Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv

Kul grej! Men det här tror jag blir en ordentlig uppförsbacke. Ingen orkar med sånt, är min spontana tanke.

1 gillning

Kul som dagboksidé för de som är sugna, men jag tror de flesta med sådana böjelser redan skriver dagbok eller liknande.

Sedan skulle jag inte använda något där “AI” sammanfattar mitt liv utifrån kvitto. Dels för att mitt liv inte är kvitton och dels för att jag menar att den formen av “AI” är en övergående grej som råkar vara modern just nu.

p.s. Söt katt! :grinning_cat:

2 gillningar

Tackar :grinning_face_with_smiling_eyes: ! Vi älskar honom!

Det har du helt rätt i. Det går inte att fånga det trevligaste vi gör som är grattis. Hänga med sina nära och kära, läsa fanfiction en trevligt bok, jogga med kompisar osv…

Det är snarare att den samlar information som man redan har, och anteckningar som man själv har tagit (yep, dagbok style som du skrev) i en koherent form.

AI behöver vi mest för OCR, eftersom de flesta OCR bibliotek var inte tillräkligt bra.

Tack!

Håller med att folk inte orkar alltid med en kommentar. Där gör man som man vill, man får fortfarande nytta av det.

Däremot, det beror på hur man ser på saken med fotta kvitton. Varje gång man handlar lämnar man en del information till butiken (“är du medlem??”), men får ingen “minne” av det själv. Jag tycker det är bra att ta tillbaka den här information.

Dessutom lovar jag att jag har hittat många fel i kvittorna när jag har tittat på de ett par sekunder, istället för att bara kasta de (en vara som är annonserad 249kr som egentligen kostar 329 :eyes: )

Jag har under lång tid hängt på Rikatillsammans-forumet och inspirerats av alla smarta diskussioner kring privatekonomi, struktur och långsiktigt tänkande. Men en sak som ofta slog mig var hur rörigt det kan bli kring försäkringar – vad man har, vad man saknar och vad man faktiskt betalar för.

Efter att själv ha känt den frustrationen bestämde jag mig för att göra något åt det. Jag har därför utvecklat en digital plattform, www.heimdaler.com, med målet att hjälpa vanliga hushåll att få bättre koll på sina försäkringar – enkelt, överskådligt och utan krångel.

Tanken är inte att sälja på någon något i första hand, utan att skapa transparens:

• Samla alla försäkringar på ett ställe

• Få en tydlig bild av ditt skydd

• Upptäcka eventuella luckor eller onödiga överlapp

• Ta mer informerade beslut framåt

Jag tror många här inne, precis som jag, gillar att optimera sin ekonomi utan att lägga timmar på administration. Därför vore det superintressant att höra vad ni tycker.

Om du är nyfiken får du gärna kika in och testa – all feedback är guld värd i det här skedet :raising_hands:

1 gillning

Medgrundare & VD sökes till B2B LegalTech startup med MVP

Jag söker en driven medgrundare/VD för att ta över och driva ClearReg mot marknaden.

De senaste 5 månaderna har jag (som grundat och sålt B2B LegalTech-bolag tidigare) MVP för ClearReg ( https://clearreg.lovable.app/ ). ClearReg hjälper finansbolag att automatisera sitt lagstadgade Register of Information enligt EU:s DORA förordning. Konkurrensen utgörs av dyra konsulter med Excel eller stora, komplexa system, medan ClearReg är en snabb, enkel och nischad mjukvara. Plattformen är byggd med Lovable och Gemini, men är mer avancerad än ett enkelt vibe-codat verktyg.

Produkten är nästan redo för beta kunder. Vid traction ordnas finansiering för att skala upp plattformen med mer traditionell utveckling.

Nu söks en person (ex färdig eller studerande jurist) som vill ta över rodret. Jag stannar kvar som medgrundare, medarbetare och strategisk resurs, men det är du som leder arbetet.

Ditt fokus: DORA & Legal UX. Det innebär att tolka regelverket (EBA:s standarder) och utforma logiken i plattformen, inklusive den juridiska valideringen. Beta-kunder, strategi och Go-To-Market hanteras tillsammans.

