens ekonomi** — skuldsättning, räntekänslighet, sparande mot underhållsplan, kassaflöde och vad det innebär för din avgift om 3–5 år
- **Lägenhetens skick** — byggnadens ålder, material, troliga underhållsbehov
- **Området** — buller, säkerhet, skolor, service, hur området faktiskt ser ut och vart det är på väg
- **Värdering** — är priset rimligt givet vad du faktiskt köper?
- **Budgivningsstrategi** — baserat på vad analysen visar föreslår Hemsnap hur du bör förhålla dig i budgivningen: vad är ett rimligt tak givet föreningens risker, lägenhetens skick och marknadsvärdet? Inte ett godtyckligt siffra utan ett resonemang grundat i variablerna
- **Följdfrågor** — när analysen är klar kan du ställa egna frågor och gräva vidare i det som känns oklart
Hemsnap finns på hemsnap.se det finns också en exempelanalys om du vill se hur en rapport ser ut innan du kör en på riktigt: http://hemsnap.se/sample-analysis Kör gärna en analys på något ni tittar på just nu, eller på en lägenhet ni redan köpt och kan jämföra mot verkligheten.
Här är ytterligare ett exempel på analys: https://hemsnap.se/shared/joT5WZWpcglf
(Du kan dela din analys med vänner och familj)
Vad var dina tankar? Vad stämde? Vad saknades? Vad var oklart?
Hej!
Jag var lite nyfiken på vilka mäklare som var billigast när jag köper aktier, men de jämförelser jag har sett har varit svåröverskådliga. Det krävs beräkningar för att kunna jämföra ordentligt så jag gjorde en hemsida för att underlätta. Du ska förstås alltid dubbelkolla resultatet för det finns säkert ett och annat fel.
Varför tror jag det passar in i forumet? Vi är många här som gillar att spara utan att behöva betala för mycket. Det gäller framförallt fonder, men det finns några syndare här som köper och säljer aktier med ![]()
Vad finns det för funktionalitet?
Det går att skapa upp till 15 transaktioner, där du kan blanda marknader som du vill och sen rangordnar den de olika leverantörerna från billigast till dyrast. När det finns flera courtagenivåer som man aktivt behöver välja så visas den billigaste men det finns en liten informationsruta där du kan se kostnaden för de andra nivåerna med.
Det går att jämföra en mäklare mot en annan. Jag har försökt göra det tydligt genom att färglägga slidern när en mäklare är billigare än en annan. Ibland är det lätt när det bara finns en eller ingen brytpunkt men ibland finns det flera och då kan det bli lite rörigt. Det finns också en jämförelsetabell ifall man föredrar det.
Det går att räkna på transaktionsmönster. t.ex. 1 köp/månad blir 12 på ett år.
Ibland finns det krav på kapital eller minimicourtage/mån, det kan du fylla i också.
Du kan filtrera på mäklare eller marknader.
Det går att göra en hel del saker helt enkelt, testa och se för jag vill gärna ha lite feedback hur jag kan göra det bättre. Är det överskådligt eller svårt att använda? Annan feedback?
Det finns stöd för:
Nordnet, Avanza, SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken, SAVR, Montrose, Pareto och Levler.
Det är troligtvis inga problem att lägga till fler om ni har några önskemål.
Du kan välja mörkt eller ljust läge också!
Några begränsningar som kan vara bra att känna till. I dagsläget är det endast aktier som gäller. Jag har bara inkluderat marknader där vi kan köpa aktierna själva via internetbanken eller appen, vissa banker erbjuder fler marknader om man lägger en telefonorder och det tar jag inte hänsyn till.
Jag har också valt att exkludera vissa courtagekampanjer. Jag kanske lägger till dem senare.
Testa här
Första verklighetstestet så den kanske kraschar om det blir fler än en användare, det återstår att se.
Några iakttagelser:
Vad innebär en “tillgång” här?
Och vore sjyst med ETF:er!
Av ren nyfikenhet, vad har du byggt detta i/med?
