Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Hej tack för svar. Är zinos grundportfölj bättre? Vill ha enkel portfölj som inte kräver så mycket tid. Va tror du?

1 gillning

Det beror lite på vad du menar med kräver tid.
Jag tänker att om du kör Nordnet istället kan du månadsspara i guld delen också, och om du tar en råvarufond istället för råvaru-ETF kan hela portföljen månadssparas i vilket borde vara bekvämt och spara tid :slightly_smiling_face:
Lägg till Danske invest globala realräntor så är portföljen väldigt balanserad och har lägre valutarisk. Hälften av aktiedelen i sverige och hälften global som i ditt portföljexempel såg bra ut :blush:

Alltså en blandning av ditt exempel och Zin0s grundportfölj.

Jag vill inte uttala mig om exakt fördelning då det är så subjektivt.

XIV har negativt förväntad avkastning långsiktigt, vilket Cat Bonds inte har (givet att marknaden prissätter risk) :slight_smile: Idén är trots allt att äga flera okorrelerade/ortogonala bets med positiv förväntad avkastning i en allväders. Här blir det extra intressant givet att avkastningen inte är beroende av tillväxt/inflation, utan icke-ekonomiska parametrar.

Tråkigt dock att indexet som @bspastikern nämnde, Swiss Re Cat Bond Total Return Index inte ser ut att vara investerbart i dagsläget. Bör kunna sänka avgifterna & även risken för dåliga val av försäkringar från aktiva förvaltare.

2 gillningar

Ursäkta att jag blir tjatig. Är ny på detta. Kommer att köra avanza. I min ursprungliga 12.5% vilka ska ja ändra om jag tar bort amundi? Vilka ska ja spara och ändra. Kommer gå in med 3miljoner kommer ei att månadspare. Tar jag bort amundi ska ja ha 25% guld? Vad ska ja ändra om ja följer dina ändringar? Tack för din tid

@1havde : vilket månadssparande menar du man kan ha på Nordnet här? AuAg Gold Mining?

@Andre_Granstrom @bspastikern - på Fondo finns det en lite intressant fond som åtminstone stoltserar med lång bra prestanda, Polar Capital Funds PLC - Polar Capital Global Insurance Fund R Acc:

Tyvärr är den kanske för kollererad med aktiemarknaden för att stå emot när andra tillgångsslag tankar.

1 gillning

Stort tack för tipset, kände ärligt talat inte till konceptet med cat bonds innan. Får läsa på och lyssna på poddavsnittet och bilda mig en uppfattning. Alltid spännande när man upptäcker ett “nytt” tillgångsslag!

Tittar man på historisk avkastning för GAM Star så verkar den ha tuffat på lugnt sedan 2011 med +1-5% avkastning per år, fram till 2022 då den gick minus, och sedan plötsligt +16% under 2023. Har någon en bra förklaring till överprestationen 2023?

4 gillningar

Svaras på i podden! :slight_smile:

2 gillningar

Jag skulle inte rekommendera att plocka bort Amundi. Har hört många arugment i tråden om att den inte skulle tillföra något på grund av att vid en större krasch så kommer dollarn/guld att skjuta i höjden ändå… vid den senaste “kraschen” med Yen carry, om än extremt kortlivad så var det enbart Amundi som var grönt i min portfölj. Både guld, långa stadsobligationer samt dollarn tävlade om vad som kunde krascha snabbare :smiley:

Nu är det väl ingen katastrof iof om man ändå inte tänkt hävstånga sig samt inte kollar portföljen så ofta (eller har nerver av stål). Jag tycker dock att det är skönt att ha Amundi samt litar inte en sekund på dollar/guld vid en eventuell framtida krasch.

Glöm inte råvaror och trendföljande :sweat_smile:

Långa statsobligationer gick ju dock bra den perioden(?).

3 gillningar

Nä, jag pratar om Nordnets tjänst månadssparande i ETF:er.

Finns det någon guld-ETF man kan månadsspara i där? I så fall har jag missat detta totalt :upside_down_face:

Det är en separat tjänst, istället för det vanliga månadssparandet i fonder.

Jo, jag känner till tjänsten och använder den själv för sparande i ETF.
Men menar du att det finns en deciderad guld-ETF tillgänglig för månadsspar? I så fall vilken?
Edit: hittade nu :rofl:

Kände inte till möjigheten, @1havde - bra tips, tack! :+1:

2 gillningar

Den största risken du har med den portföljen du listade är nog valutarisk skulle jag säga, annars är den ganska bra balanserad.

Här är ett exempel på portfölj med betydligt mindre valutarisk utan att ändra om i själva strukturen på din portfölj. En råvarufond bör dock övervägas, förslagsvis på bekostnad av realräntedelen.

12,5 % Länsförsäkringar global
12,5 % Plus allabolag

12,5 % Xtrackers II Global Government Bond
12,5 % Captor Iris Bond A

12,5 % Xtrackers II Global Inflation-Linked Bond
12,5 % Nordea Realräntefond K SEK

12,5 % Amundi physical gold
12,5 % Atlant Protect A

Tack för att du hjälpen uppskattas. Några frågor till, tänker jag fel om jag skulle ta in råvaror (EN4C) 7.5% och ha Nordea realränta 5%. Eller ta bort helt och 12.5% (EN4C)? Hur tänker du?