Heltid förväntas inte just nu. Det absolut viktigaste är ett stort intresse, en vilja att lära sig och ett starkt driv att bygga bolag.

Låter det intressant? Hör av dig!

P.S. Jobbar du på ett bolag som måste följa DORA? Bli gärna beta-användare!

D.S.

Hej alla!

Jag har byggt en pensions- och FIRE-kalkylator istället för det spreadsheet som jag använde tidigare, och jag är nu på jakt efter 3–5 personer som vill testa den och ge feedback innan jag eventuellt släpper den bredare. Den körs helt i webbläsaren — ingen inloggning, ingen data lämnar din dator, och du kan exportera/importera/synka din plan som en JSON-fil lokalt på din dator.

Vad är annorlunda med den här jämfört med t.ex. minpension.se eller en Excel-modell?

Tanken är att fånga den kompletta livsekonomin i en enda projektion, inte bara pensionsutbetalningarna:

• Inkomstfaser — lön, deltid, sabbatsår, pensionsavgång vid valfri ålder. Stöd för ensamhushåll och par med olika pensionsåldrar.
  • Utgiftsfaser — olika konsumtionsnivåer i olika livsskeden (småbarnsår, tonårsår, “go-go years” som nybliven pensionär, lugnare 80+).
  • Pensionssystem — allmän, tjänste och privat pension läggs in som separata “tiers” så du undviker att dubbelräkna (t.ex. om du klistrar in totalsumman från minpension.se ska du inte också lägga in tjänstepensionen som ett kapital).
  • Bostad som egen tillgång — huset räknas inte som “spenderbart” kapital. När du säljer kan du ange en ersättningskostnad (köper mindre) eller sätta den till 0 (hyr istället). Mellanskillnaden landar på likvida medel.
  • Barnens sparpott — separat hink som inte blandas in i din egen “spenderbart”-siffra. Insättningar dras från ditt likvida kapital, men utbetalningar går till barnen, inte tillbaka till dig.
  • Händelser på tidslinjen — arv, försäljningar, oväntade utgifter, jobbyten, m.m. Visas som prickar i diagrammet med hover-info per år.

Andra funktioner:

1. Scenarier — du kan skapa “Vad händer om jag går i pension vid 58 istället för 62?” som ett overlay ovanpå din basplan, utan att förstöra grundscenariot. Jämför sida vid sida.
  2. Goal seeker — binärsökning efter den lägsta pensionsåldern där kapitalet räcker till en viss ålder med din valda konsumtionsnivå.
  3. Monte Carlo simulering — kör 1000+ iterationer med slumpade avkastningar och visar fan-chart (percentiler) plus success rate.
  4. Real vs nominellt — toggla mellan dagens köpkraft och faktiska kronor.

Vore kul att hitta någon som faktiskt vill lägga in sina egna siffror och testa (och inte bara “klicka runt”). Du får gärna rapportera buggar / orimliga siffror / förvirrande UX i en delad tråd eller via mail.

Bifogar några skärmdumpar nedan.

Skriv en kommentar eller PM:a mig om du är intresserad, jag återkommer med länken till de utvalda.

Tack!

Mvh,

Tobias.

Urval skärmdumpar:

1 gillning

Kul! Hade gärna testat!

1 gillning

Den ser fin ut! Kommer den att finnas på svenska också, om den publiceras? Jag har nog inte tid eller ork att testa den just nu (och inget behov i dagsläget), men är positiv till initiativet.

Jag tar gärna en länk till de utvalda :wink:

1 gillning

Ser riktigt snyggt ut, och med allt samlat :+1:

1 gillning

Tack! Jag är fånigt nöjd själv om jag får säga så, haha. :slight_smile:

Ja, har funderat på att översätta till svenska.

1 gillning

@moderatorer @janbolmeson Kan vi inte skapa en kategori för detta i stället för att dumpa alla inlägg i en salig röra i samma tråd? Det går inte att föra en diskussion när många olika saker läggs i samma tråd. Även de verktyg som faktiskt skulle kunna få en diskussion bara drunknar.

