Ja självklart. Det skulle jag kanske förtydligat.
Precis, funktionen av ett trådbaserat forum försvinner om alla trådar slås samman. Hela poängen med trådarna är ju att de som har uppfyllt sitt syfte och inte blir uppdaterade längre försvinner ned i flödet och ger utrymme till aktuella trådar.
Separata trådar är dessutom lättare att söka efter och följa. Denna tråd kommer bli en marddröm att följa i framtiden, “vilken tråd tillhör detta svar?”..
Posta i andra tråden så drunknar inte svaret oläst i den här jättetråden, så som min fråga gjorde
Har sett att forumansvariga är aktiva i andra tråden nu.
Jag vill också passa på att beröma skaparen av denna sida för en snygg, prydlig och flexibel snurra med många intressanta nyckeltal! Riktigt bra!
Lånade lite fler tokens på jobbet så nu kan man simulera hushåll. En begränsning är att hela hushållet gör FIRE samma kalenderår.
Har även lagt till så man kan lägga till flera sparkällor.
Gillar det. Hur lämnar du tillbaka dessa lånade tokens? ![]()
Hej alla!
Jag är nu mitt uppe i bostadsletandet och har sökt mig runt här på forumet efter bra tips och verktyg. Jag har nu försökt att bygga in det jag hittat i ett verktyg för att dels kunna göra kalkyler (KALP, olika räntescenarier, kassaflöde och kostnader) och analys av BRF. Samt lagt till lite smått och gott för att kunna jämföra olika objekt.
Hade behövt lite hjälp och feedback gällande vilka saker jag kan ha missat och överlag om ni har bra tips på saker man borde tänka på vid bostadsköp. Här är länken till det verktyget jag byggt: https://habiq.vercel.app/
Alla tips och feedback uppskattas! ![]()
Snyggt jobbat! Jag använder Projectionlab en del men det är väldigt styrt mot USA så uppskattar verkligen ett verktyg med Svenska förutsättningar. Jag har labbat runt och tycker det ser bra ut och stämmer hyfsat med de simuleringar jag gjort i PL. Har dock lite funderingar på hur du tillämpar skattesatser. Man anger ju kommunal & regionskatt men tar du hänsyn till grundavdrag etc? Tycker skatten ser lite hög ut när jag kikar på sammanställningen i “Skatteanalys per fas”.
Tackar! Borde vara hysat korrekt:
- Bruttoinkomst årsvis
- Grundavdrag dras av
- Kommunalskatt beräknas på beskattningsbar inkomst
- Statlig skatt läggs på över skiktgränsen
- För lön läggs allmän pensionsavgift på, men reduceras enligt skattereduktionen
- För lön ges jobbskatteavdrag och förvärvsinkomstavdrag
- Begravningsavgift och public service-avgift läggs till
- För pension används pensionsskattelogik: inget jobbskatteavdrag och ingen allmän pensionsavgift, men grundavdrag. Förhöjt grundavdrag används från 67 år
Jag har också lagt till lite extra möjligheter att ställa in saker som räntekostnader, kyrkoskatt och övrig annan skattereduktion (RUT / ROT osv). Borde göra det möjligt att komma närmare den skatt man faktiskt betalar.
Tack för förklaringen!
Kanske skulle kunna gå att lägga in riktålder som parameter och räkna höjt grundavdrag från 1/1 året efter man nått riktåldern?
Bra jobbat med verktyget!
Testar att fylla i efter bästa förmåga. Var har du tänkt att ränteplaceringar ska skrivas in om de inte finns på depå?
Fattar jag det rätt att siffrorna som visas på månadsuttag, ålder för ev pengabrist m.m. baseras på 50pct i MC? Vore intressant att kunna köra det på 10pct eller 5pct tycker jag. Graferna finns och det finns extra rader för otäcka utfall. Men 50pct som standard är alldeles för offensivt för mig, jag skulle aldrig utgå från det i planen.
Jag har under en tid lärt mig mer om FIRE-rörelsen och gjort en webbplats för personer intresserade av detta. Lättförståeligt och för svenskt klimat.
Vad tycker ni?
Går tyvärr inte öppna fire kalkylatorn
En till? Det går inflation i dessa nu. Den ser ju vid första anblicken ut som en kopia av Jans här på sidan. AI som varit och stulit biodatorers arbete igen?
p.s. Välkommen till forumet! ![]()
Njae, vid ultrasnabb titt känns den fel. 0,9% i ISK-skatt t ex. Eller att 3,5% uttag är rimligt i Sverige med hänsyn till skatten.
Gör om och gör rätt, får jag nog säga.
Uppskattar ärligheten ![]()
Det är egna tankar och idéer som gjort att jag skapade verktyget, för mitt eget ändamål till att börja med, men som jag nu sprider. Hade glömt att lägga mina senaste ändringar publika, vilket är en väldigt stor update.
Jag tycker personligen att det är en lättläst och komplex (om man vill) kalkylator som presenteras på ett bra sätt.
Kolla gärna in den senare versionen som ligger live.
Tack för input, glömde sätta senaste uppdateringen live.
Fungerar nu felfritt.
Thank you! Åtgärdar.
Snyggt!
Hade varit bra om det gick att knappa in förvaltningsavgift och årsavgift för dels sparandet i ISK och dels i pensionsförsäkringen under avancerade inställningar