Som asset på engelska, jag kunde inte komma på en bättre översättning
Jag menar aktier, fonder, ETF-er, futures, … Ska jag kalla det för tillgångsslag, det är kanske tydligare?
ETF-er står näst på tur. Jag har för mig att kostnaderna för ETF-er i många fall stämmer överens med aktier, men det finns definitivt undantag och jag får fundera lite på hur jag ska hantera det på ett bra sätt.
Backend är python, frontend är react och vitejs. Claude har hjälpt till en hel del.
Tillgång är nog en bra översättning av asset. Det som förvirrar mig är vad jag väljer i denna dropdown:
För “stock” borde vara en sorts tillgång, men jag kan välja mellan tillgång och stocks?
IBKR kanske vore trevligt att lägga till, med tanke på att alla inlagda alternativ tycks vara dyrare för min testorder, 40k på Frankfurtbörsen (där många börshandlade fonder handlas).
Tjusigt! Kan du lägga till de olika aktörernas Private Banking erbjudanden också så blir det ännu bättre.
Ok nu är jag med. Det var ursprungligen tänkt att vara en placeholder där du sedan väljer tillgång men jag håller med att det är lite onödigt. Jag har plockat bort det ![]()
@havsekorre Det krävs lite anpassningar, men det kommer snart. IBKR erbjuder fler marknader än någon annan aktör så det är lite av ett krav att ha med dem!
@LevaLivet Yes bra förslag, jag har lagt till Avanzas PB under kvällen. Nordnet följer snart, men jag behöver ändra några grejer i backenden för att det ska fungera. Deras PB erbjudande skiljer sig från hur det fungerar för deras vanliga courtageklasser och det ställer till med lite problem.
Storbankerna verkar inte ha någon särskild PB prislista för aktiehandel?
En sak att tänka på är att du behöver skriva portföljvärde för att PB ska visas, i avanzas fall blir det >= 3miljoner
Ser väldigt bra ut nu.
Iofs är det ju inte så svårt att jämföra själv men det är riktigt nice att kunna göra det så här enkelt ![]()
Ser riktigt bra ut! Om jag kunde ge några önskemål hade varit att ta med kiwitrader och robomarkets. Robomarkets handlar dock inte med courtage om jag förstått rätt så det kanske blir svårjämfört
Kostnadsstrukturen för Kiwitrader är inga problem, den är väldigt enkel men… De har kanske 30 amerikanska aktier och sen Stockholmsbörsen large cap och en del från midcap? Jag får fundera på hur jag ska presentera det på ett rättvist sätt.
Robomarkets har inga offentliga priser vad jag kan se, det är lite störigt. Från 0,075% står det, men upp till vad och hur varierar det mellan de olika marknaderna ![]()
Nu finns IBKR ![]()
Det går att dela länk nu också. Som nedan och där ser man att Montrose faktiskt är lite billigare än IBKR vid 40tkr om man har tillräckligt mycket kapital för att tillhöra Platinum. Hela 2,69kr just nu, men det är växelkursberoende så det kan variera.
Kan du inte ge dig på räntekonton som nästa projekt? ![]()
Det finns några sidor om detta men alla är kassa på ett eller annat sätt. Har inte med alla aktörer eller uppdaterar för dåligt. Ingen har något vettigt grafiskt jämförelsegränssnitt.
Jag var inte säker på om jag skulle göra det, som du säger finns det en del som är någorlunda dugliga men sen tänkte jag varför inte…
Det finns säkert några banker som saknas och det kommer finnas fel när jag la in all data, men det är en början i alla fall.
Att lägga till fler banker är ju inga problem.
Att lägga till relevanta jämförelser borde inte heller vara några problem
Det största problemet jag ser just nu är att hålla infon up to date så det är inte löst än. Jag får se vad som går att automatisera på ett lätt sätt ![]()
Sparkonton finns under sparande och aktiedelen finns under Investering än så länge!
(länk till sparandedelen)