Jag förstår om ni vill hålla ”reklamiga” inlägg lite kort, men läggs de i en egen kategori så kan folk välja att dölja kategorin om de inte vill se.

Som det är nu hamnar inlägg här och dör. Min MonteCarlo-postning hade aldrig kunnat få genomslag om den dumpats i en slask-tråd.

13 gillningar

Jag håller med.

1 gillning

Hej Hampus,

Tack för din återkoppling:

Här kommer dagens exempel på hur det beräknas:Siffran 17 kr beräknas dynamiskt i koden genom att jämföra det aktuella timpriset (97 öre) med dagens högsta pris och multiplicera det med den energi som krävs för att ladda en elbil.

Här är de exakta värdena som används:

1. Förbrukningskraft: Vi räknar med att din laddbox laddar med 11 kW.

2. Prisskillnad: Systemet tittar på dagens dyraste timme. Om topppriset var t.ex. 250 öre (2,50 kr) och du nu laddar för 97 öre (0,97 kr), så sparar du 1,53 kr per kWh.

3. Uträkning: 1,53 kr (besparing per kWh) * 11 kWh (en timmes laddning) = 16,83 kr.

• Detta avrundas i appen till 17 kr.

Kort sagt: Genom att välja kl 23:00 istället för dagens dyraste timme, så “vinner” du 17 kr på den laddningen.

Mvh

Johan

Kontakta Hem & Hyra och berätta om projektet. De kan nog tänka sig att skriva en artikel.

Jag driver ett litet sidoprojekt som heter Familjetavlan.

Det är kanske inte något som direkt hör hemma i diskussioner om sparande och investeringar, men min tanke är att en mer strukturerad vardag ändå kan göra skillnad indirekt – framför allt genom bättre planering av mat, inköp och tid.

Idén är enkel: samla familjens kalender, inköpslista, veckoplanering och enklare sysslor på ett ställe, så att alla ser samma sak och det blir mindre “ad hoc” i vardagen.

Om någon är nyfiken får ni gärna gå in och testa. Jag tar gärna emot feedback – både vad som fungerar och vad som känns onödigt eller saknas.

1 gillning

Jag skulle gärna vilja prova flera av de postade projekten. Men vill inte “skapa gratis konto” för test.

Går det verkligen inte att få till en testweb utan registrering?

2 gillningar

@nisse1 — bra tajming! Jag har precis lanserat beta-testning av boendekalkylatorn BoKalk, och den går passande nog testa helt utan konto. Däremot behöver man ladda ner appen till iOS eller Android.

Jag postade om den för några veckor sedan i tråden, men hade då bara en demo tillgänglig. Kort om vad det är för den som inte sett det inlägget: en boendekalkylator som räknar ut vad boenden man kikar på verkligen kostar, inte bara ränta och amortering. Jämför äganderätter, bostadsrätter och hyresrätter sida vid sida med drift, underhåll, ränteavdrag, BRF-hälsokoll o.s.v.

Tanken är att underlätta allsköns kalkyler och hjälpa till med att beräkna alla nyckeltal och/eller känslighetsanalyser man kan tänkas vilja ha koll på innan man tar beslut om köp, sälj eller flytt. Har fokuserat på att det ska vara så enkelt, tydligt och smidigt som möjligt.

Appen är i öppen beta nu och gratis att använda. Konto behövs inte, du kan testa nästintill alla funktioner med den inlagda exempeldatan. Konto behövs först när du ska spara egna objekt, fortsatt gratis dock.

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.hieratek.bokalk
iOS (TestFlight): Join the BoKalk beta - TestFlight - Apple

För den som vill läsa in sig på hur datan behandlas så finns det beskrivet på Integritetspolicy | BoKalk

Feedback tar jag gärna emot här i tråden, eller via PM. Den som testar appen i beta-stadiet och som återkommer med konkret feedback (vad som är bra, kan bli bättre och eventuella bugar) bjuder jag på ett års abonnemang när appen väl är lanserad sen som tack för hjälpen. Det är väldigt värdefullt med feedback i detta stadiet, och backlogen på features är just nu kort så det är inte otroligt att förslag kan inkorporeras innan release.

2 gillningar