Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv

Snyggt. Bra jobbat!

Liten update. Gäller verkligen 1 kr courtage som lägst för Levler vid köp av amerikanska aktier? Jag kollade deras hemsida och där står det som lägst 1 USD om man har inställt på mini Prislista | Levler

1 gillning

Det var en bugg, det är åtgärdat nu :slight_smile: tack! Kostnaderna hade matats in rätt, men beräkningen tog inte hänsyn till valutan.

1000kr ger 9,17kr i transaktionsavgift och 1,9kr i växelkursavgift.

1 gillning

Liten update angående courtagedelen.
Plockade bort att man kunde beräkna årskostnader. Det var nog ingen som använde det och det gjorde allting mer komplicerat och rörigt än vad det behövde vara.

Framöver ska jag lägga till ett valutakontofilter och ETF-er. Jag får se om jag tar hänsyn till lockfonder utan avgifter.

Liten update angående sparkontodelen som jag framförallt jobbat med.
Det fungerar bra nu att hålla det up to date.

Det går att filtrera på följande saker:

• om banken erbjuder automatisk förnyelse av löptiden.
  • typ av institut (kreditmarknadsbolag, bank, utländsk bank, …)
  • Eventuell lojalitetsränta
  • När räntan utbetalas
  • Sen går det ju att rangordna räntan också förstås.

Det finns säkert annat intressant att filtrera på. Jag tar emot önskemål :slight_smile:

Det går också att skriva in belopp, för det kan påverka vilken ränta man kan få eller om man kan ha pengarna där överhuvudtaget. Funkar inte perfekt, det finns några undantag som jag inte har orkat hantera.

Sortera på senaste ränteändringsdatum vore bra.

Ok nu visas det, först visas räntan och sen när räntan sist uppdaterades. Det är tydligt på mobilen med :slight_smile: Vissa banker verkar uppdatera varje dag. Swedbank och Handelsbanken till exempel. Nischbankerna eller kreditmarknadsbolagen gör det inte lika ofta.

1 gillning

Guld!

Du borde släppa loss det där på nätet nu . Räntedelen är redan bättre än alla andra liknande tjänster :slight_smile:

Fler idéer:

• Grafer som visar ändringar över tid
  • Någon sorts notifiering när räntor ändras. T.ex. när högsta ränta per bindningstid ändras

Tekniken är det enkla, att hitta folk som faktiskt använder sidan är det svåra :grin:

Nu har jag ändrat så att tidsserien sparas, men det dröjer ett tag innan det kan bli några grafer!

Notifiering har jag tänkt på men det är lite klurigt. RSS är det knappt några som använder det. Notifieringar i browsern är en möjlighet, men folk väljer ofta nej på det. Mejl är en annan möjlighet. Discord också men inte alla har det. Det är också en balansgång för det kan bli en del notifieringar och då blir det mest irriterande brus.

1 gillning

Gillar ditt projekt! Några tankar på om/hur det skulle kunna generera en slant för all tid du lägger ner? Mvh

Intressant fråga, men jag tror det är svårt att tjäna pengar på det här. Jag vill att det ska vara användarvänligt så att bortprioritera eller ignorera vissa leverantörer för att de inte betalar skulle gå bort.

AI har gjort att många jämförelsesidor kommer få det tufft, de kommer bli allt mer användarfientliga för att marginalerna går ner. Det finns inga strukturella fördelar bortsett från användarvänlighet tror jag. Till viss del uppdateringshastighet, men AI bolagen och AI-agenterna kommer bli bättre på det så småningom.

I dagsläget finns det knappt några användare, det är svårt utan marknadsföring. Några i veckan kanske, de som använder hemsidan oftast är de som försöker hacka den :smiley:

1 gillning

Nu när det finns tidsserier så kan man ju göra lite andra roliga saker :slight_smile: Nu går det att dela dagliga ränteförändringar, det verkar folk göra i räntetråden så nu blir det lättare att få med alla dagliga ändringar! Förutsatt att de hittar till sidan förstås. Dagens bilder genereras på kvällen, eftersom räntorna uppdateras efter en vanlig arbetsdag. Från i fredags ser det ut så här:

1 gillning

Det behövs mera data för att det ska vara värdefullt, men nu finns det några grafer och notifieringar. Notifieringar finns i webbläsaren och via Discord. PWA fungerar inte än.
Det går att se en graf i huvudmenyn, men användare måste själva bocka i det :slight_smile:

1 gillning

Bättre och bättre :slight_smile:

Går det att klicka och få upp en större pop-up på räntegrafen någonstans? Om inte så vore det en nice förbättring.

PS. Brocc 48-mån a 3,95% är felaktig marknadsföring från deras sida. Det står det i deras ränteuppgifter på hemsidan men det ska vara 2,95%

1 gillning

Bra input tack, det kan jag nog lösa. Jag får fundera lite på hur det ska fungera. Ett alternativ är att använda räntehistorikfliken än så länge, men det är helt klart mindre smidigt än att bara kunna trycka på en graf eller knapp. Räntehistoriksfliken behöver lite mera kärlek också.

Det bör lösa sig ikväll för jag kollade nu och de måste ha rättat uppgifterna i efterhand. Annars får jag ändra själv ikväll och kolla varför det inte sker automatiskt.

