Att våga
Jag sade upp mig från mitt arbete för ett kort tag sen, då arbetsplatsen det sista året endast tog energi och inte alls bidrog med någon god energi.
Hade egentligen en annan plan, jobba, spara, jobba, spara.
Jag vet att jag gjort rätt beslut, men enligt normen har jag inte det. Jag pratar nu i efterhand med flera vänner som är högt uppsatta chefer som kan rekrytering och jag blir fullständigt ratad att skapa ett glapp i mitt cv. Allt tycks handla om att jag inte får bryta vad som bör göras. Jag dividerar med dessa vänner och menar att om jag har råd att vara hemma, hur kan du/rekryteraren plocka bort mig ur högen av att vara pontentiel för att jag valt att inte gå från en arbetsplats direkt över till en annan och därför får ett glapp i cvt? Svaren från dessa blir samma, kanske att du då har glapp i cvt för att du är: lat, blivit uppsagd, är oplanerad, är kriminell mm och därför är det inte ens lönt att gå vidare med dig. Jag blir chockad!! Jag är så arbetslojal, stark, positiv och följer lagens alla paragrafer så till den mån att jag till och med kan ”säga förlåt i mitt eget sällskap” till grannarna om jag tappar något som låter högt in till grannen
.
Jag anser mig själv i kontroll över mitt eget liv, jag styr vad som är bra för mig, jag vet att jag har råd ekonomiskt- här är det perfekt med en budget
! Men nej, absolut opassande i vårt samhälle att göra som jag. Jag är en person med ett kontrollbehov, både på gott och ont. Men jag kan inte acceptera att släppa kontrollen över mitt liv och välmående. Känns som att många tror att jag släpper kontrollen genom att sluta jobba. Men jag tar ju kontroll genom att sluta jobba, anser jag själv. Är inte detta en bra egenskap hos personal, våga, stå upp för dig, var tuff.
Är jag då lat, eller är jag det jag oftast får höra, modig?
Själv känner jag att jag gjorde det som behövdes, jag kallar det inte mod. Men jag borde kanske våga ge mig en klapp på axeln och säga att det är mod! 
Våga styra dina behov skulle jag vilja råda alla.
Jag VET att detta var min räddning då jag upptäckte en allt för hög stresspåverkan.
Nu har jag oerhört mycket tid att tänka. Frågor som kommer är, är detta det liv jag vill leva, jobba, äta, sova? Ska jag satsa på 6 månader i utlandet för att boosta känslor och upplevelser? Vissa dagar känns lite skrämmande och de skeptiska frågorna dyker upp och jag kan ifrågasätta mitt uppsägningsval. Men, jag ser denna tiden som lyx, en present till mig själv! Jag frågar mig själv när jag vaknar vad jag ska göra idag som kommer stärka mig?
Obs, jag understryker att detta är på egen bekostnad och inte på samhällets bekostnad, jag jobbar vid behov och är så tacksam att detta arbete kom min väg samma vecka som jag slutade! 
Jag visste innerst inne att dörrarna kommer öppnas för mig när jag går vidare. Och så var fallet, jag vågade tro på mitt beslut och lyssna på min magkänsla! 
Med allt detta skrivet så menar jag att det är bra att vara i nuet, agera utifrån nuet. Påverka ditt liv när det är nödvändigt även om många råder dig med ett nej. Du känner dig själv bäst.
Men jag håller också med om att det är bra att planera för framtiden, stapla upp vad man vill göra innan man dör och faktiskt göra det, vänta inte för länge!
Lycka till med livet alla ni underbara inspirerare på Rika Tillsammans. Stor respekt! 
Ps. Mitt första inlägg. Hoppas jag gjort detta på rätt sätt och inte skapar en ny tråd nu. 
Åh det blev rätt långt