Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Tyler från PortfolioCharts har gjort simuleringar på en jättestor mängd data som tar hänsyn till detta globalt och historiskt. Jag länkade intervju med honom i podden “Many Happy Returns” och hans resultat ovan. Det går att labba med resultatet genom att ta bort / lägga till tillgångsslag, marknader osv. Man kan även välja sammansättningar efter mer avkastning eller bättre Ulcer Index (svängnings benägenhet ungefär)

Resultatet var inte helt olikt det som Zino har föreslagit, men lite annorlunda. Tex förekommer inte några globala räntor alls, och lite mer aktier.

Det är en vidareutveckling av Bengens undersökning av SWR från 1994, men med mycket mer (fler marknader, intr bara US) och nyare data samt massvis med olika portfölj sammansättningar (8008 stycken, istället för 1)

1 gillning

Perfekt! Jag fattar nu :+1:

2 gillningar

Är det någon som provat månadssparande i ETF:er på Nordnet? Står här att det är “courtagefritt” vilket låter trevligt för en newbie som mig men allt är kanske inte guld som glimmar.

Snabbsökning för Avanza visar att det endast går att sätta upp ett automatiskt månadssparande i fonder. För ETF:er får man sätta upp autogiro men man får då lägga köporder själv.

Skulle uppskatta om någon kan dela med sig av erfarenheter av månadssparande i ETF:er.

1 gillning

Goda nyheter:

4 gillningar

Det funkar men det är bara en mycket begränsad uppsättning ETF:er som går att månadsspara i. Här har du listan. ZPRV och ZPRX (small cap value-fonder) finns, och WTED (EM small cap dividend) finns, men det är nog allt jag hittar. Inga vettiga obligations-ETF:er, inga råvaror, inte mycket alls faktiskt.

Funktionen verkar mer vara till för att dra till sig folk som vill investera i de senaste hajp-trenderna.

2 gillningar

Vi sparar bara i ETFer både månadsvis och via broker. Om man handlar för SEK är det inte lika bra, det hänger väl på vilken kurs man växlar till. De plattformar som har bra valuta handel har inte ISK, ett par som nämnts här är Interactive Brokers och Degiro.

Trade Republic är väldigt bra för månadssparande i ETF. Courtagefritt och ECB ränta (just nu fortfarande 4%) på oinvesterat kapital. Det går även att handla för virtuellt kort med 1% save back direkt från sparkontot i Euro. Nu ser jag inte Sverige i listan med länder som kan använda Trade Republic, men det vore väldigt konstigt om det inte går när det finns i större delen av EU.

Om man vill ha ISK så hänger det nog på vilken valuta kurs man får.

1 gillning

Om du månadssparar i ETF:er köper du inte i realtid och då är en stor fördel med ETF:er borta enligt mig och man kan lika gärna köpa vanliga fonder. Återstår då om det finns någon ETF som är godkänd för månadssparande som inte finns likvärdig motsvarighet till som vanlig fond, då har det sin poäng.

Jag tycker att portföljen ser riktigt bra och elegant ut :clap: Du har verkligen lyckats fånga alla riskpremier och faktorer i min avancerade portfölj samtidigt som du lyckats förenkla den, snyggt!

Det enda mitt tvångsmässiga jag känner mig manad att påpeka är att det vore fint för symmetrin om du bytte ut hälften av Danske Realräntor mot långa europeiska eller amerikanska realräntor (FRC4 resp. UIMB) för att matcha de nominella långräntorna. FRC4 vore mest elegant i mina ögon, för riskspridning och eftersom du valt en amerikansk och en europeisk faktorfond i aktiedelen.

8 gillningar

Kanon! Tack och tack för tipset! :+1:

4 gillningar

Tack för ett jättefint avsnitt på RT-kanalen! Stiligt och pedagogiskt presenterat.:clap:

3 gillningar

Fantastisk tråd, tack!

Jag har inte handlat särskilt mycket med etf:er. Mycket kan handlas vi fonder men tex guld och riktigt långa räntor måste vi handla via etf:er, då påverkas vi väl av valutarisken eftersom nästan allt handlas i euro? Jag ser att vissa av er har hela portföljen i eft:er som handlas i euro. Är inte det riskabelt?