1 gillning

Men det ser ut som att den bara har Fixed - Direct Routing, vilket ofta är dyrare än Tiered?

Hej,

Elpriserna fortsätter att vara en av de största stressfaktorerna för svenska hushåll. Samtidigt är elbolagens egna appar ofta krångliga, kräver inloggning och fokuserar mer på försäljning än på faktisk nytta för kunden.

Jag har byggt https://timpriskoll.se som en motreaktion.

Det är en oberoende gratistjänst skapad för att svara på en enda fråga: “När ska jag använda elen för att betala så lite som möjligt?”.

Om man klickar på inställningshjulet uppe till höger och skriver in sitt postnummer får man:

• Personliga rekommendationer: Appen räknar ut exakt när det är billigast att ladda elbilen, köra diskmaskinen eller värma huset.

• Pushnotiser: Varningar direkt i mobilen vid prischocker och tips när elen är som billigast.

• Full anonymitet: Inget BankID, inget konto och ingen reklam. Bara ren konsumentnytta.

Jag har byggt detta som ett oberoende hobbyprojekt för att jag själv saknade en enkel överblick. Nu vill jag att så många som möjligt ska kunna använda det för att kapa sina fasta kostnader.

Kanske kan detta vara ett värdefullt tips till all som kämpar med höga elräkningar?

Hör gärna av dig om du vill veta mer om tanken bakom projektet!

Mvh

Johan H

Hur menar du att jag ska kunna spara 46 kronor genom att ladda elbilen mellan 23 och 24? Jämfört med vad och när? Då får man nog ha en egen supercharger hemma och jämföra med dyraste timmen från i vintras.

Besparingarna känns helt tagna ur luften.

@Flurre Min tråd hade rätt många inlägg. Det är inte riktigt samma sak som en tråd med några få inlägg. Nu är nästan halva tråden bara min tråd, allting blir väldigt rörigt och det känns inte som att det är så det var tänkt? Jag störde mig på att jag inte kunde redigera trådstarten dock, så det kanske blir bra ändå.

@havsekorre Det stämmer. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, det får inte bli för många knappar och features som man behöver skruva på känner jag. Till viss del har jag redan behövt göra en speciallösning för IBKR vad det gäller amerikanska och kanadensiska aktier, men att ta med månadsvolymen blir special special. Det hade varit trevligt att inkludera det, men jag får fundera lite hur jag ska göra det. Eventuellt att man får bocka i en avancerad vy där alla möjligheter poppar upp.

Senaste månaderna har fokus mest varit på spardelen. Jag har precis gjort om mobilvyn lite för spardelen, nu är det ingen tabell som man behövde skrolla horisontellt i. Det var jobbigt. Nu behöver jag städa upp lite i den detaljerade vyn och göra det tydligare. Loggor hade varit trevligt med.

Jag hade lite funderingar i min tråd, men känns knepigt att diskutera dem nu, när den sköts in i den här jättetråden :(.

Kanske en byggkategori kunde vara lite smidigare.

Sen funderar jag på om det är lite skillnad på “jag har ett kalkylblad” och “jag har satt upp en tjänst”.

Hej allihopa :waving_hand: !

Jag har varit på forumet länge, men mest som observatör snarare än deltagare. Jag vet inte om det är rätt tråd, ni får gärna säga till om posten ska flyttas annastans!

Moneylogue

Vi är ett gäng på tre utvecklare som har byggt en budgeteringsapp. Utöver det klassiska som man kan göra, berättar den en story om våra spenderingar, anledningar och den emotionella tillstånd vi beffan oss i: Moneylogue.

Vi letar nu efter några “power testers” som också är intresserade av att få bra koll på det emotionella sida av sin ekonomi.

Bakgrunden är att jag själv aldrig riktigt visste vart pengarna hade tagit vägen, trots SEB:s budgeteringstjänst. Jag behövde något som var samtidigt mer detaljerat och mer intuitivt.

Med mer detaljerat menar jag till exempel: varför köpte jag chips? Var jag trött och less (frustration), och hade vi ett trevligt socialt umgänge (vänner + roligt)? Eller varför åt jag en 179kr lunch? Var det bråttom för att jag glömde matlådan (jobb + “onödig” uppgift), eller var det en trevlig stund med kollegor (jobb + social)? Vi kom på att människor behöver berättelser för att komma ihåg saker eftersom det är så våra hjärnor fungerar.

Hur funkar det?

Vi har börjat bygga en app som använder information som vi gärna kastar bort, dvs kvittona. Du handlar, tar ett kort på kvittot och skriver en kommentar. I slutet av veckan berättar appen en true story om allt som pågick. Du kan söka på hur många paket Ballerina du har köpt, eller hur mycket du har spenderat på Coop Nära, och kommentera varför du gjorde det.

I januari har katten fått en liten olykan (han mår jättebra nu!). Här är ett exemple from kvitto till sammanfattning.

Verkligheten

Kvitton

Moneyloguen

Planner

Vi håller på att utveckla fullt ut, och behöver input från likasinande, iconerna och UX kommer att andra, samt algoritmer. Skriv gärna!

Skriv till mig om du är nyfiken :grinning_face_with_smiling_eyes: !

2 gillningar