Den spelar de roll om du har Amundi physical gold eller Xetra gold?

Sista frågan Atlanta Protect var ganska dyr 2,4% avgift. Är detta normalt för en sådan produkt som du måste ha?

Tack för hjälpen.

Jag har gjort lite fler beräkningar/simuleringar ex-ante för att undersöka hur hävstång slår i verkligheten, dvs inkl. belåningsränta. Jag jämför en

• 60/40-portfölj (60% aktier, 40% statsobligationer)
  • en enkel allvädersportfölj bestående av 25% vardera av tillgångsslagen i tabellen
  • samt en avancerad allvädersportfölj (likt den i tråden), med 9 tillgångsslag
60/40 samt enkla allväder
Tillgångsslag Riskpremie Std.avvikelse
Aktier 7% 15%
Statsobligationer 2% 10%
Guld 6% 15%
Råvaror 5% 15%
Korrelation Aktier Statsobl. Guld Råvaror
Aktier +1.0 -0.02 -0.01 +0.16
Statsobligationer +1.0 +0.04 -0.06
Guld +1.0 -0.19
Råvaror +1.0

Jag har utgått ifrån räntenivåerna för Nordnets värdepappersbelåning, så i praktiken behöver även den enkla portföljen konstrueras med flera olika delinstrument.

Nedan är resultatet sorterat i stigande Sharpekvot:

Portfölj Hävstång Bel.ränta CAGR Sharpe ↓
60 / 40 1.5x 3.70% 5.40% 0.37
100 / 0 1x - 5.88% 0.39
60 / 40 1x - 4.89% 0.50
Avancerad 6.85x 8.00% 21.81% 0.62
Enkel 1.5x 3.70% 6.75% 0.66
Avancerad 2.05x 5.50% 6.91% 0.66
Enkel 1x - 5.48% 0.80
Avancerad 1.5x 3.70% 6.78% 0.89
Avancerad 1x - 5.35% 1.05

Notervärt är

• att en traditionell aktie/ränte-portfölj inte är tillräckligt diversifierad för att hävstång ska vara intressant.

• en enkel allväder, ja till och med endast 3 olika tillgångsslag (guld eller råvaror exempelvis, utöver aktier och räntor), räcker för att belåning till låg ränta ska löna sig.

• en tillräckligt diversifierad portfölj är möjlig att belåna uppemot 2-4X och ändå ha högre sharpekvot än en 60/40-portfölj

Avslutningsvis, en bild säger mer än 1000 ord: kurva över sharpe, CAGR och volatilitet för hävstång 1-7X med belåningsränta 8% för den avancerade portföljen. Man ser att rent teoretiskt kan man belåna den rätt hårt, då ombalanseringspremien “vinner” över belåningsräntan till slut (sharpekvot vänder uppåt igen):

Brasklapp: kan såklart ha räknat/kodat fel någonstans…

11 gillningar

Jag kan inte påstå att jag är med på siffrorna riktigt.
Varför så låg CAGR och över vilken tidsperiod är det här? :slight_smile:

Du skulle kunna byta ut de två realräntefonderna (Xtrackers och Nordea) mot Danske Invest Globala Realräntor för att förenkla lite om du tar in EN4C.
12,5 % Länsförsäkringar global
12,5 % Plus Allabolag

12,5 % Xtrackers II Global Government Bond
12,5 % Captor Iris Bond A

12,5 % Danske Invest Globala Realräntor
12,5 % L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities

12,5 % Guldfond (Amundi/Wisdomtree/Invesco/Xetra :slight_smile:)
12,5 % Amundi Fds Vol World (eller Atlant Protect A för att ej ta valutarisk)

Edit: Som jag var inne på förut är tillägget av volatilitet ganska overkill utan portföljbelåning då det drar ned portföljen en del i längden. Ett lite roligare tillägg till portföljen som ändå ger extra diversifiering är Commodity Carry UBF6.

1 gillning

Det är ex-ante, dvs inte baserat på historik annat än förväntad riskpremie, volatilitet och korrelationer per tillgångsslag.

Och låg CAGR… 100% aktier med riskpremie 7% har en CAGR (geometrisk avkastning) på 5.88% med sharpekvot 0.39 så jag tycker inte att 5.48% vid sharpekvot 0.80 för en enkel allväder utan belåning är speciellt lågt :slight_smile:

3 gillningar

Superintressant, tack! Jag kommer uppdatera del 4 och länka till detta inlägg! :slightly_smiling_face:

Värt att poängtera för nya läsare är återigen att CAGR i tabellen är förväntad geometrisk överavkastning ex-ante, dvs utöver riskfria räntan. Så både grundportföljen och avancerade portföljen med 1,5x hävstång bör klart överprestera 100% aktier, till mycket lägre risk.

Intressant att du också tog med nästa belåningssteg med 5,50% ränta. Enligt mina beräkningar i del 4 kommer man ju bara upp i 2,05x hävstång på den räntenivån, så enligt dina beräkningar och grafen ter det sig definitivt som att det inte är värt att gå upp till den nivån, eftersom man i princip placerar sig på botten av Sharpe-kurvan (innan den vänder upp igen).

6 gillningar