2 gillningar

Jo, det innebär en valutarisk, men även i en global indexfond där i stort sett alla aktier är noterade i valutor som inte är svenska kronor så har man en valutarisk. Att ETF:erna handlas i euro fast de underliggande tillgångarna kan vara noterade i en annan valuta är dock också en extra valutarisk.

Men det finns faktiskt en viss fördel med denna valutarisk, för vid kriser tenderar folk att “fly” till reservvalutor som USD och EUR, vilket gör att kronan försvagas. Men när kronan försvagas får vi ju betalt fler kronor för varje euro eller dollar, vilket gör att våra tillgångar som noteras i USD eller EUR blir mer värda räknat i kronor, vilket stöttar portföljen i kristider. Se Zinos inlägg här: Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen - Nr 952 av Zino

Just nu har ju dock den svenska kronan varit på väg att stärkas mot USD och EUR under ett par månader, från en historiskt låg nivå, vilket bromsar portföljen. Men detsamma gäller ju även globala indexfonder där bortåt 70% av innehavet brukar vara noterat i dollar.

1 gillning

Tack för svar. Jo, att det ibland (speciellt när det blåser ordentligt på marknaden) kan vara en möjlighet att vara investerad i usd eller eur är jag med på. Personligen är jag gärna mer utspridd och inte gärna 80-100% i euro dock. Tur att mycket gör att lösa via fonder som sagt. Kommer dela upp aktiedelen 50/50 global/Sverige så blir ändå en fin spridning överlag i portföljen med en hel del usd, eur och sek.

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Det är bara de underliggande tillgångarna som kan utgöra valutarisk, handelsvalutan spelar ingen roll. Du tar inte mer valutarisk med en ETF som följer MSCI World jämfört med Avanza Global t.ex.

Därav spelar det ingen som helst roll för valutarisken att portföljen använder så många ETF:er som handlas i EUR.

4 gillningar

Nu förbiser jag säkert något uppenbart, men hur kommer det sig?

1 gillning
1 gillning

Troligen är jag väl korkad, men jag uppfattar inte att tråden ger något tydligt svar på frågan, tyvärr.

Om jag äger andelar i en ETF noterad i EUR som investerar i aktier noterade i USD, och jag vill sälja ETF:en för att få ut pengarna i kronor, då ser det för mig ut som att det är två valutakurser som påverkar hur mycket pengar jag får: ETF:ens kurs i EUR beror dels på aktiernas nominella kurs i USD men också på växelkursen EUR/USD, och hur många kronor jag får påverkas av ETF:ens nominella kurs i EUR och av växelkursen EUR/SEK.

Den länkade tråden verkar mena att “pengarna (i SEK) ändå måste växlas till USD” men det görs ju i detta fall inte direkt utan via EUR. EUR/USD och SEK/USD är ju två olika valutakurser som inte nödvändigtvis är korrelerade. Eller?

Vad missar jag?

När du köper så växlar du till EUR, men fonden växlar sen omedelbart från EUR till USD för att köpa aktierna. Tiden som fonden håller EUR är försumbar. I transaktionen blir det därför bara förhållandet mellan USD och SEK som spelar någon roll. Samma sak åt andra hållet då man säljer andelar i fonden. Exempel: Antag att kursen mellan USD och SEK är oförändrad då du säljer andelarna, men EUR har stärkts mot SEK, då har även EUR stärkts mot USD. Det du då förlorar i växlingen från USD till EUR, tar du igen precis lika mycket, i växlingen från EUR till SEK.

10 gillningar

Det spelar alltså ingen roll vilken valuta jag handlar etf:erna i utan det är underliggande tillgången som påverkar. Då kan jag sluta oroa mig över massa euro-exponering.

Stort tack alla som skriver i tråden.

4 gillningar

Om jag förstår det rätt så innebär det att om allt lika (underliggande tillgångar +/- 0) och SEK stärks mot Euro med 10% så borde väl ändå mina fondandelar när jag säljer dom ge mig en netto förlust på 10% eller?

Om USD stärks mot Euro med 10% och SEK sedan stärks mot Euro med 10% så bordet det bli netto 0% när jag säljer mina fondandelar?